Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Katsastusmäärien vähentyminen näkyy irtisanomisina ja lomautuksina – lahtelaisliikkeissä ollaan levollisin mielin

Lahtelainen Miikka Salonen on tyytyväinen, kun katsastusmies Marko Keskikylä kertoo hänelle auton läpäisseen jatkotarkastuksen. Kuva: Mirja Hussain

Lahtelainen Miikka Salonen on tuonut autonsa jälkitarkastukseen Lahden Holmassa sijaitsevaan Plus Katsastukseen. Salonen istuu katsastusaseman sohvalla rauhallisena, sillä Volkswagen Passat on korjattu määräaikaiskatsastuksessa annettujen huomioiden mukaisesti.

Viime keväänä katsastuslaki uudistui muun muassa siten, että alle kymmenen vuotta vanhojen yksityisten autojen katsastusväliä pidennettiin kahden vuoden mittaiseksi ja uuden auton katsastusajankohtaa pidennettiin kolmesta vuodesta neljään. Myös katsastuskriteereitä tiukennettiin uudistuksen yhteydessä, mikä tarkoittaa etenkin vanhoille autoille entistä herkemmin hylkäyksiä ja jopa ajokieltoja.

– Olen tietoinen uudistuksesta, mutta oma autoni on sen verran vanha, ettei katsastusvälin pidentyminen koske minua. Mielestäni on hyvä, että katsastuskriteerit ovat tiukat. Kun on tullut perhettä, niin on enemmän alkanut miettimään sitä, että auton on oltava oikeasti kunnossa ja turvallinen, Salonen sanoo.

Koska lakiuudistuksen muutokset vaikuttavat vasta 20.5.2018 jälkeen katsastettujen autojen määräaikaiskatsastuksiin, alkavat myös uudistuksen vaikutukset näkyä katsastusliikkeissä vasta, kun uudistuksesta on kulunut tasan vuosi, eli ensi viikosta lähtien.

Kuva: Anssi Hietamaa

Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liiton toiminnanjohtaja Björn Ziesslerin mukaan lakiuudistuksen uutisointi vuosi sitten sotki monen kansalaisen käsityksen siitä, koska auto oikeastaan pitäisi katsastaa. Ziessler sanoo, että katsastusmäärät tippuivat hieman koko maassa jo viime vuoden aikana, vaikka katsastettavien autojen määrä on oletettavasti lisääntynyt.

Saman on huomannut Plus Katsastuksen Lahden katsastusaseman päällikkö Tommi Pasanen.

– Katsastettavien autojen kokonaismäärä on laskenut vuoden aikana aavistuksen Lahden alueella, Pasanen sanoo.

Yt-kirves heiluu katsastusalalla

Lakiuudistuksesta johtuva katsastusvälin harveneminen merkitsee katsastusasemille aikaisempaa vähemmän töitä. Katsastusmäärien suurimman notkelman uskotaan kohdistuvan kuluvaan vuoteen, minkä jälkeen määrät alkavat hitaasti tasoittua. Katsastuksien kokonaislukumäärä laskee silti pysyvästi.

Viime maanantaina A-Katsastus Group tiedotti aloittavansa yt-neuvottelut koskien katsastustoimintaa. A-Katsastus Groupin liiketoimintaryhmän johtajan Petri Haikolan mukaan tilanteeseen on jouduttu, sillä katsastusasemien ylitarjonta sekä lakimuutoksen tuoma muutos katsastustiheydessä ovat vaikuttaneet katsastustöiden myyntiin laskevasti.

– Olemme pyrkineet tuomaan uusia palveluita katsastustoiminnan ohelle, kuten tuulilasin korjausta. Myös esimerkiksi aukioloja on joissakin paikoissa pidennetty ja lisämyynnillä on haettu volyymia korvaamaan lakiuudistuksesta johtuvan katsastustiheyden vaikutuksia, Haikola kuvailee kulunutta vuotta yrityksen toimipisteissä.

Liiton mukaan katsastuslain uudistamisesta johtuva katsastusmäärien vähentyminen on aiheuttanut epävarmuutta alan yrityksissä. Lahtelainen katsastusmies Jarno Metso muistuttaa, että auton voi tuoda katsastukseen uudistuksen myötä koska vain, eikä katsastusvälin maksimiajan täyttymistä tarvitse odottaa. Kuva: Mirja Hussain

A-Katsastus Groupilla on useampia toimipisteitä Päijät-Hämeessä, joista neljä sijaitsee Lahdessa. Yhtiön yt-neuvotteluiden piirissä on yhteensä 566 henkilöä, mutta niiden henkilöstövaikutukset voivat tarkoittaa korkeintaan 70 työsuhteen päättymistä.

Tiistaina myös K1 Katsastus kertoi aloittaneensa katsastustoimintaansa koskevat yt-neuvottelut, joiden piiriin kuuluu 60 työntekijää, mutta vähentämistarpeeksi on arvioitu 28 työpaikkaa.

K1 Katsastuksen maajohtaja Per Rasmussen sanoo, että katsastuslakiuudistuksen vaikutus vähentää yhtiön markkina-alaa merkittävästi, minkä vuoksi katsastusyrityksen toimipisteissä sekä henkilöstössä on tehtävä muutoksia.

Lakiuudistuksen tuoma epävarmuus näkyy myös liitossa, jolta katsastusalan yrittäjät ovat kysyneet neuvoa irtisanomisten ja lomautuksien järjestelyyn.

Ziesslerin mukaan yrittäjät ovat vuoden ajan sopeuttaneet toimintaansa vastaamaan ensi viikolla alkavaan muutokseen. Vuoden aikana katsastusyrityksissä on pantattu esimerkiksi lomia, jotta niillä voitaisi tasoittaa kesän ja syksyn katsastusmäärien aiheuttamaa notkelmaa.

– Muutos on ollut tiedossa pitkään ja monilla katsastusasemilla on varauduttu siihen vähentämällä tekijäporukka minimiin niin, että yritykset selviävät nyt juuri ja juuri perinteisestä kevätruuhkasta. Monessa paikassa mennään äärirajoilla, Ziessler sanoo.

Pienet toimipisteet uudistuksen häviäjiä

Plus Katsastuksessa henkilöstön vähentämistä ei ole harkittu.

– Olemme kyllä koittaneet painaa koko kevään todella tehokkaasti, jotta pärjäisimme ensi vuonna, vaikka katsastusmäärät vähenevät. Emme ole irtisanoneet ketään, emmekä aio lomauttaa henkilöstöä, sanoo Pasanen.

Myöskään Lahden Plus Katsastuksessa työskentelevät Jarno Metso ja Marko Keskikylä eivät ole menettänet yöuniaan uudistuksesta johtuen.

– Aihe ei ole herättänyt työporukassa sen suurempia keskusteluja. Aika rauhallisin mielin olemme olleet, Metso sanoo.

Katsastusmies Jarno Metso tutkii auton pohjaa. Katsastusmäärien väheneminen ei ole aiheuttanut huolta Metson työpaikalla Lahden Plus Katsastuksessa. Kuva: Mirja Hussain

Pasanen on samaa mieltä A-Katsastuksen Haikolan kanssa siitä, että katsastusasemia löytyy Suomesta paljon. Myös Lahdessa kilpailu asiakkaista on tiukkaa. Pasanen ei kuitenkaan usko, että uudistuksesta säikähtäneenä kilpailua lähdettäisiin manipuloimaan vilpillisin keinoin.

– En usko, että mikään asema alkaisi päästämään rikkinäisiä autoja katsastuksesta läpi vain saadakseen enemmän asiakkaita. Se on vähän sellainen kirjoittamaton sääntö, että olemme kuitenkin kaikki samassa veneessä, Pasanen tuumaa.

Hänen mukaansa lakiuudistus ei ole myöskään vaikuttanut määräaikaiskatsastuksen hintoihin, jotka ovat pysyneet ennallaan.

Myöskään Lahden Q-katsastuksessa uudistus ei ole aiheuttanut toimenpiteitä. Q-Katsastuksen konsernin toimitusjohtaja Mikko Kovalainen sanoo, että katsastusmäärien väheneminen tulee karsimaan kilpailusta pieniä liikkeitä ja isojen ketjujen pieniä toimipisteitä, jolloin niiden asiakasvirrat valuvat alueen keskisuurille toimijoille.

– Katsastusmäärät tulevat laskemaan varmasti jonkun verran. Toisaalta uudistuksen jälkeen auton on voinut tuoda katsastukseen koska vain, eikä vain sille määrättynä aikana. Tämä on aiheuttanut sen, että korjaamot ja autoliikkeet ovat alkaneet tuomaan käytettyjä autoja katsastukseen ennen myyntiä ja se tasoittaa osaltaan katsastusmäärän laskua, Kovalainen sanoo.

Q-Katsastuksessa eletään oikeastaan hieman nurinkurista arkea, sillä Kovalaisen mukaan hyviä työntekijöitä on vaikea löytää ja yritys kärsii työvoimapulasta.

– Lahdessakin olisi työpaikka vapaana, hän vinkkaa.

Katsastusuudistus

Voimaan 20.5.2018

Uusi henkilö- tai pakettiauto on katsastettava ensimmäisen kerran, kun auto on neli­vuotias. Sen jälkeen katsastus on joka toinen vuosi.

Yli kymmenvuotiaat ajoneuvot katsastetaan edelleen vuosittain.

Uudistuksessa ajoneuvon katsastusajankohta väljeni. Seuraava katsastusaika määräytyy edellisen katsastuksen mukaan, mutta auton omistaja voi tuoda auton katsastukseen vapaasti ennen määrättyä ajankohtaa.

Katsastuskriteereitä kiristettiin niin, että osa korjauskehotuksen alaisista vioista muuttui hylkäysperusteisiksi ja osa hylkäysvioista johtaa nykyisin ajokieltoon.

Lähde: Trafi, ESS:n arkisto
Ruska Paronen
ruska.paronen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi