Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Antti Rinne VR Trackin kaupasta: Jos se lisää työtä, minulla ei ole mitään sitä vastaan

SDP:n puheenjohtaja torjuu kilpailuttamisen: Raiteille ei mahdu uusia toimijoita.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne kehuu osaa liikenne- ja viestintäminsteri Anne Bernerin liikennepolitiikasta. Kuva: Laura Oja

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on varovainen arvioidessaan VR Trackin myyntiä, koska se tuli hänelle yllätyksenä eikä hän tunne kaupan taustoja.

– Jos se johtaa siihen, että yhtiöllä on parempi kyky tuottaa palveluja ja se lisää työpaikkoja Suomessa, ei minulla ole mitään sitä vastaan.

VR Group kertoi torstaina, että norjalainen NRC Group ostaa kunnossapitoyhtiö VR Trackin. Sen mukaan kaupassa muodostuu Pohjoismaiden suurin raideinfrayhtiö, jossa tulee työskentelemään yli 2 450 ihmistä ja sen vuosittainen liikevaihto tulee olemaan yli 600 miljoonaa euroa.

Rinteen mukaan SDP:llä on selkeä näkemys valtion omistajapolitiikasta. On olemassa erityistehtäväyhtiöitä, jotka huolehtivat tietyistä yhteiskunnallisista palveluista.

Toiseksi on valtion omistukset, jotka tuovat mahdollisimman paljon tuloja valtiolle.

– Näen, että omistajapolitiikassa pitää olla mukana myös työllisyys- ja talouskasvunäkymä. Investointi- ja omistajapolitiikassa pitää näkyä se, että yhtiöitä käytetään uusien innovaatioiden ja talouskasvun synnyttämisessä.

Raiteita liian vähän

Rinne torjuu edelleen raideliikenteen kilpailuttamisen. Hän perustelee tätä niukalla raidekapasiteetilla.

– Niin kauan, kun meidän raidekapasiteetti on puutteellinen, sinne ei paljon uusia toimijoita mahdu. Sellainen ajattelu, jossa olemassa olevaa liikennöintiä siirretään jollekin muulle toimijalle kilpailuttamisen kautta, se ei tuota yhteiskunnan ja kansalaisen näkökulmasta järkeviä lopputuloksia, Rinne sanoo.

Rinteen mukaan raiteita pitää saada lisää. Raidekapasiteetin lisääminen on myös ilmastoteko.

Kehuu Berneriä

Rinne kehuu osaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) liikennepolitiikasta.

– Se on siinä mielessä hyvää, että siinä luotiin ajatus, että liikennepolitiikkaa tehdään 12 vuoden tähtäimellä eikä nelivuotiskausittain, Rinne sanoo ja jatkaa.

– Toinen merkittävä asia oli parlamentaarinen sopu siitä, että vuosittain laitetaan 300 miljoonaa euroa lisää korjausvelan korjaamiseen. Valitettavasti valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) päätti, ettei parlamentaarista sopua noudateta vuonna 2019.

Rinne on valmis selvittämään erilaisia rahoitusvaihtoehtoja, joilla liikenneinvestointeja voitaisiin tehdä. Hän kuitenkin muistuttaa, että viime kädessä veronmaksajat maksavat julkiset investoinnit.

– Kun valtio on rahan hankkija, korkotaso on matalin, Rinne sanoo.

Ari Helminen / Uutissuomalainen
ari.helminen@uutissuomalainen.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X