Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

70-vuotias lahtelaisnainen sai karhukirjeen, muttei tiennyt miksi

Puheluiden yllättävyys ja korvakuulon varassa asioista sopiminen aiheuttavat ongelmia puhelinmyynnissä, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies.

Tällaisen maksuvaatimuksen lahtelaisnainen sai.

Seitsemänkymppinen lahtelaisnainen sai pitkältä ulkomaanmatkalta palattuaan velkomiskirjeen.

Joulukuun puoliväliin päivätyssä kirjeessä vaadittiin suoritusta arpalähetyksistä. Toimeksiantajana oli arpamyynnillä urheiluliitoille tuloja hankkiva Urheilun Unelma-Arpa oy.

Ongelma oli se, että naisen mukaan hän ei ollut tilannut yritykseltä arpoja eikä myöskään saanut niitä.

Etelä-Suomen Sanomien selvitettyä asiaa paljastui, että yrityksellä on ääninauha jo syyskuussa tapahtuneesta myyntipuhelusta. Nauhan perusteella nainen suostui kauppaan. Hän oli myös saanut tekstiviestinä muistutuksen tilauksesta. Tämän hän oli kuitenkin sivuuttanut.

Sekaannus sai alkunsa siitä, että nainen vastasi markkinointipuheluun hankalassa tilanteessa.

– Kyllä nyt uskon, että muistan sen tapauksen. Olin juuri hammaslääkärin odotushuoneessa, ja samalla hetkellä kun puhelin soi, tuli kutsu hammaslääkärille, lahtelainen kertoo.

Aiemmin paljon epäselvyyksiä

Kuluttaja-asiamies tapasi Unelma-Arvan edustajia maaliskuussa 2017.

Tätä ennen Yle oli uutisoinut poliisin saamista kymmenistä rikosilmoituksista ja kuluttajaviranomaisten saamista sadoista yhteydenotoista, jotka liittyivät yritykseen. Myös Poliisihallitus oli pyytänyt kuluttaja-asiamieheltä asiasta lausuntoa.

Kuluttaja-asiamiehen silloisen tiedotteen mukaan osa asiakkaista ei ollut ymmärtänyt tilanneensa arpoja lainkaan. Myös tilaussopimuksen kokonaishinta ja ehdot olivat jääneet osalla epäselviksi.

Kyllä nyt uskon, että muistan sen tapauksen. Arpatilauksensa unohtanut lahtelaisnainen

Jotkut luulivat tilaavansa vain yhden paketin arpoja, mutta sitoutuivatkin kolmen kuukauden tilausjaksoon.

Tapaamisen jälkeen yritys lupasi korjata toimintatapojaan. Käytännössä se lupasi kertoa aiempaa selvemmin sopimusten ehdoista ja yrityksen tarjoamasta peruutusoikeudesta.

Arpayhtiö lunastaa lupaustaan

Lupaus näyttää pitäneen.

Kuluttajaneuvonta ja kuluttaja-asiamies saivat Unelma-Arvasta eniten yhteydenottoja vuonna 2016, jolloin niitä kirjattiin 147 kappaletta. Vuonna 2017 Unelma-Arpa mainittiin 95 tapauksessa, mutta vuonna 2018 enää 65 kertaa.

– Niin kuin näistä tilastoista näkyy, yhteydenottomäärät ovat olleet aika vahvasti laskusuunnassa, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio.

Ainakaan Hämeen poliisille yrityksestä ei enää viime vuonna tehty rikosilmoituksia.

Lue myös: Uraäidit tsemppaavat toisiaan työelämässä ja kodin arjessa - MiB innostanut erityisesti Lahden seudulla
 

Vuosina 2014–2017 Urheilun Unelma-Arpaan liittyviä ilmoituksia kirjattiin Hämeen poliisissa seitsemän. Kaikkien näiden tapausten tutkinta kuitenkin keskeytettiin, kertoo rikoskomisario Gunnar Golnick.

Syynä oli joko se, että poliisille toimitettiin tilauksen todistava ääninauha, tai se, että yritys ja asiakas sopivat asian.

Myös lahtelaisnaiseen liittyvä tapaus on nyt sovittu.

– Sanoin hänelle, että voin ymmärtää hänen tilanteensa, ja hänen kulunsa on kirjattu pois. Voin ymmärtää sen, että jos on kaupassa tai muualla, ei henkisesti ole täysin mukana asiassa, kertoo naisen kanssa puhunut Unelma-Arvan toimitusjohtaja Peter Böckelman.

Sopimuksia korvakuulolta

Vainion mukaan viimeaikaisissa Unelma-Arpaan liittyvissä yhteydenotoissa osalle asiakkaista on edelleen jäänyt epäselväksi, että kyse on kolmesta arpapaketista yhden sijaan. Osa kuluttajista ei koe tehneensä tilausta lainkaan.

– Nämä ovat tyypillisiä kysymyksiä puhelinmyyntiyrityksille, lakimies Vainio sanoo.

Niin kuin näistä tilastoista näkyy, yhteydenottomäärät ovat olleet aika vahvasti laskusuunnassa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio

Puhelinmyynnissä väärinymmärryksiä aiheuttaa ennen kaikkea myyntitavan yllättävyys.

– Normaalistihan kuluttaja tekee aloitteen siitä, että hän haluaa mennä ostoksille. Puhelinmyynnissä puhelin pirisee yhtäkkiä ja tarjotaan sellaista tuotetta, joka ei ole välttämättä käynyt kuluttajalla mielessäkään, Vainio kuvailee.

Varsinkin pitkäkestoisia tilauksia voi olla hankala hahmottaa pelkän kuulon varassa.

– Olemme vuosikausia kiinnittäneet huomiota siihen, että puhelinmyynnissä on paljon ongelmia. Ongelmat liittyvät juuri tilanteen yllättävyyteen ja siihen, että saatetaan myydä hirveän monimutkaisia tuotteita äkkiseltään.

Prosessit käyty läpi

Urheilun Unelma-Arvan toimitusjohtaja kertoo, että toimintatapoja on korjattu.

– Me olemme käyneet viranomaisten kanssa prosessit läpi, että ne olisivat reiluja ja oikeita. En sano, että kaikki asiat olisivat aukottomia, mutta kyllä tämä prosessi on aika pitkälle muokkautunut, toimitusjohtaja sanoo.

Böckelmanin mukaan yritys on muun muassa ottanut käyttöön enimmäisikärajan uusille asiakkaille.

– Uudelle asiakkaalle ei enää myydä, jos hän on 80-vuotias tai vanhempi. Jos tarpeen tulee, ikärajaa pudotetaan.

Yhteisymmärrystä varmistellaan muun muassa tilauksen jälkeen lähtevällä tekstiviestimuistutuksella.

– Kun tekstiviesti on tullut, me odotamme noin puolitoista viikkoa. Sen jälkeen tulee ensimmäinen arpapaketti.

Arpapaketin ohessa lähtee lasku ja tilausvahvistus.

  – Siinä samassa materiaalissa on mukana peruuttamisilmoitus, jossa on selkeästi kerrottu 14 päivän peruuttamisoikeudesta, Böckelman lisää.

"Posti on aika luotettava"

Toimitusjohtajan mukaan kenellekään ei lähetetä arpoja, jos niitä ei ole tilannut. Hän toivoo, että jos tilauksessa on epäselvyyttä, asiakas on yhteydessä yritykseen tai yksinkertaisesti palauttaa tuotteen.

Me olemme käyneet viranomaisten kanssa prosessit läpi, että ne olisivat reiluja ja oikeita. Urheilun Unelma-Arpa -yhtiön toimitusjohtaja Peter Böckelman

– Silloin vain täytetään peruuttamisilmoitus ja lähetetään paluupostissa arvat. Me maksamme silloin myös postimaksun.

Pieni osa asiakkaista väittää, että ei ole saanut tuotetta, kuten kokee myös lahtelaisnainen. Yksittäistapauksissa yhtiö lähettää asiakkaalle uuden paketin.

– Voin sanoa kokemuksesta, että Suomen Posti on aika luotettava. Totta kai voi olla, että juuri tälle henkilölle ei ole tullut pakettia.

Päävoitto Lahteen

Viime vuonna Unelma-Arpa sai toimitusjohtajan mukaan runsaat 30 000 tilausta. Böckelman huomauttaa, että kuluttajaneuvonta oli viime vuonna yhteydessä suoraan yhtiöön 14 kertaa, eli tilausmäärään suhteutettuna määrä on vähäinen.

Hän kertoo, että yritys on tulouttanut toimintansa aikana vuodesta 2012 alkaen noin kaksi miljoonaa euroa urheiluseuroille ja -liitoille, jotka ovat yrityksen takana.

Kuusi euroa kappaleelta maksava arpa on myös tuottanut voittoa onnekkaille. Böckelmanin mukaan voitonjako-osuus on 41 prosenttia myyntitulosta.

Yrityksen verkkosivut kertovat, että vastikään lykästi lahtelaista Raimoa, joka voitti 100 000 euron arvoisen pääpalkinnon. Yritys on jakanut myös muun muassa kultaharkkoja arvonnassa voittaneille.

Tuomas Haakana
tuomas.haakana@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi