Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Suomalaiset ostavat ulkomaiden verkkokaupoista pientä ja halpaa

Ulkomaisista verkkokaupoista ostetaan esimerkiksi vaatteita ja kenkiä, elektroniikkaa sekä kauneus- ja terveystuotteita. LEHTIKUVA / JARNO MELA

Selvästi yli puolet suomalaisista ostaa jotain verkkokaupoista ainakin kerran kuukaudessa, kertoo kansainvälisen postialan järjestön IPC:n julkaisema verkkokauppatutkimus.

Suurin osa ulkomailta tehdyistä verkko-ostoksista oli pieniä ja edullisia: useampi kuin neljä viidestä ostoksesta painoi alle 2 kiloa, ja lähes puolet kaikista ostoksista oli alle puolen kilon painoisia. Miltei puolet ostoksista maksoi alle 25 euroa.

Liki puolet suomalaisten verkko-ostoksista ulkomailta mahtuisi postilaatikkoon.

– Maailmalla pikkupakettien toimitus postilaatikkoon on yleistä ja suosittua. Luukkuun toimitus on hyvä mahdollisuus myös kotimaiselle verkkokaupalle, kertoo Postin kansainvälisistä verkkokauppapalveluista vastaava Sami Finne tiedotteessa.

Suomalaisittain erityistä on pakettiautomaattien suuri suosio: 40 prosenttia suomalaisista suosii paketin noutamisessa pakettiautomaattia, kun muiden maiden kuluttajissa osuus on 10 prosenttia.

– Pakettiautomaateissa olemme edelläkävijäkansa. Ensimmäisistä pakettiautomaateista taitaa tulla jo seitsemän vuotta täyteen, eli olemme harjoitelleet näillä huomattavasti pidempään kuin moni muu markkina. Suomalaiset kuluttajat ovat selvästi ottaneet automaatit omakseen, Finne kertoo STT:lle.

Eniten ulkomaisista verkkokaupoista ostetaan vaatteita ja kenkiä, elektroniikkaa sekä kauneus- ja terveystuotteita.

Suomalaiset jäljessä verkkokaupan yleistymisessä

Puolet ulkomaisista verkkokaupoista tavaraa tilanneista suomalaisista on ostanut jotain Kiinasta. Sen jälkeen yleisimmin jotain on tilattu Saksasta, Britanniasta ja Ruotsista.

Kiinalaiset verkkokauppajätit Wish ja AliExpress ovat viiden suosituimman ulkomaisen verkkomarkkinapaikan joukossa eBayn, Amazonin ja Zalandon ohella.

Suomessa verkkokaupoista ostettiin tavaraa selvästi harvemmin kuin missään muussa tutkitussa maassa. Tutkimuksen mukaan vain 5 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista nettishoppailee kerran viikossa, kun osuus on Ruotsissa liki kolminkertainen, Saksassa lähes viisinkertainen ja Yhdysvalloissa noin seitsemänkertainen.

– Me kaikki Pohjoismaat tulemme selvästi kehittyneempien eurooppalaisten markkinoiden perässä, ja huikeasti edellä menee Kiina, jossa verkkokauppaostaminen on hyvin pitkällä. Siellä moni ihminen tilaa mobiilisti hyvin paljon päivittäistavaroita verkon kautta, koska toimitusajat ovat nopeita. Toimitus voi tulla samana päivänä tai seuraavaksi päiväksi, Finne sanoo.

Viime vuonna Posti toimitti 44 miljoonaa pakettia ja 15 miljoonaa pientavaralähetystä.

Tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin verkkopaneelilla lokakuussa 2018. Vastaajia oli yhteensä noin 34 000 kaikkiaan 41 eri maasta. Suomesta tutkimukseen vastasi 1 005 henkeä.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi