Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Kaikkien aikojen jäätelökesä: "Valmistamme niin paljon gelatoa kuin ehdimme"

Myynti alkoi kiivaana jo toukokuussa. Yrittäjät ovat hankkineet uusia jäätelökoneita kesken kesän. Osuuskauppa Hämeenmaan jäätelömyynti on noussut melkein kolmanneksen viime kesästä.

Minea ja Mea Pesonen nauttivat jäätelöhetkestä jäätelölaiva Banana Splitillä Lahden satamassa. Kuva: Aku Isotalo

Mea Pesonen, 8, tekee rohkean valinnan: helteisenä maanantaiaamuna hän päättää ensimmäistä kertaa maistaa limupehmistä. Mea Pesonen on päässyt nauttimaan jäätelökesästä Lahden sataman Banana Split -jäätelölaivalle.

– Hyvää on, Mea Pesonen sanoo siskolleen Minea Pesoselle, 6.

Minean pikarissa on yhtä tämän kesän suosikkimakua, mangoa. Pian kaksi vuotta täyttävä pikkuveli Noel maistelee suklaakuorrutteista pehmistä äitinsä Nita Piiparisen kanssa.

– Jätski on maistunut tänä kesänä, Piiparinen sanoo.

Pesosen-Piiparisen perheen lisäksi jäätelö on maistunut muillekin. Myyntiluvuista tullee ennätysmäiset: aurinkoa on riittänyt ja jo toukokuussa oli ennätyslämmintä.

– Säällä on merkitystä erityisesti kauden alussa. Tämän vuoden toukokuu oli aivan huippua. Lomakauden aikana satamassa kyllä riittää väkeä aina hyvällä säällä. Syksy tosin alkaa mielestäni liian aikaisin, kun koululaiset palaavat pulpettien ääreen jo elokuussa, kertoo Banana Split -jäätelölaivan yrittäjä Reijo Heiskanen.

Helleaamun kohokohta satamassa: Mea Pesonen sai limupehmiksen. Äiti Nita Piiparinen jakoi pehmiksen Noelin kanssa. Kuva: Aku Isotalo

Jäätelölaiva on Heiskasen ”kesätyö” – hän on ollut jo muutaman vuoden eläkkeellä.

Tänä kesänä jäätelölaivan tiskin suosikkimakuja ovat olleet suklaa, mango-meloni, mansikka, päärynä ja suklaanougat. Laivalta myydään pehmistä yhtä paljon kuin irtojäätelöä. Perinteisten suklaa- ja vaniljapehmisten lisäksi on tarjolla mangopehmistä, jonka suosio on ylittänyt odotukset.

– Meillä sitä riittää, mutta valmistajalta se on jo loppu, Heiskanen kertoo.

Helteiset säät ovat laittaneet jäätelökoneet koville. Jäätelölaivan pehmiskonekin on pitänyt parin päivän huoltotauon tänä kesänä.

Mangopehmis on yksi tämän kesän suosikkituote, kertovat jäätelölaiva Banana Splitin yrittäjä Reijo Heiskanen ja kesätyöntekijä Jasmin Yli-Malmi. Kuva: Aku Isotalo

Kymmenkertainen myynti viime kesään verrattuna

Jäätelökoneet ovat käyneet täysillä myös Bus Gelatolla. Itse asiassa yrittäjä Eeva Laajoki on hankkinut lisää laitteita kesken kauden.

– Kauppa on käynyt erittäin hyvin. Olen ostanut lisää jäätelö- ja pastörointikoneita ja pakastimia. Teemme niin paljon kuin ehdimme, Laajoki kertoo.

Bus Burger -ravintoloistaankin tunnettu Laajoki on viime aikoina kasvattanut jäätelömyyntiään reippaasti. Kaikki italialaistyyppiset gelatot valmistetaan Lahdessa ja niitä myydään jo useilla paikkakunnilla.

– Isoja uusia asiakkaita ovat Cafe Ursula Helsingissä, laivaravintola Faros Vaasassa ja Cafe Prassen Raumalla.

Bus Gelatolla on oma kahvila Lahden Vapaudenkadulla ja Helsingin Laivurinkadulla. Lisäksi yrityksen jäätelöfillari on tänä kesänä liikkunut Helsingissä Eiranrannassa.

– Fillarimyyntikin on ollut todella mainiota: kaupaksi on mennyt varmasti kymmenkertainen määrä jäätelöä viime kesään verrattuna, jolloin fillari liikkui Lahdessa. Tämä siitä huolimatta, että Helsingissä on liikkeellä monta muutakin jäätelöfillaria, Laajoki kertoo.

Irtojäätelöiden makusuosikkeja jäätelölaivalla ovat tänä kesänä olleet suklaa, mango-meloni, mansikka, päärynä ja suklaa-nougat. Kuva: Aku Isotalo

Bus Gelato tekee myös vegaanisia jäätelöitä, joiden kysyntä on kasvanut varsinkin Helsingissä.

– Vegaanisia jäätelöitä ovat tilanneet myyntiin myös pienet kahvilat pääkaupunkiseudulla.

Pian Bus Gelaton jäätelöitä saa myös rasioissa. Tarjolle on tulossa pikkupurkki ja puolen litran rasia. Näitä ovat kysyneet erityisesti pienet kahvilat, joihin jäätelövitriini ei mahdu.

Hämeenmaa: Tuutit ja puikot suosituimpia

Italialaisjäätelöitä tekee Lahdessa myös Mamma Maria. Jäätelöitä myydään ravintola Mamma Marian lisäksi useissa paikoissa: muun muassa kioskissa Launeella, Cafe Idassa kauppakeskus Valossa, Hollolassa Kinnarin tilalla ja jäätelöauto Ape Gelatosta.

– Kauppa on käynyt tosi hyvin, kertoo Wolfgang ”Lupo” Lindlar Mamma Mariasta.

Jäätelökauppa on käynyt kohisten myös isoissa marketeissa.

Lue myös: Jäätelön valmistaminen onnistuu kotona ilman erikoisvälineitä - katso tästä ohjeet viiteen erilaiseen jäätelöön
 

– Kaikissa ketjuissamme on jäätelömyynti on kasvanut melkein kolmanneksen viime vuodesta. Eniten myydään tuutteja ja puikkoja, mutta suosiotaan ovat nostaneet tänä vuonna limujäät, mehujäät ja jäätelöpatukat, kertoo ryhmäpäällikkö Erja Kaila osuuskauppa Hämeenmaasta.

Menekki

Suomi Euroopan kärjessä

Jäätelö saapui Suomeen 1800-luvulla, ja sitä alettiin valmistaa Suomessa teollisesti 1930-luvulla. Jäätelöä suomalaiset syövät keskimäärin noin 12 litraa henkilöä kohti.

Suomi onkin Euroopan kärjessä jäätelönkulutuksessa. Keski-Euroopassa jäätelöä syödään 6–7 litraa henkeä kohden ja Amerikassa, Australiassa sekä Uudessa-Seelannissa yli 20 litraa henkilöä kohden.

Litran jäätelöpaketin hinta toukokuussa 2018 oli keskimäärin 1,84 euroa ja 70 gramman jäätelötuutin hinta 0,79 euroa. Vuonna 2016 kotitaloudet kuluttivat jäätelöön, sorbettiin ja mehujäähän keskimäärin 79 euroa.

Lähteet: Froneri Finland, Tilastokeskus

Terhi Säynäjärvi
terhi.saynajarvi@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi