Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Myynti kasvoi huimasti Lahden satamassa terasseilla – "Kesä olisi ollut vielä parempi, jos ei olisi ollut niin kuuma"

Ravintoloiden ja laivojen hyvän myyntikesän takasi toukokuu. Helleputki jopa karsi asiakkaita Lahden satamasta.

Anna-Maria Karilainen ja Kaisa Rikkonen lounastivat keskiviikkona Laivaravintola Kaunis Veerassa. – Helteellä menen mieluummin rannalle, Rikkonen sanoo. Kuva: Aku Isotalo

Kesä oli Lahden sataman ravintola- ja laivaliikenneyrityksille hyvä, paikoin erinomainen. Helteiden sijaan satamayrittäjät nostavat tärkeimmäksi onnistumisen syyksi toukokuun hyvän sään.

– Kokonaisuutena kesä oli loistava. Saa mennä aika kauas taaksepäin, että löytyy vastaava tuloksen rakenne kuin tänä vuonna, sanoo Terassiravintola Satamaa pyörittävän Lahden Järvimatkailun yrittäjä Kari Sulkanen.

Terassimyynti kasvaa viime vuodesta arviolta 40 prosenttia varsinkin hyvän toukokuun ansiosta.

– Jos alkaa rutista, niin kesä olisi ollut vielä parempi, jos ei olisi ollut niin kuuma. Se alkoi rassata jo jossakin vaiheessa varsinkin terassitoimintaa, kun ei siellä yksikertaisesti pahimpina päivinä pystynyt olemaan.

"Ihannesää on aurinkoinen ja lämpötila hieman yli 20 astetta"

Laivaravintola Kaunista Veeraa pyörittävän CMB Ravintoloiden varatoimitusjohtaja Jari Nieminen sanoo, että heinäkuu on tavallisestikin hyvä myyntikuukausi. Jos touko–kesäkuussa sataa vettä, sen aiheuttamaa menetystä ei enää heinäkuussa kurota umpeen. Helle voi karkottaa ihmisiä viileisiin kauppakeskuksiin. Hän luonnehtii kesän myyntiä hyväksi.

 Kokonaisuutena kesä oli loistava. Laivamyynti oli iso pettymys. Toimitusjohtaja Kari Sulkanen

Kahvila Karirannan yrittäjä Katri Kulovuori määrittelee ihannesään liiketoiminnalle.

– Se on sellainen, sanotaanko, normaali Suomen kesäpäivä, eli aurinkoista ja vähän yli 20 astetta lämmintä. Silloin ihmiset jaksavat liikkua.

Jossain määrin sadesää voi olla jopa kuumaa hellettä parempi. Viime vuoden sadekesän ja tämän vuoden pätsikesän myynnissä ei Kulovuoren mukaan juuri ole eroa.

– Kun on huono ilma, niin meille pääsee sisällekin istumaan. Emme ole kokonaan ulkoterassin varassa.

"Helteellä menen mieluummin rannalle"

Satamassa keskiviikkona asioineille Anna-Maria Karilaiselle ja Kaisa Rikkoselle satama on ennen kaikkea hyvä lounaspaikka.

– Helteellä menen mieluummin rannalle, Rikkonen sanoo.

Vapaa-ajalla hän käy lastensa kanssa satamassa jäätelöllä.

– Jos harrastaisin iltaterasseja, tulisin silloin satamaan.

Karilainen pitää satamaan suunniteltua uima-allasta hyvänä ideana.

Naisia ei haittaisi edes pieni parkkimaksu.

– Keskustan parkkihintoja en tänne kuitenkaan halua, Rikkonen sanoo.

Antero Tinnilä, Ilpo Tinnilä ja Antero Borg kävivät jutustelemassa Kahvila Karirannassa. –Parkkimaksut karkottaisivat asiakkaita. Kuva: Aku Isotalo

Tulos voi mahdollistaa toiminnan kehittämisen

Päijänne-Risteilyt Hildénin toimitusjohtajan Eija Hildénin toivesää on samanlainen kuin Kulovuorella.

– Helteellä ihmiset väsyvät helposti, Hildén perustelee.

Yrityksen myyntiluvut näyttivät heinäkuun lopulla 10 prosentin kasvua edelliseen vuoteen verrattuna.

– Kesä on ollut niin kiireinen, ettei lukuja ole paljon ehditty katsoa, Hildén sanoo tyytyväisenä.

Kesä on ollut niin kiireinen, ettei lukuja ole paljon ehditty katsoa. Toimitusjohtaja Eija Hildén

Laivamatkailun tuloksessa näkyy kaunis toukokuu.

– Sillä on paljon merkitystä, miten kesä alkaa. On hyvä, että jo toukokuussa on hyvä ilma. Se innostaa tekemään kesälomasuunnitelmia kotimaahan.

Kesän myynti aloitetaan vuotta aikaisemmin, ja Hildénin mukaan jo viime vuonna oli nähtävissä, että tästä kesästä tulee hyvä.

Kesäkauden olleessaan vilkkaimmillaan sää vaikuttaa eniten äkkilähtijöihin.

– Aina tarvitaan myös pikaisten päätösten tekijöitä.

Tulos näyttää nyt niin hyvältä, että se voi mahdollistaa yrityksen toiminnan kehittämisen.

– Tällaista kesää olemme odottaneet neljä vuotta. Olisi hyvä, ettei tämä olisi jatkossa sellaista kitkuttelua.

Yritykset eivät ole palanneet laivoille

Lahden Järvimatkailun risteilyliiketoiminta kasvaa tänä vuonna 5–7 prosenttia. Yrittäjä Sulkaselle se on iso pettymys.

Laivaliikenteen tuloksesta jopa 70 prosenttia on yritysasiakkaiden varassa. Sulkanen näkee, että laivaliikenteen ongelmat juontuvat 10 vuoden taakse. Kun lama alkoi vuonna 2008, yritysasiakkaat lopettivat laivaristeilyt kokonaan tai pienensivät niiden väkimäärää ja tarjoilutilauksia.

– Suunta on jatkunut koko ajan tähän päivään asti. Yritykset eivät ole löytäneet takaisin, vaikka on nousukausi.

Piristystä Järvimatkailu haki tänä kesänä aloittamalla Vellamon lounasristeilyt, jotka varsinkin yritysasiakkaat ottivat hyvin vastaan touko–kesäkuussa.

– Elokuussa se ei ole herännyt enää niin hyvin. Risteilyjä kuitenkin varmasti jatketaan. Olivat ne sen verran hyvä kokemus.

Kaveriporukalla satamassa kahvitellut eläkeläinen Antero Tinnilä kertoo, että työuralla satama oli hieno paikka näyttää yritysvieraille.

– Monet yllättyivät, kuinka upea satama täällä on.

Päivi Poutanen pysähtyi jäätelölle matkalla töihin. – Käyn täällä useita kertoja kesässä. Kuva: Aku Isotalo
Lue myös: Saunakeskus sataman kahvilan vai Kariniemenmäen edustalle? Tältä se voisi näyttää - kuvat
 
Teemu Leppänen
teemu.leppanen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X