Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Lahden radanvarsi muuttuu nyt vauhdilla, suuria rakennustöitä käynnissä yhtaikaa

Kiivaan rakentamisen alue ulottuu Mytäjäisten risteyksestä Upon sillalle.

Asko-talon edustalle aletaan pian rakentaa uudisasuntoja. Kuva: Pirjo Kamppila

Lahden junaradan varressa tapahtuu nyt paljon. Tapahtumat keskittyvät reilun kilometrin matkalle Mannerheiminkadun varteen, jossa on menossa peräti kolme suurta rakennustyömaata.

Näkyvin rytinä on nyt käynnissä aivan rautatieaseman kupeessa. Siitä on juuri purettu vanha postitalo ja sen naapurirakennuksia. Aseman toisella puolella Askon alueella työt alkoivat jo viime syksynä.

Suurin työmaa on puolestaan menossa Starkin alueella Mytäjäisissä. Teollisuusrakennukset ovat kevään aikana hävinneet ja paikalla on suuri aukio.

Kuva: Anssi Hietamaa

Kasvu alkoi radasta

Kaikki kohteet ovat osa suurempaa kokonaisuutta, niin sanottua Radanvarren aluetta. Siitä järjestettiin arkkitehtuurikilpailu vuonna 2012. Voittanut ehdotus oli nimeltään Krokotiili.

Alueen nimitys Radanvarsi sopii lahtelaiseen nimitysperinteeseen, jota on syytetty mielikuvituksen puutteesta: sen mukaan järvi, jossa on vettä on Vesijärvi ja kylä sen lahdessa on Lahti.

Rata kasvatti kylän kaupungiksi ja radan vetovoimaan kaupunki uskoo nytkin.

Rata on edelleen Lahden kasvun moottori. Kuva: Pirjo Kamppila

Kolme kärjessä

Ensimmäisenä Radanvarressa asemakaavoitettiin nyt käynnissä olevat hankkeet Starkin alue, matkakeskuksen naapurikortteli ja niin sanottu Asko II.

Kuhunkin on suunniteltu mittavaa asuinrakentamista. Matkakeskuksen eteen voi rakentaa myös kymmenkerroksisen hotellin ja Askon alueelle yritystiloja.

Kolme käynnissä olevaa hanketta yhdessä vastaavat mittakaavaltaan Lahden Ankkurin aluetta, joka rakennettiin entiselle teollisuusalueelle 1990-luvulla. Ankkurissa on noin 4 000 asukasta.

Starkin alue purettiin nopeasti. Kuva: Pirjo Kamppila

Starkin talo purettu

Entisellä Starckjohann-konsernin alueella on purettu varastot ja vanha rautakauppa. Alueelle on suunniteltu 17 uutta, jopa kahdeksankerroksisista kerrostaloa, joihin voi muuttaa jopa 1 500 uutta asukasta. Lisäksi alueelle tulee suuri pysäköintitalo ja mahdollisesti ruokakauppa.

Vanha betoninen toimistorakennus on suojeltu.

Lahden kaupunki myi alueen viime vuoden lopussa rakennusyhtiö Hartelalle lähes 11 miljoonalla eurolla.

Nimi Radanvarsi sopii lahtelaiseen nimitysperinteeseen.

Kaava sai lain voiman viime marraskuussa. Talonrakentaminen alkaa jo tämän vuoden lopussa ja jatkuu kymmenkunta vuotta.

Hartelan mukaan tahti on pari taloa vuodessa. Asunnoista osa on vuokra-asuntoja, osa asumisoikeusasuntoja ja osa omistusasuntoja.

Valtiolle ja kaupungille jäi yhteensä viisi kerrostalotonttia.

Alue oli aiemmin päätynyt kaupungin haltuun 7,5 miljoonalla eurolla, kun kaupunki käytti maihin etuosto-oikeuttaan. Teollisuustontin kaavoitus asuinrakennukseen selittää arvonnousun.

Matkakeskuksen ympäristö näyttää nyt autiolta. Myös rakenukset tien toisella puolella puretaan. Kuva: Pirjo Kamppila

Ehkä hotelli

Matkakeskuksen viereen rakennetaan nyt uutta Jaksonkatua. Alueelle on tulossa koti noin 750 uudelle asukkaalle.

Kaavassa on lisäksi varaus kymmenkerroksiselle hotellille ja liityntäpysäköinnille, mutta jos hotelli ei toteudu, sen korvaa kahdeksankerroksinen asuintalo.

Tullitalo on poissa. Kuva: Pirjo Kamppila

Maanomistajia ovat yksityisen omistajan lisäksi valtio ja kaupunki. Rakennuttaja ja aikataulu ovat vielä auki.

Kunnallistekniikan rakentaminen sulkee kuitenkin alueen nykyiset pysäköintipaikat pois käytöstä maanantaista lähtien.

Seuraavaksi on määrä purkaa vierestä vanha Vientikerman talo, entinen oikeustalo ja poliisitalo ja rakentaa tilalle asuintaloja.

Matkakeskuksen viereinen pysäköinti päättyy pian. Kuva: Pirjo Kamppila

Asko etunenässä

Muutos on pisimmällä Askon alueella. Teollisuusalueelle vahvistettiin pari vuotta sitten asemakaava, joka salli myös asuinrakentamisen.

Rakennusoikeutta on peräti noin 80 000 neliömetriä, johon sisältyy asuintaloja, toimistoja, pysäköintitalo ja pieni ruokakauppa.

Puolet neliöistä sijoittuu alueen länsipäähän, jossa kunnallistekniikan työt ovat jo pitkällä. Sinne on tulossa asuntoja tuhannelle asukkaalle.

Ensimmäisenä nousee 37 asunnon kerrostalo vanhan Asko-talon eteen. Sen valmistuminen ajoittuu vuoden päähän.

Askon alueella on kasvun varaa Upon sillalle asti. Kuva: Pirjo Kamppila

Lisää työpaikkoja

Kiinteistönomistaja Renor myy aluetta rakennuttajille pala kerrallaan.

Koko Askon alueen rakentaminen Upon sillalle asti tarkoittaa tuhansia uusia asukkaita.

Askon alue on ennestään merkittävä työpaikka-alue. Punatiilisissä tehdasrakennuksissa toimii noin 300 yritystä, joissa on 2 500 työpaikkaa. Uudisrakentaminen tarkoittaa merkittävää lisäystä.

Uudisalue

Krokotiili-suunnitelma

Lahden Radanvarsi tarkoittaa aluetta, joka yltää Mytäjäisten risteyksestä Upon sillalle.

Alueesta järjestettiin vuonna 2012 suunnittelukilpailu, jonka voitti ehdotus nimeltä Vihreä Krokotiili.

Koko voittajaehdotuksen rakennusmäärien toteutuessa alueelle mahtuu satoja uusia yrityksiä ja tuhansia uusia koteja.

Alue kehittyy vaiheittain. Tällä hetkellä muutostyöt ovat menossa Starkin alueella, matkakeskuksen länsiosassa ja Askon alueella.

Starkin ja matkakeskuksen alueelta on purettu vanhoja rakennuksia. Tilalle tulee asuintaloja.

Matkakeskuksen viereen voi rakentaa myös hotellin. Alueen rakentaja on viela avoinna.

Askon alueen rakentaminen tapahtuu piha-alueilla. Sinne tulee myös toimitiloja.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi