Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Fazer kertoi myydyimmät tuotteensa - yksi on lahtelainen ja toinen on sininen

Lahti on viime vuosina vahvistunut Fazerin leipomotoiminnan keskuspaikkana. Kuva: Sami Kuusivirta

Fazerin myydyimmät tuotteet, euroilla mitattuna, olivat viime vuonna kotimaassa Sininen suklaa ja Puikula Täysjyväruis -leipä, kertoo yhtiön äskettäin julkaisema tilinpäätöstiedote.

– Lahdesta löytyy Suomen suurin ruisleipomo, noin 450 hengen ruisosaamiskeskus, kertoi Lahden leipomon päällikkö Mika Suvanto.

Henkilökuntaa on Lahdessa yhteensä 650. Konserni työllisti viime vuoden lopussa 15 700 henkeä. Määrä väheni vuodessa 300:lla.

Leipomoiden tulos oli viime vuonna hyvä ja markkinaosuus kasvoi. Artesaanileivän kysynnän kasvaessa myymäläleipomoiden luku kasvoi 64:ään.

Fazer on edelleen kotimaan markkinajohtaja makeis-, leipomo- ja ruokapalvelualalla.

Suomessa liikevaihto kasvoi 801 miljoonaan euroon ja kaikki liiketoiminta-alueet saavuttivat hyvän tuloksen. Investoinnit kotimaassa olivat 30 miljoonaa euroa.

Lue myös: Fazerin salaperäinen suurhanke alkaa pian puunkaadolla – Lahti saa "ainutlaatuisen" tuotantolaitoksen muutamasta hyvästä syystä
 

Konsernin liikevaihto supistui viime vuonna hienoisesti 1 618 miljoonaan euroon. Liikevoitto aleni vajaan kymmenesosan 84 miljoonaan euroon. Tilikauden voitto oli 64 miljoonaa euroa.

Kuluvalta vuodelta yhtiö odottaa sekä liikevaihdon että liikevoiton kasvua.

– Vaikka 2018 oli haastava vuosi, olemme sitoutuneet tuloksen parantamiseen kaikilla liiketoiminta- ja markkina-alueilla, konsernijohtaja Christoph Vitzthum totesi.

Erillinen Fazer Retail -liiketoimintayksikkö perustettiin vuoden 2018 alussa vahvistamaan kuluttajaliiketoimintaa. Liiketoimintayksikköön kuuluvat Gateau-leipomomyymälät Suomessa ja Ruotsissa sekä Fazer Cafét Suomessa.

Tutkimus- ja kehityskulut olivat edellisvuoden tasolla, noin 10 miljoonaa euroa. Kansainvälisillä leipomomessuilla Saksassa esiteltiin uusi Lofo-paranne, jonka avulla leivistä tehdään vatsaystävällisempiä.

Äskettäin tuli julki, että Fazer Yosa tuo ensimmäisenä Suomessa markkinoille fermentoidun (hapatetun) kaurajäätelön.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi