Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Kiihtyvä keskittyminen tuo eri automerkit saman katon alle – kuluttaja voi hyötyä hinnoissa ja palvelutasossa

Kauppakeskusten yhteyteen perustetut autokaupat tarjoavat nykyistä laajemmat aukioloajat. Lahdessakin autokaupan keskittyminen näkyy, mutta aukioloajoissa ei vielä tehdä muutoksia. Tulevaisuudessa palvelut viedään yhä useammin asiakkaan luo, konttikatsastuksen tapaan.

Premium-autoista rakennetaan asiakkaan toiveiden mukainen paketti maalisävyä myöten. BMW Laakkonen Lahden automyyjä Pasi Kuntonen kertoo, että suurin osa Bemareista menee yrityskäyttöön. Työsuhdeautoissa monilla yrityksillä on esimerkiksi päästörajoja ja mallitoiveita, joten mitä tahansa herkkua ei voi panna välttämättä tilaukseen. Kuva: Mirja Hussain

Kiristyvä kilpailu ja täyssähköautojen yleistyminen tulevat muuttamaan autokauppaa melkoisesti siitä, millaisena sen nyt tunnemme. Jo useita vuosia jatkunut voimakas keskittyminen jatkuu ja merkkien välinen kilpailu on jatkossa ”kahta kovempaa”, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Kuluttajalle keskittyminen näkyy hinnoissa ja palveluiden laajenemisena. Keskittyminen voi joidenkin mielestä tarkoittaa monopolia, mutta autokaupassa se ei Rissan mukaan mene niin. Liikkeiden on pakko kilpailla hinnoilla, jos ne haluavat asiakkaita.

Viime viikolla Kesko tiedotti, että sen omistama K-Caara on sopinut ostavansa LänsiAuton Volkswagen-, Audi- ja SEAT-liiketoiminnot Kotkassa, Kouvolassa ja Lappeenrannassa. K-Caara on Suomen suurin Volkswagen-konsernin edustamien merkkien jälleenmyyjä. Kaupan toteutuminen edellyttää vielä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.

– Seuraavan 10 vuoden aikana isot liikkeet kasvavat isommiksi ja pienillä paikkakunnilla jotkut joutuvat ahtaalle tai jopa lopettamaan. Kivijalkakauppojen perustaminen vähenee ja palvelut viedään entistä monipuolisempina asiakkaan luo. Onhan meillä jo nyt esimerkiksi konttikatsastuspalvelu, jossa katsastus voi liikkua paikkakunnalta toiselle. Ja palvelu, jossa ostettu auto toimitetaan suoraan asiakkaan kotiovelle vaikka toiselle puolelle Suomea, Rissa sanoo.

Rissan mukaan keskittymisen taustalla on äärimmäisen kova kilpailu ja alalle tyypilliset matalat katteet. Volyymin on pakko olla iso, jotta liike pärjää.

BMW-automyyjä Pasi Kuntonen Laakkosen Lahden toimipisteeltä kertoo, että nykyisessä paikassa on enemmän trafiikkia, kun saman katon alla on useita automerkkejä. Vielä vuoden 2018 alussa BMW-edustus oli Lahdessa omassa liikkeessään ja eri omistuksessa. Kuva: Mirja Hussain

Autoalan isot muutokset voivat lykätä ostopäätöstä

Enemmän liikennettä, kun saman katon alla on useita automerkkejä, lounasravintolan mukanaan tuomaa asiakasvirtaa ja huoltoasiakkaiden piipahduksia – kaiken kaikkiaan positiivinen muutos, arvioi BMW Laakkonen Lahden automyyjä Pasi Kuntonen brändin siirtymistä Laakkosen katon alle Aukeankadulle.

Autokonserni Laakkonen osti alkuvuodesta 2018 Delta Autolta BMW-liiketoiminnat Lahdessa, Kouvolassa ja Lappeenrannassa. Laakkonen on nyt paitsi maan suurin autojen vähittäismyyntiketju, myös suurin BMW-jälleenmyyjä. Lahdessa Delta Auto on keskittynyt kaupan jälkeen uusien Kia-autojen myyntiin. Lisäksi liike kauppaa erimerkkisiä vaihtoautoja.

Kuntosen mukaan 60 prosenttia uusista BMW-autoista myydään yrityskäyttöön, ja tämä näkyi myös lauantaina Lahden myyntipisteessä – sisään astelee useampikin uutta työsuhdeautoa etsivä mies.

– Asiakkaat ovat löytäneet uuden myyntipisteen ihan hyvin. Valtion säätäminen autoverojen kanssa, dieselautojen tulevaisuus ja sähköautojen akkujen kesto mietityttävät asiakkaita paljon, mikä lykkää joidenkin kohdalla ostopäätöstä, Kuntonen kertoo.

Laakkonen-autokonsernin toimitusjohtaja Tero Panhelainen kertoo, että Skodan, Subarun ja Volkswagenin myynti ylitti viime vuonna odotukset Lahden toimipisteissä. Vaihtoautokauppa kävi myös hyvin ja korjaamoilla on ollut läpi vuoden paljon asiakkaita.

Panhelaisen mukaan keskittämistarve lähtee autonvalmistajalta saakka.

– Palveluja on helpompaa kehittää, tarjota ja hallinnoida selkeän kumppaniverkoston kanssa, hän sanoo.

"Autokauppa kauppakeskuksessa tuntuu kiinnostavan"

Autokauppa myös laajentaa aukioloaikojaan. Laakkonen avasi viime vuonna kaksi autoliikettä kauppakeskuksiin – Vantaalle kauppakeskus Jumboon ja Helsinkiin kauppakeskus Rediin. Autoliikkeiden aukioloajat noudattavat kauppakeskusten aukioloaikoja, joten palvelua saa viikon jokaisena päivänä.

Viime kesänä Lempäälän Ideaparkiin aukesi maan suurin sisäautokauppa, jossa vaihtoajokkeja kauppaavat Vehon vaihtoautoliike Vaihto+, Kamux ja Pohjois-Suomessa toimivan Wetterin vaihtoautoliike Mobila. Kamux Suomen maajohtaja Tommi Iiskonmäki kertoo, että Kamuxilla ollaan tyytyväisiä asiakasvirtoihin ja kaupankäyntiin.

– Meille on olennaista autotoimijoiden keskittymän sijaan tehdä autokaupoilla asiointi asiakkaillemme helpoksi. Kauppakeskuksen yhteydessä se sujuu samalla kun muukin henkilön tai perheen asiointi ja laajoin aukioloajoin, Iiskonmäki sanoo.

Hänen mukaansa se, että samassa paikassa on paljon autoja tarjolla, kiinnostaa asiakkaita. Siinä mielessä useamman yrityksen rypäs on hyödyllinen.

– Mutta Kamuxin toimintamallissa on aina ollut keskeistä tarjota yrityksen laaja, tällä hetkellä yli 4 000 autoa, valikoima asiakkaillemme riippumatta siitä, missä myymälässä mikäkin auto fyysisesti sijaitsee.

Iiskonmäki arvelee, että autokauppakeskittymien määrä voi hyvinkin lisääntyä tulevaisuudessa kovan kilpailun takia.

– Autokauppa kauppakeskuksessa tuntuu kiinnostavan. Ideaparkin kokemuksia varmasti punnitaan kauppakeskuksia suunniteltaessa.

Kissat jonossa. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan BMW-autojen kokonaismyynti laski viime vuonna 9,9 prosenttia vuoden 2017 luvuista. Vielä enemmän putosi Audien myynti. Kaikkein eniten tipahti Renaultien ja Teslojen myynti (noin 30 prosenttia). Autokaupan arvioidaan kuitenkin hieman piristyvän tänä vuonna. Kuva: Mirja Hussain

Lahdessa autoliikkeet jo valmiiksi lähekkäin

Lahdessa autokauppojen asiakkaat eivät toistaiseksi saa nauttia laajoista aukioloajoista – poikkeuksena esimerkiksi Veho hyötyajoneuvojen huoltopalvelut, joita tehdään arkisin kahdessa vuorossa. Autojen myyntipalvelut ovat auki pääsääntöisesti vain virka-aikaan tai klo 18 hujakoille.

Laakkosen Pasi Kuntonen kertoo, etteivät Lahden liikkeessä asioivat ole kyselleet pidempien aukioloaikojen perään.

– Olemme auki iltakuuteen, ja viimeinen tunti on tälläkin hetkellä hyvin rauhallinen. Hämeessä kaikki tapahtuu hitaammin.

Lahden BMW-myyntipisteessä asioinut Teemu Tuunainen puolestaan on sitä mieltä, että laajemmat aukioloajat olisivat iso plussa päivätöissä olevalle perheenisälle.

– Kuulostaa hyvältä, että tällaista jossain kokeillaan. Itse pääsen autokaupoille vain viikonloppuisin, ja kun kauppa menee jo klo 15 kiinni, siinä on tekemistä lasten kanssa, Tuunainen sanoo.

Hänen ostopäätökseensä ei vaikuta se, ovatko autotarjokkaat samassa rakennuksessa.

– Autoliikkeet sijaitsevat Lahdessa jo valmiiksi lähellä toisiaan, Tuunainen sanoo.

Lue myös: Lahtelaisen Mika Pohjosen yllättävä yhdistelmä: oopperan tenori ja autokauppias – perheauto innosti kaasuautoiluun
 
Autot lukuina

Yhä kaukana huippuvuosista

Ennuste on, että uusia henkilöautoja rekisteröidään tänä vuonna 121 000. Viime vuonna ensirekisteröitiin 120 499 henkilöautoa, ja huippuvuonna 1989 peräti 189 000 henkilöautoa. Vertailun vuoksi: Ruotsissa ensirekisteröitiin viime vuonna 400 000 autoa.

Autoalalla liikkuu Suomessa vuodessa noin 13 miljardia euroa, kun mukaan lasketaan liikkeiden, maahantuojien ja huoltopalveluiden läpi kulkevat rahavirrat.

Autoala työllistää Suomessa 45 000 henkeä, mikä on saman verran kuin metsäteollisuudessa.

Suomalaiset ajavat keskimäärin 12 vuotta vanhalla autolla. Käytettynä Suomeen tuodut autot ovat keskimäärin 8,9-vuotiaita.

2018 Suomeen tuotiin noin 40 000 käytettyä autoa. Käytettynä maahantuoduista autoista 58 prosenttia oli dieselautoja, uusistakin 25 prosenttia. Uusina tuotujen dieselautojen määrä putosi kuitenkin 20 prosenttia vuoden 2017 luvuista.

Täyssähköautoja myytiin viime vuonna noin 500 kappaletta.

Lähde: Autoalan Keskusliitto ry ja Autotuojat ja -teollisuus ry, Yle
Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi