Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Erikoinen mainostuote: Alastomat miehet juoksemassa ruispellossa päätyi yrityksen lasinalusiin

Kyrö Distillery Companyssa pidetään huumorista ja uskotaan, että hyvä tarina myy. Aluksi yrityksen oli tarkoitus tislata viskiä. Maailmanmaineeseen sen nosti kuitenkin viskiä odotellessa kehitelty Napue-gini.

Toimitusjohtaja Miika Lipiäisen mukaan rento hifistely on hyvä elämänasenne. Kuva: Taru Rokka

Kaikki alkoi vanhempien kellarista. Idea syntyi saunassa. Samoilla sanoilla voisi alkaa monikin tarina. Pohjanmaan Isossakyrössä toimiva Kyrö Distillery Company sai alkunsa saunan lauteilla.

Viisi kaverusta pohti, miksei ruisleipää rakastavassa Suomessa kukaan valmista ruisviskiä. Ensimmäiset maltaat mäskättiin päätislaaja Kalle Valkosen vanhempien kellarissa.

Hyvällä tarinalla saadaan tuote myytyä. Kun yritys perustettiin, halusi suomalaisesta viskikulttuurista kirjaa tehnyt Jarkko Nikkanen kirjoittaa tislaamosta kirjaansa. Olihan suomalainen ruisviski ainutlaatuinen uutuus.

Viskiä ei valmisteta hetkessä, joten konkreettista tuotetta ei voitu esitellä. Suomalainen ruis on yrityksen tärkein raaka-aine ja huumori yksi perusarvoista.

Meillä ei ollut hajuakaan ginin tekemisestä. Toimitusjohtaja Miika Lipiäinen

Kirjaan päätyikin kuva, jossa perustajaviisikko juoksee alasti ruispellossa. Sama kuva on myöhemmin painettu yrityksen mainostuotteena toimiviin lasinalusiin.

Historiaa mukana

Lipiäinen puhui toukokuussa Sawosta maailmalle -tapahtumassa. Kuva: Taru Rokka

Maailmalle suuntavan yrityksen on hyvä olla tietoinen kulttuurieroista. Toimitusjohtaja Miika Lipiäiselle kerrottiin, etteivät lasinalusen paljaat takapuolet olisi soveliaita Japanin markkinoilla.

– Ensimmäinen tapaamamme japanilainen sitten kysyi, voisiko kuvan painattaa itse pullojen etiketteihin, Lipiäinen nauraa.

Viskin valmistuminen vie vuosia, joten ensimmäiset pienet erät saatiin myyntiin vasta elokuussa 2017.

– Ensimmäiset ovat sieltä vuodelta 2014 ihan heti aloittamisen jälkeisiltä päiviltä. Jatkuvasti tuotetta hiotaan eteenpäin. Kolmas ja neljäs erä ovat saaneet hyviä arvosteluja.

Ruisviskin valmistumista odotellessa yritys alkoi valmistaa ruisginiä. Nimensä Napue-gini sai yrityksen kotikylästä. Vuonna 1714 venäläiset voittivat Napuen taistelussa suomalais-ruotsalaiset joukot.

– Pullojen etiketeissä oleva fontti on peräisin taistelun muistolaatasta.

Palkinto parhaalle gin & tonic -ginille

Ginin tekeminen oli kannattava ratkaisu. Vuonna 2015 arvostetun International Wine and Spirit Competitionin tuomaristo päätti, että Napue on maailman paras gin & tonic -gini.

Kyrö Distillery Company toimii entisen Isonkyrön osuusmeijerin tiloissa. Samassa meijerissä kehitettiin vuonna 1979 Oltermanni-juusto.

Yhdysvaltain markkinoiden avaus tänä kesänä on yritykselle tärkeä. Valloitus alkaa Chicagosta.

– Gin tonic ei ole Yhdysvalloissa niin iso juttu kuin gin martini. Yritämme tehdä gin tonicista kansantajuisempaa. Sitä voi nautiskella takapihalla grillin ääressä.

Yhdysvaltain markkinoille pääsyä on hankaloittanut se, että Napue-ginin ainesosiin kuuluva tuore mesiangervo on maassa kielletty. Uudelleenkehitystyö vei puoli vuotta. Täysin samanlaista tuotetta ei saatu, mutta lopputulos on mahdollisimman lähellä.

– Otimme sen linjan, että tuotteen sielun tulee säilyä. Siinä on suomalainen kesäpäivä pullossa.

Hyvän tarinan tärkeys korostuu, kun uudet tuotteista kiinnostuneet alkavat kysellä tuotteista.

– Jos paljastuu esimerkiksi, ettei omaa tuotantoa ole, siitä jää puolivillainen maku.

Pohjanmaalta

Kyrö Distillery Company

Miika Lipiäinen, Mikko Koskinen, Kalle Valkonen, Miko Heinilä ja Jouni Ritola perustivat yrityksen vuonna 2012.

Kyrö Distillery Company toimii Isonkyrön entisessä osuusmeijerissä Pohjanmaalla.

Juomatuotanto aloitettiin vuonna 2014.

Yritys käyttää tuotteissaan vain 100-prosenttista kokojyväruista.

Valmistaa viskiä, giniä sekä lonkeroa. Aikoo tänä kesänä lanseerata ensimmäiset katkerot.

EU-säännösten mukaan single malt -viskin tulee kypsyä vähintään kolme vuotta, joten yrityksen ensimmäiset viskit tulivat myyntiin kesällä 2017.

Kyrö Distillery Companyn valmistama Napue-gini valittiin vuonna 2015 International Wine and Spirit Competitionissa maailman parhaaksi gin & tonic -giniksi. Myös tynnyrikypsytetty Koskue-gini on menestynyt kilpailuissa.

Yrityksen tärkeitä markkina-alueita ovat Saksa, Iso-Britannia, Pohjoismaat ja Baltia. Tänä kesänä yritys suuntaa myös Yhdysvaltain markkinoille.

Taru Rokka
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X