Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Kilpailu- ja kuluttajavirasto vaatii korjauksia osto- ja vertailualustojen ehtoihin

Viraston mukaan kuluttaja ei aina saa palvelualustoilta riittävän hyvin tietoa tuotteen myyjästä, myytävästä tuotteesta ja omista oikeuksistaan. LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) vaatii osto- ja vertailupalvelujen ylläpitäjiä parantamaan kuluttajan tiedonsaantia. Kuluttaja-asiamies on löytänyt korjattavaa Sanoman ylläpitämistä Sähkövertailu.fi sekä Huuto.net -palveluista ja Honk Finlandin Honk.fi -palvelusta.

KKV:n mukaan kuluttaja ei aina saa palvelualustoilta riittävän hyvin tietoa tuotteen myyjästä, myytävästä tuotteesta ja omista oikeuksistaan.

Kuluttajan oikeusaseman kannalta on tärkeää tietää, onko sopijakumppani yritys vai yksityishenkilö, koska kuluttajansuojalakia ei sovelleta kahden yksityishenkilön väliseen kauppaan. Huuto.net ja Honk.fi -alustoilla tämä tieto jäi epäselväksi.

Kuluttaja-asiamies muistutti, että kuluttajan on saatava tietoonsa elinkeinonharjoittajan nimi ja yhteystiedot. Lisäksi hänen on saatava tiedot kulutushyödykkeen pääominaisuuksista ja kokonaishinnasta veroineen, sekä lakisääteisestä virhevastuusta sekä peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista.

Sähkövertailu.fi -palvelua käyttäneet kuluttajat kokivat, etteivät lupaukset edullisimmista hinnoista ja täsmällisistä kustannusarvioista aina pitäneet paikkaansa. Sanoma ei ottanut vastuuta vertailussa annettujen tietojen oikeellisuudesta, vaan palvelun ehtojen mukaan vastuu sähkösopimuksista annetuista tiedoista oli yksin sähkönmyyjällä. Kuluttaja-asiamies ei hyväksynyt tätä muotoilua. Alustan ylläpitäjän vastuulla on tarjota tietoa kuluttajalle selkeällä ja harhaanjohtamattomalla tavalla.

– Alustalla toimittaessa pätevät samat kuluttajansuojalain vaatimukset kuin verkkokaupassa muutoinkin, eivätkä yritykset voi kiertää niitä alustaa hyödyntämällä. Lisäksi alustan ylläpitäjän velvollisuutena on luoda alustansa muotoilultaan ja toiminnoiltaan sellaiseksi, että yritykset voivat täyttää velvollisuutensa, sanoi kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Sanoma on ilmoittanut tekevänsä muutokset palveluihinsa vaiheittain keväästä alkaen. Honk Finlandin vastausta odotetaan maaliskuun alkupuolella.

Samat aiheet olivat esillä viime vuonna. Silloin KKV puuttui SCM Suomen ylläpitämän Tori.fi -osto- ja myyntipalvelun ja SRG Finlandin Supersaver -autonvuokraussivuston ehtoihin.

Sanoma on STT:n suurin omistaja.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi