Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Pankkien paperiset tunnuslukukortit vaihtuvat pian digitaalisiin

Paperiset tunnuslukukortit vaihtuvat digisovelluksiin. Kuva: Pirjo Kamppila

Nordea-pankin asiakkaat ovat jo pitkään totutelleet käyttämään älypuhelinsovellusta tai erillistä tunnuslukulaitetta, kun kirjautuvat verkkopankkiinsa. Pankki on useaan kertaan, ilmoittanut, että perinteisistä paperisista tunnuslukukorteista luovutaan kokonaan. Lopullista vaihdosta on kuitenkin lykätty moneen kertaan.

– Tunnuslukukorttien käytön lopettaminen koskee kaikkia pankkeja. Se perustuu yleiseurooppalaiseen lainsäädäntöön, joka vaatii, että tunnistusvälineet eivät saa olla kopioitavissa. Paperitunnukset voi kopioida, ja pankkien pitää siirtyä turvallisempaan tapaan, selvittää Nordean liiketoimintajohtaja Sari Tempakka.

– Direktiivi tulee voimaan tietojemme mukaan syyskuun puolivälissä. Seuraamme herkällä korvalla sen tuomia vaatimuksia ja asiakkaiden toiveita ja teemme päätökset luopumisesta niiden sen mukaan.

Syyskuu ei varma

Muut pankit kuin Nordea eivät Suomessa ole kuitenkaan kertoneet mitään tulevasta uudistuksesta. Se tuntuu erikoiselta, sillä kyseessä on iso muutos. Verkkopankin tunnusluvuilla voidaan tunnistautua monessa muussakin yhteydessä, esimerkiksi Kelan ja verottajan sivuilla asioidessa.

Johtava asiantuntija Teija Kaarlela Finanssiala ry:stä ei olekaan ollenkaan varma, että syyskuu mullistaisi pankkitunnistautumisen.

– Kyse on maksupalveludirektiiviin liittyvä säädäntö. Sen lausuma on ympäripyöreä: "kopioitavuus pitää estää". Sitä voi tulkita monin tavoin. Olemme odottaneet, että Finanssivalvonta antaisi siitä tulkinnan, mutta vielä sitä ei ole saatu. Teknisen standardin voimaantulo tapahtuu syyskuun puolivälissä.

Hän kuitenkin muistuttaa turvallisuuden merkityksestä ja tekniikan kehityksestä.

– Aika ajaa ohi painetuista tunnusluvuista. Miten saadaan asiakkaat vaihtamaan (uusin menetelmiin)? Se on iso homma. Mutta onko oltava valmius jo syyskuussa? Se ei tunnu todennäköiseltä.

Nordean digitaalinen tunnuslukulaite on luottokortin kokoinen.

Seuraava vaihe

Kaarlela muistuttaa, ettei pankki voi vaatia, että asiakkaalla olisi käytössään älypuhelin. Siksi on hyvä olla vaihtoehto, kuten Nordean tunnuslukulaite.

Ilman verkkopankkiakin voi vielä elää, sillä Nordealla on yhä maksuautomaatteja tai laskun voi jättää pankkiin. Myös R-kioskilla voi maksaa laskun, joskin se on kallista. Käteistä rahaa saa jopa kauppojen kassoilta, mikä tosin vaati pankkikortin ja tunnusluvun.

Tunnistuksen seuraava vaihekin on jo näkyvissä: biometrinen tunnistus, esimerkiksi sormenjälki tai silmän iiriksen tunnistamiseen perustuva tapa. Esimerkiksi Applen iPhonessa on jo kasvojentunnistus, jolla voi tunnistautua verkkopankkiin tekemään hyvin rajattuja toimenpiteitä.

Opastuksia luvassa

Suomessa Nordea halusi olla eturintamassa ja otti uudet tunnistautumisratkaisut käyttöön ensimmäisenä pankkina Suomessa jo kesällä 2015.

Uusia tunnistautumistapoja käyttää jo yli miljoona Nordean asiakasta. Heistä puhelinsovelluksen käyttäjiä on hieman vajaa miljoona ja tunnuslukulaitteita on tähän mennessä toimitettu asiakkaille noin 250 000.

Aika ajaa ohi painetuista tunnusluvuista. Johtava asiantuntija Teija Kaarlela Finanssiala ry

– Tähän asti digisovellukseen siirtyneet asiakkaat ovat antaneet loistavaa palautetta, Tempakka vakuuttaa.

Nordean Lahden toimipaikan johtaja Kari Lind vakuuttaa, että pahviset tunnuslukukortit ovat rinnalla käytössä vielä tänä vuonna.

– Autamme samalla asiakkaita ottamaan uudet turvallisemmat tunnistautumistavat käyttöön. Tulemme tiedottamaan asiakkaita muutoksen lopullisesta aikataulusta.

Hän lupaa, että asiakasneuvontaa annetaan jatkossa yhä enemmän. Opastuksia järjestetään muun muassa senioreiden palvelukeskuksissa ja kirjastoissa.

Torstaina katkos

Nordean puhelinpalvelu on ollut ajoittain pahoin tukossa. Lindin mukaan ruuhkaa ei ole aiheuttanut epätietoisuus tunnusluvuista, vaan etäpalvelun suosion yleinen kasvu. Sitä varten Nordea palkkasi yli 200 uutta työntekijää viime syksynä.

Nordean järjestelmässä oli torstaina aamupäivällä kolemn tunnin häiriö, jonka vuoksi tunnuslukusovelluksella tai tunnuslukulaitteella ei voinut tunnistautua. Tänä aikana

iPhone-puhelimilla käytettävät kasvojentunnistus ja sormenjälkitunnistus toimivat suurimmalla osalla asiakkaista.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi