Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Käytettyjen autojen tuonti kasvoi uuteen ennätykseen

Ruotsista tuodaan yhä enemmän suuria ja vanhoja autoja.

Kamux tuo autoja Saksasta ja Ruotsista. Kuva: Armi Salonen

Viime vuonna Suomeen tuotiin 45 000 autoveron alaista käytettyä autoa. Määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry.

Autot olivat iäkkäitä, keski-iältään yli kahdeksanvuotiaita. Yli puolet tuoduista autoista oli dieselkäyttöisiä ja suosituin kokoluokka oli edustusauto tai katumaasturi. Käytettynä tuotujen autojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat. Samalla Suomi menetti pysyvästi arvonlisäverotuloa noin sata miljoonaa euroa.

Isoa, vanhaa autoa verotetaan helläkätisemmin

Trendiennusteen perusteella tänä vuonna käytettyjen autojen tuonti kohoaa lähes 60 000:een. Yhdistys muistuttaa, että käytettyjen autojen tuonnista on muodostunut ympäristöverotuksen kiertoreitti. Tuontiautojen merkitys on jo suuri, sillä viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin noin 120 000 uutta autoa.

Käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen verotusarvo on kivunnut jo 23 000 euroon, mikä on moninkertainen hinta verrattuna kotimaassa myytyyn keskimääräiseen käytettyyn autoon. Tämä kertoo sitä, että ulkomailta hankitaan suuri ja vanha auto, koska suuripäästöistä vanhaa autoa kohdellaan uutta helläkätisemmin verotuksessa.

Kuva: Anssi Hietamaa

"Uusien autojen veroa laskettava"

Käytettynä maahantuotu auto on verotettava aina sillä veroprosentilla, joka auton ensirekisteröintihetkellä on Suomessa ollut voimassa. Kaikkein merkittävin tekijä on kuitenkin Verohallinnon soveltama niin sanottu epävarmuusvähennys. Auton arvosta vähennetään silloin jopa 15 prosenttia.

Autotuojat ja -teollisuus ry arvelee, että käytettynä maahantuodun auton verotusarvoa kaunistellaan myös niin kutsutuilla tavanomaisilla alennuksilla.

Yhdistys näkee, että ainoa tapa hillitä vanhojen ja suuripäästöisten autojen maahantuontia on laskea uusien autojen autoveroa.

– Uusi suuri auto on aina pienipäästöisempi kuin vanhempi vastaava malli. Kansalaiset ovat jo osoittaneet, että osa tarvitsee suuremman auton, ja äänestävät nyt jaloillaan hakemalla ne käytettynä ulkomailta. Mikäli auto ostettaisiin uutena tai vähemmän käytettynä kotimaasta, olisi se todennäköisesti pykälää pienempi ja siten myös pienipäästöisempi, tähdentää toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Autotuojat ja -teollisuus ry on uusien autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistys.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi