Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Myyntiä jo 50 maahan: kuinka kepistä ja kahdesta kuminauhasta tehtiin menestystuote maailmalle

Risto Kasurinen kertoi lahtelaisen Gymstickin tarinan M-päivässä. Yhtiön lennokas kansainvälistyminen jatkuu. Kuva: Sami Kuusivirta

Liikunnanohjaajat Risto Kasurinen ja Miika Vesalainen eivät vuonna 2003 tienneet, että tulisivat vielä myymään yli miljoona kuminauhoin varustettua jumppakeppiä.

– Myin silloin auton ja kymppitonnilla teetettiin ensimmäinen viidensadan kappaleen erä, kertoi Gymstick Internationalin kehitysjohtaja Risto Kasurinen tiistaina M-päivässä Lahdessa.

Ajatus oli, että ensimmäinen erä menisi kaupaksi vuodessa. No jumppakepit valmistuivat, ja myyntimatka Ouluun alkoi. Siellä odotti muutaman tunnin koulutusrupeama liikunta-ammattilaisille.

Kun paluumatka alkoi, auton peräkontti oli tyhjä. Vuoden myyntivarasto oli mennyt kaupaksi päivässä. Alkoi toden teolla kasvu ja kansainvälistyminen.

Äiti kysyi, mistä oikein saat leipäsi. Kehitysjohtaja Risto Kasurinen

Yksi käännekohta oli vuonna iso ISPO-messutapahtuma Saksassa. Siellä keppi-kuminauha-yhdistelmä valittiin vuoden 2005 parhaaksi kuntoiluvälineeksi. Tuli vientiä Saksaan, Japaniin, Kanadaan.

Pari vuotta myöhemmin tuotenimeksi vakiintui Gymstick. Siitä tuli myös yritysnimi alkuperäisen Viremestarit-nimen tilalle.

– Äiti kysyi, mistä oikein saat leipäsi. Kerroin, että myymme keppejä ja kuminauhoja. Äiti halusi vielä tietää, mistä saan rahaa, Kasurinen hymähtää.

Kysymys oli perusteltu, sillä keppi kuminauhalla saattaa muistuttaa mato-onkea. Tuotteen yksinkertaisuus ei ollut este läpilyönnille, ehkä päinvastoin.

– Vuosina 2007–2010 Gymstick nousi myynniltään Suomen suurimmaksi kuntoiluvälinemerkiksi, Kasurinen kertoo.

Päätuotetta, Gymstick-keppiä on tähän mennessä myyty kaikkiaan yli miljoona kappaletta. Yrityksen valikomissa on tuhat eri tuotetta.

Vientimaat vaihtelevat, mutta määrä on nyt noin 50. Vuosien mittaan yritys on kouluttanut noin 5 000 ohjaajaa.

Uusi ennätys Budapestissa

Eräänlainen merkkipaalu saavutettiin viikonloppuna Unkarin pääkaupungissa Budapestissä. Syntyi uusi ME-tulos Guinnessin ennätystenkirjaan, kun 800 ihmistä treenasi yhtä aikaa Gymstickillä.

Menestys ei ole tullut helpolla, sillä ala on kovin kilpailtu.

Reilussa viidessätoista vuodessa on kiteytynyt kolme asiaa, joilla Gymstick on asemansa hankkinut.

– Ole edellä. Tarjoa vastaus. Opasta käyttö, Kasurinen listaa.

Ja se on huomattu, että ammattilaiset luovat trendejä, niin kuin nyt liikunnanohjaajat vaikkapa sauvakävelyn ja keppijumpan.

Kyrön viskitislaamolla linkki Lahteen

Suomesta on viime vuosina rakennettu viskin valtakuntaa.

Lahtelaisen Teerenpelin ohella uraa avaa Kyrö Distillery, joka toimii Isonkyrön vanhalla osuusmeijerillä.

Yritys on saanut runsaasti julkisuutta ja kansainvälistä menestystäkin nojautuen suomalaiseen rukiiseen ja pohjalaisten maineikkaaseen historiaan.

Suuri Pohjan sota antoi innoituksen yhtiön Napue-tuotemerkkiin. Yrityksen käyttämät kirjasimet on lainattu vuonna 1714 käydyn Napuen taistelun eli Kyrön tappeluksen kunniaksi pystytetystä muistokivestä.

Firma on pesunkestävä pohjalainen, mutta on sillä linkkinsä myös Lahden seudulle.

– Olen kotoisin "Itä-Mukkulan getoista". Yritän adoptoitua Pohjanmaalle, kertoi Kyrö Distilleryn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen M-päivässä.

Hän kuuluu perustajiin yrityksessä, jonka toiminta perustuu luottamukseen, (asioiden) muuttamiseen, yhteisöllisyyteen, huumorintajuun ja rehelliseen hifistelyyn.

Huumoria on moni nähnyt muun muassa siinä kuvassa, jossa miesviisikko kirmaa kelteisillään elokuiseen ruispeltoon Hollolan lähellä. Tarvittiin kaksitoista otosta, mutta sitten nappasi.

– Kuvaa on printattu 800 000 kappaletta, Lipiäinen laskee.

M-päivä

Nyt myös Tampereella

M-päivä on vuodesta 2005 alkaen järjestetty lahtelainen markkinointiviestinnän tapahtuma, johon tiistaina Sibeliustalolle kokoontui ennätysmäärä, noin 800 alan ammattilaista.

Ilmaistapahtuman mahdollistajia olivat Markprint, Ilme, MBE, Koko Lahti ja Reason.

M-päivä laajeni myös Tampereelle, jossa tapahtumaan osallistui 500 henkeä.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi