Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Taksikilpailu alkoi maltillisesti, näin Lahden Aluetaksi välttää kartelliepäilyn

Taksitolpalla eletään ristiriitaisissa tunnelmissa. Asiakas voi valita taksin vaikka automerkin perusteella.

Taksinkuljettaja Toni Seppälä päivysti Lahden Matkakeskuksessa tiistaina. Hän haki sunnuntaina ensimmäisten satojen joukossa omaa liikennelupaa. Kuva: Aku Isotalo

Taksien sunnuntaina vapautunut kilpailu on alkanut Lahden seudulla rauhallisesti.

– Olemme tarkastelleet kysyntäämme sunnuntain ja maanantain osalta. Mitään erityisen poikkeavaa emme ole havainneet, Lahden Aluetaksin toimitusjohtaja Timo Ahokanto sanoo.

Näkyvimmin uutena liikennöitsijänä katukuvassa kulkevat Kela-kyydit voittaneen Taksi-Päijänteen yhteistyökumppanit. Sen lisäksi Lahteen on tullut joitakin lähikuntien autoja ja satunnaisia takseja pääkaupunkiseudulta.

Ahokannon rauhalliseen alkuun on syynsä.

– Meillä on aika rajalliset markkinat ja toimintamahdollisuudet, jos tällä liiketoiminnalla on tarkoitus vielä elää.

Mäntsäläläisen Taksipalvelu Jyrki Lampolan tilataksi päivysti tiistaina aamupäivällä Lahden Matkakeskuksen taksitolpalla.

Yritys ei ole ainakaan toistaiseksi liittynyt Lahden Aluetaksin välityspalveluun, mutta noudattaa sen kanssa samoja hintoja.

Autolla liikennöitiin aiemmin Kela-kyytejä, jotka muodostivat ison osan kuljettaja Toni Seppälän töistä.

– Tilanne on uusi. Ei ole tullut aiemmin tolpalla notkuttua, Seppälä sanoo.

Myös asiakkaalle tilanne on uusi. Jos tolpalla on jonossa autoja, ei tarvitse mennä enää siihen ensimmäiseen autoon. Valinnan voi tehdä vaikka automerkin perusteella.

Kajon hakee yrittäjiä Lahdesta

Lahden Aluetaksi on saamassa kilpailijan taksien välityspalveluihin ainakin espoolaisesta Kajonista, joka suunnittelee reipasta kasvua liiketoiminnalleen.

Markkinointijohtaja Jaana Ehrnroothin mukaan Kajon on kiinnostunut myös Lahden seudusta. Yhtiö on tuonut sovelluskauppoihin Menoksi-sovelluksen, jonka avulla asiakas voi tilata taksin.

– Haemme taksiyrittäjiä kyydinvälitysjärjestelmään koko Suomesta. Toiminta on kuitenkin vasta alussa, ja aloitamme vasta markkinoida sitä yrittäjille.

Ehrnroothin mukaan järjestelmän käyttö ei sulje yrittäjän mahdollisuutta käyttää muitakin välityspalveluita.

Helsinkiläisen Lähitaksin hintalaskurissa voi matkan hinnan selvittää myös Lahdessa, mutta yhtiö ilmoittaa ainakin toistaiseksi toimialueensa ulottuvan lähimmillään Mäntsälään.

Lahden Aluetaksin autot saa tilattua nyt kahdella sovelluksella: Valopilkulla ja Book a Taxilla.

Suomen Taksiliitto myi Valopilkun Taksi Helsingille, joka on hallinnoinut sitä heinäkuun alusta alkaen. Book a Taxi on mobiilijärjestelmätoimittaja Semelin tarjoama sovellus.

Taksitolpalla ristiriitaiset tunnelmat

Matkakeskuksen taksitolpalla päivystänyt taksiyrittäjä, Lahden Aluetaksin välitykseen kuuluva, Jari Huhtinen Hollolasta sanoo, että toistaiseksi häntä on houkutellut riveihinsä ainoastaan helsinkiläinen taksiketju Menevä.

– En uskaltanut laittaa itseäni kahden narun varaan ja ehdot olivat huonot.

Kuljettajilla ja yrittäjillä on tällä hetkellä ristiriitaiset ajatukset.

– Jos alkaa huonosti menemään, niin ehkä en lähde enää ajoon, Huhtinen sanoo.

Lue myös: Näin valitset taksin – taksiuudistus tuo kyyteihin vapaan hinnoittelun
 

Seppälä puolestaan haki yli 700 joukossa taksiliikennelupaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta heti sunnuntaina, kun se oli mahdollista.

– Raha, mitä tästä on jatkossa saatavissa, jäisi yrittäjänä kokonaan itselle, hän pohtii.

Häntä on houkuteltu myös paikallisen taksiyrityksen palvelukseen.

Hinnasto ei ole ala, vaan yläraja

Taksi Helsinki ilmoitti viime viikolla, että se aikoo myydä liiketoimintansa. Taustalla on se, että välityspalvelu voidaan lakiuudistuksen jälkeen tulkita hintakartelliksi.

Ahokanto pitää myyntipäätöstä kovana.

– Se on yksi tapa ratkaista ongelma. Olemme kieltämättä tässä vähän hankalassa tilanteessa, että meidän pitää ilmoittaa asiakkaille hinta etukäteen, mutta emme voi sopia sitä mukana olevien yrittäjän kanssa.

Lahdessa asia on ratkaistu niin, että jokainen yrittäjä voi budjettinsa raameissa myydä kyytejään ilmoitettua halvemmallakin.

Iso osa Lahden Aluetaksin välityspalvelussa olevista autoilijoista on yhtiön osakkeenomistajia. Välityspalvelussa on hieman yli 200 autoa. Niistä 137 on Lahdesta ja loput Nastolasta, Hollolasta, Asikkalasta, Heinolasta, Hämeenkoskelta, Orimattilasta ja Iitistä.

Teemu Leppänen
teemu.leppanen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X