Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Onnibus-kauppa: mikä muuttuu ja mikä säilyy punaisissa busseissa?

"Hinnat eivät nouse", lupaa Koiviston Auton konsernijohtaja, koska pikavuoron pitää kilpailla myös henkilöauton ja junan kanssa.

Kuuden vuoden komea kaari: Onnibus-yhtiön punaiset autot nousivat kuin tyhjästä pikavuoroliikenteen suurimmaksi toimijaksi. Siihen tarvittiin kotimaista yrittäjäosaamista, mutta myös runsaasti miljoonia brittisijoittajalta. Kuva: Sami Lettojärvi

Suomalaisen bussiliikenteen markkinajohtaja, lahtelainen Koiviston Auto kertoi torstaiaamuna ostaneensa pikavuoroliikennöitsijä Onnibus.comin.

Kaupan kohde, punaisten kaksikerrosbussien yhtiö on nuori, mutta jo alansa legenda.

Se aloitti 2012 tyhjästä nousten pikavuoroliikenteen markkinajohtajaksi vuoden 2014 jälkeen, jolloin pääomistajaksi oli tullut skottimiljardööri Brian Souterin sijoitusyhtiö.

– Onnibus.comin toiminta oli sen verran kannattavaa, ja kun vielä saamme konserniin lisää osaamista liikenteen digitaalisuudesta, dynaamisesta hinnoittelusta ja markkinoinnista, katsoimme, että kauppa kannatti tehdä, Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Norrlin perustelee ostoa, jonka hinta jää salaisuudeksi.

Punainen verkko laajenee

Suomalaisen pikavuoroliikenteen mullistaja Onnibus saa jatkaa omaa elämäänsä osana lahtelaista Koiviston Auto -konsernia.

Muutoksia toki tulee.

– Onnibus.comin kaukoliikenneverkosto tulee laajenemaan. Brändi säilyy, ja liikennettä tullaan kehittämään yhtiön nykyisen johdon alaisuudessa, Norrlin lupaa.

Nykyisellään punaiset reitit yhdistävät 50 kaupunkia. Niiden välillä liikkuu 300 000 matkustajaa kuukaudessa.

– Asiakkaan näkökulmasta tekemiseen ei tule kaupan myötä muutosta, lupaa puolestaan Onnibus.comin toimitusjohtajana jatkava Lauri Helke.

Työ matkustuspalvelujen kehittämisessä jatkuu, kuten myös tavaramerkkinä oleva "liput alkaen 1 euro + 1 euron varausmaksu" -hinnoittelu.

– Hinnat eivät nouse, vakuuttaa konsernijohtaja Norrlin.

Hän pitää selvänä, että alan taloustuloksetkin romahduttanut kova kilpailu jatkuu: isoja linjaliikennöitsijöitä on useita, ja vastassa ovat tietenkin yksityisautoilu ja monilla runkoreiteillä myös juna.

Rahaa virtasi sijoittajalta Suomeen

Toimitusjohtaja Lauri Helke ja Petteri Rantala, toinen yhtiön perustajista, myivät kaupan yhteydessä vähemmistöosuutensa.

Kolmas perustaja, taksipuolelle siirtynyt Pekka Möttö, oli luopunut osuudestaan jo aiemmin.

Pääosan Onnibus.com-yhtiöstä omisti aateloituun brittimiljardööri Sir Brian Souteriin henkilöityvä yritys Souter Investments.

– Onnibus.com on ollut erinomainen esimerkki siitä, kuinka nuori yrittäjätiimi on löytänyt ja hyödyntänyt markkinaraon. On ollut hienoa, että Souter Investments on saanut tarjota sijoituksellaan tuen Laurin ja Petterin joukkueelle niin taloudellisesti, hallinnollisesti kuin operatiivisestikin, luoden yhdessä todellisen markkinajohtajan, Souterin investointijohtaja John Berthinussen totesi.

Hintakilpailu on kallista, ja Souter-yhtiö onkin vuosien mittaan joutunut antamaan suomalaisyhtiölleen taloudellista tukea. Kulissien takana on juurrutettu ammattimaista toimintatapaa kasvuyritykseen, sijoitettu järjestelmiin, prosesseihin – muun muassa sähköisen liiketoiminnan alustaan.

Kaksi toimijaa, 50 miljoonan euron liikevaihto

Keskiviikkona tehdyn kaupan jälkeen lahtelaiskonsernin sisällä on kaksi pikavuoroliikenteen toimijaa, perinteiset koivistolaiset valko-oranssibussit ja Onnibusin punaiset kaksikerrosautot. Niiden liikevaihto on yhteensä noin 50 miljoonaa euroa.

– On ollut erilaisia vaiheita, mutta nykyisellään Onnibus.comin toiminta on jo sen verran kannattavaa, että konsernimme tulos paranee – ei toki heti sormia näpsäyttämällä. Olemme vireä 90-vuotias. Meillä on ennestään osaaminen liikenteen hoitamisesta, on korjaus- ja huoltopalvelut sekä varikot. Yrityskaupan avulla pääsemme paremmin nykyaikaan kiinni, Norrlin arvioi.

Kaupan jälkeen Koiviston Auto -konsernin liikevaihto jää vielä karvan alle 200 miljoonan euron, kun "vanha" toiminta hiukan supistuu.

Konserni nousee kuitenkin maakunnallisessa vertailussa muutaman sijan päätyen kymmenen suurimman päijäthämäläisen yrityksen joukkoon.

Bussikauppa

Kasvuyritys ja vireä 90-vuotias

Lahtelainen Koiviston Auto -konserni osti keskiviikkona 3. lokakuuta 2018 Onnibus.com oy:n koko osakekannan.

Onnibus-yhtiön perustivat vuonna 2012 suomalaiset Lauri Helke, Petteri Rantala ja Pekka Möttö.

Souter Investmentsin pääomasijoituksen myötä vuonna 2014 toiminta lähti voimakkaaseen kasvuun. Reitistö yhdistää 50 kaupunkia, lähtöjä on 180 päivässä.

Onnibus-yhtiön liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa, ja henkilöstön määrä 230. Linja-autoja yhtiöllä on 68.

Karjalan kannaksella 90 vuotta sitten perustettu, nykyään lahtelainen perheyritys Koiviston Auto teki viime vuonna 169 miljoonan euron liikevaihdon.

Koiviston Auto omistaa muun muassa Helsingin Bussiliikenteen, Jyväskylän Liikenteen, Koskilinjat ja Kuopion Liikenteen, Porvoon Liikenteen ja Satakunnan Liikenteen.

Koiviston Auto on alan suurin toimija, joka työllisti viime vuonna 2 100 henkeä. Nyt tulee 230 hengen lisäys. Linja-autoja oli tuhat ja nyt lähes 1 100.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi