Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Ilmainen mobiilisovellus kerää yhteen pientuottajia Päijät-Hämeessäkin – tuottajat haluavat näkyvyyttä, kuluttajat paikallisia tuotteita

Päijät-Hämeessä vasta kourallinen yrittäjiä on testannut uutta sovellusta. Pientuottajat uskovat työkalun tuovan heille näkyvyyttä tulevaisuudessa.

Eija Hyyryläinen uskoo, että Prolocalis-sovellus tuo kukkakauppaan uusia asiakkaita tulevaisuudessa. Kuva: Mirja Hussain

Asikkalassa esiteltiin tällä viikolla yrittäjille, kyläyhdistysaktiiveille ja kuntien edustajille älypuhelinsovellusta, jonka avulla halutaan kehittää erityisesti maaseudun elinkeinoja ja niiden näkyvyyttä.

Prolocalis-niminen sovellus on tarkoitettu pientilallisille, jotka tuottavat esimerkiksi ruokaa, juomia, käsitöitä, palveluita tai elämyksiä.

– Sovellus on tehty kaikille niille, jotka itse tuottavat jotain ja myyvät suoraan, Prolocalis-yrityksen viime vuonna perustanut Christos Granqvist kertoo.

Sovellus on maksuton niin tuottajille kuin sovelluksen käyttäjille. Kuluttaja voi etsiä palveluita läheltään sovelluksen kartan tai erilaisten hakusanojen avulla.

Myös kunnat, kaupungit ja yhdistykset voivat ilmoittaa sovelluksessa alueensa ilmaisnähtävyyksiä ja -aktiviteetteja.

Näkyvyyttä pientuottajille

Granqvistilla on itsellään pientila Kirkkonummella. Ajatus sovelluksesta kehittyi muiden tuottajien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta.

– Pientuottajat haluavat lisää näkyvyyttä ja myyntiä, mutta eivät välttämättä osaa hyödyntää kaikkia käytössä olevia kanavia. Samaan aikaan kuluttajat haluavat yhä enemmän paikallisia tuotteita ja aitoja kokemuksia. Niitä on kuitenkin vaikea löytää yhdestä paikasta, Granqvist sanoo.

Yrityksen päämäärä oli, että kaikki tuottajat olisivat sovelluksessa samalla viivalla.

– Lähdimme kehittämään työkalua, jolla saadaan tasavertaistettua pientuottajien näkyvyyttä, Granqvist kertoo.

Granqvistin toiveena on, että nykyaikaista teknologiaa hyödyntämällä voitaisiin pysäyttää maaseudun autioituminen.

– Kun tuottajat huomaavat, että tuotteille löytyy näkyvyyttä ja kysyntää, se toivon mukaan saa heidät jatkamaan toimintaansa.

Sovellus ei ole vielä löytänyt massoja

Tähän mennessä sovelluksen on ladannut noin 2 500 käyttäjää. Eri alojen tuottajia sovelluksesta löytyy 170. Päijät-Hämeessä vasta kourallinen yrityksiä on ottanut sovelluksen käyttöönsä. Yksi niistä on Aliniityn tila Kärkölässä.

– Yritämme tietysti kaikin keinoin olla esillä, joten laitoimme sinne tilan tiedot ja sijainnin alkukesästä. Olemme myös mainostaneet sitä asiakkaille, tilan yrittäjä Jaana Tolonen kertoo.

Sovelluksesta on ollut jo käytännön hyötyä tilalle.

– Pari ihmistä katsoi lomareissullaan paikkoja sovelluksesta ja tuli käymään meillä. Sovelluksesta on tullut itsekin katseltua, että mitä kaikkea ympäriltä löytyy, Tolonen sanoo.

Päijät-Hämeessä sovellusta hyödyntävät ensisijaisesti Aliniityn tilan tapaiset suoramyyntiä harjoittavat maatilat.

Niiden lisäksi Nastolassa toimiva kukkakauppa Villiviini on ottanut sovelluksen käyttöönsä. Kukkakauppaan sovellus ei ole tuonut uusia asiakkaita.

– Kukaan asiakkaista ei ole ainakaan sanonut, että olisi löytänyt tänne sitä kautta. Ajattelinkin, että sovelluksesta on hyötyä vasta myöhemmin, kun se kehittyy ja tulee tunnetummaksi, yrittäjä Eija Hyyryläinen toteaa.

Lue myös: "Melu ei ainakaan naapuria häiritse, vihreä kateus voi olla todennäköistä" – Huoleton nurmikkorobotti vapauttaa omistajansa muihin hommiin
 

Tulossa myös maksullinen versio pientuottajille

Prolocalis saa tulonsa tällä hetkellä erilaisilta rahoittajilta ja sponsoreilta.

– Nyt on kasvurahoitus käynnissä. Pilottiversiolla kerätään tietoa siitä, miten kuluttajat haluaisivat käyttää työkalua, Granqvist sanoo.

Sovelluksesta aiotaan kehittää talven aikana maksullinen versio, joka mahdollistaa erilaisen markkinoinnin sovelluksen avulla.

– Profiileihin pystyy esimerkiksi tulevaisuudessa lataamaan mainosvideoita. Sovelluksen avulla voi jatkossa myös maksaa. Esimerkiksi pellolla ei tarvita enää kuittivihkoa tai kortinlukijaa, Granqvist kertoo.

Yrityksen perustajan mukaan sovelluksen ilmainen versio pysyy käytössä maksullisen palvelun rinnalla.

Kukkakauppayrittäjä Hyyryläinen ei osaa vielä sanoa, onko hän kiinnostunut ilmaisversion päivittämisestä maksulliseen sovellukseen tulevaisuudessa.

– Hyöty on laskettava siinä vaiheessa. Markkinoin itse paljon Facebookissa ja Instagramissa. En käytä oikeastaan mitään maksullista markkinointia yritystoiminnassani.

Prolocalis-sovellus

Pientuottajille räätälöity

Huhtikuussa käyttöön otettu ilmainen mobiilisovellus.

Pyrkimyksenä lisätä suoramyyntiä harjoittavien pientuottajien näkyvyyttä.

Sovelluksen toivotaan elävöittävän maaseutua.

Juha Kaita-aho
juha.kaita-aho@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi