Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

"On todennäköistä, että robottiparkkeja vielä rakennetaan Suomeen" – Lahdessa toinen romuttui, toinen luovutetaan asiakkaalle reilusti myöhässä

Purettava BW Towerin hanke oli turhan iso ja käyttö vääräntyyppistä. Vuodesta 2015 alkaen käytetty Lahden Aleksin parkki luovutettaneen virallisesti syksyllä 2018, neljä vuotta myöhässä aikataulusta. Leanpark valmistelee robottiparkkikauppoja "muutamissa maissa".

Leanparkin Erik Järvinen ja Jarmo Piipponen esittelivät robottiparkin koeversiota kesällä 2013 Askon alueella. Kuva: Mirja Hussain

Epäonnistuminen Lahden matkakeskuksella ei lyö jalkoja alta suomalaisilta robottiparkeilta.

– On mahdollista ja todennäköistäkin, että robottiparkkeja vielä rakennetaan Suomeen. Ehkä ei kuitenkaan niin suurena laitoksena kuin BW Toweriin suunniteltiin, sanoo rakennusyhtiö YIT:n hankekehitysjohtaja Jukka Lehmus.

– Robottiparkki sopii hyvin muun muassa sellaisiin hankkeisiin, joissa ei ole suuria ruuhkahuippuja ja joissa käyttötarve on suhteellisen tasaista, hän kuvailee.

Tällainen on keskustakiinteistö Lahden Aleksi, jossa todennäköisesti syksyllä voidaan juhlia Suomen ensimmäistä virallisesti hyväksyttyä robottiparkkia.

Oli tässä hiljan sellainen tilanne, että auton ulos saanti kesti puoli tuntia, ja minulla oli vielä kiire. Joillakin oli mennyt vielä pidempään. Ne ovat niitä alkuvaikeuksia. On tämä kätevä käyttää, kun on vieressä töissä. matkakeskuksen parkin käyttäjä Veikko Parjanen marraskuussa 2017

Vielä ei olla niin pitkällä, vaikka kaikki onkin periaatteessa ”yksinkertaista”: auto ajetaan talliin, kuljettaja astuu ulos ja painaa nappia. Siinä se.

Kuuden vuoden odotus

Robottiparkki-sana mainittiin Etelä-Suomen Sanomissa ensi kerran keväällä 2012, kun tulevan matkakeskuksen pysäköintipaikkoja suunniteltiin radan eteläpuolelle.

Näin se toimii. Kuva: Katja Luoma

Samana vuonna nousi esiin kiinteistö Lahden Aleksi eli Aleksanterinkadun, Mariankadun ja Hämeenkadun sulkema asuin-liikekortteli. Pysäköintipaikkatarve aiottiin ratkaista 190-paikkaisella robottiparkilla.

Se valmistuisi kesällä 2014 ja olisi lajissaan Suomen ensimmäinen. Niin ajateltiin.

Marraskuussa 2012 robottiparkki nousi esiin vaihtoehtona Lahden matkakeskuksen pysäköinnissä.

Lahtelaisen Leanpark-yhtiön nimi nousi julkisuuteen kesällä 2013. Perustaja ja toimitusjohtaja Jarmo Järvinen oli saanut robottiparkki-idean kymmenen vuotta aiemmin toimiessaan maailmalla automaattisten pintakäsittelylaitteiden parissa.

Puheet alkoivat muuttua teoiksi, mutta maaliin olisi vielä pitkä matka.

Alkukesällä 2014 esiteltiin Mariankadun ja Hämeenkadun kulman keskeneräistä robottiparkkia elinkeinoministeri Jan Vapaavuorelle (kok.).

Hieno homma. Kesäkuussa 2014 elinkeinoministeri Jan Vapaavuori sovitteli ylleen pakollista huomioliiviä robottiparkin työmaalla Hämeenkadulla. Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta oli yksi isännistä. Kuva: Katja Luoma

Siinä vaiheessa Leanpark oli kehittänyt uutuutta toden teolla kolmisen vuotta. Mukana oli muitakin päijäthämäläisiä, kuten nostinrunkojen toimittaja Holmet ja sähköautomaatiosta vastaava Elmont.

Leanparkin tähtäin oli maailmalla. Tarjouskannaksi kerrottiin hulppeat 50 miljoonaa euroa.

Vesi tulvi sähkökaapista ja seinä pullistui

Käsikirjoitus meni uusiksi viimeistään vuonna 2015, kun tuli tietoon, että väärin ohjeita "lukenut" robotti oli rytännyt autoa.

Maan ensimmäisen robottiparkin piti olla valmis luovutettavaksi asiakkaalle kesällä 2014, mutta vieläkään ei ole ihan valmista.

– Mariankadun ja Hämeenkadun kulmakiinteistössä olevan robottipysäköintilaitoksen valmistumista on viivästyttänyt toimittajan pitkä koekäyttöaika. Vastaanoton ovat estäneet dokumenttien ja huoltosopimusten puuttuminen sekä alkuvuodesta 2017 tapahtunut vesivahinko ja toimittajan tekniset vaikeudet, YIT:n Lehmus kertoo.

Vesivahinko jätti kymmenkunta autoa jumiin. Sähkökaapista valui vesi. Hanke viivästyi.

Opastaulu kertoi marraskuussa 2016, että kaikki ei ollut vielä kunnossa. Kuva: Anssi Hietamaa

Vastoinkäymiset olivat vielä suuremmat Lahden matkakeskuksen tuntumassa BW Towerin kiinteistössä.

Maan toisen robottiparkin rakennustyö oli alkanut loppukesällä 2014. Jo seuraavana talvena ilmennyt ponttiseinän pullistuma viivästytti rakentamista.

Matkakeskuksen robottiparkin arvioitiin tuolloin valmistuvan hiukan myöhässä, helmikuun 2016 lopulla, mutta kolmen päivän testeissä joulukuussa 2016 ilmeni vielä 15 häiriötapahtumaa. Ne olivat ohjelmointi- ja säätövirheitä sekä mekaanisia ja kuormitukseen liittyviä virheitä.

YIT:n ja Leanparkin sopimukseen kuului, että laitoksen pitäisi toimia kaksi kuukautta moitteetta, ennen kuin se luovutetaan asiakkaalle.

Lopulta syyskuussa 2017 alkoi laajamittainen, "oikea" koekäyttö, joka taisi lopulta sinetöidä BW Towerin laitoksen kohtalon.

Veikko Parjanen kokeili BW Towerin automaattipysäköintiä syksyllä 2017. Kuva: Sami Kuusivirta

Luvatut alle kolmen minuutin vasteajat eivät aina toteutuneet. Odotus saattoi venyä puoleen tuntiin, jopa pitemmäksi.

Toukokuun lopulla 2018 jysähti: YIT kertoi, että BW Towerin robottiparkki puretaan.

Talon velvoitepysäköintipaikat tehtäisiin perinteisellä halliruutumenetelmällä ja liityntäpysäköinnin osuus robottiparkista etsitään muualta.

Huono uutinen sai rinnalleen hyvän.

Kesäkuussa 2018 ollaan näet siinä pisteessä, että ”pienten paperitöiden” jälkeen Suomen ensimmäinen robottiparkki Lahden Aleksi -kiinteistössä on valmis luovutettavaksi syyspuolella.

Lahteen vihdoin myyntivaltti?

Jos luovutus todella onnistuu ensi syksynä, Leanparkilla on vihdoin esimerkkikohde, joka voi avata odotetun kansainvälisen läpimurron.

– Meillä on muutamassa maassa aktiivisessa vaiheessa hankkeet, mutta yhtään kauppaa ei ole vielä tehty. Tämä (Lahden Aleksin hanke) pitää saada ensin valmiiksi, sanoo Leanparkin hallituksen puheenjohtaja Niklas Törnqvist.

Lue myös: Viivästyksiä, miljoonatappiot, vesivahinko - muistatko nämä Lahden robottiparkin kirjavat vaiheet?
 

Hän ei mainitse kohteita, mutta yksi voi olla Lähi-idän Dubai, johon Leanparkin toimitusjohtaja Jukka Riivari siirtyi töihin vuosi sitten.

Pysäköinnin automaatiota ohjaa sama megatrendi, kaupunkien tiivistyminen, kuin hissiyhtiö Koneen liiketoimintaa.

Robottiparkin kehittäjät ovat perustelleet ideaansa lähinnä sillä, että samaan tilaan mahtuu tuplamäärä autoja perinteiseen parkkihalliin verrattuna.

Tappiot miljoonaluokkaa

Kehitystyöhön on tähän mennessä uponnut yli neljä miljoonaa euroa. Leanparkin miljoonatappiot on katettu pääosin sijoittajien sijoituksilla.

Robottiparkki on saanut myös julkista tukea. Teknologiarahoittaja Tekesin maksama puoli miljoonaa euroa oli vuoden 2016 suurin avustus Päijät-Hämeessä.

Myöhästymisten on arvioitu aiheuttavan satojentuhansien eurojen viivästyssakot.

Matkakeskuksen viereen rakennettiin robottiparkkia kesällä 2015. Tarkoitus oli saada mahdollisimman pieneen tilaan mahdollisimman paljon autoja. Kuva: Antti Sepponen

Leanpark joutuu korvaamaan YIT:lle, jonka tulee korvata BW Towerin omistajayhtiölle. Sen ostivat taannoin Fennia, Aktia ja Metallityöväen liitto.

YIT ja Leanpark ovat neuvotelleet kustannusten jaosta, mutta julkisuuteen asiasta ei ole kerrottu.

Pysäköinnin kaksi trendiä

Suomen toisen robottiparkin purkaminen herättää ajatuksia laajemminkin.

Robotti ei sopinut nopeasykkeiseen työpaikka- ja liityntäpysäköintiin, vaan ennemminkin asukaspysäköintiin, jossa paikkojen vapautuminen ja täyttyminen on tasaisempaa.

– Robottiparkkeja toimii maailmalla. Se on ratkaisu erityisesti suurkaupungeissa, joissa on ahdasta, sanoo Pysäköintiyhdistyksen puheenjohtaja, Pasilan Pysäköinnin toimitusjohtaja Joni Mikkola.

Pysäköinnissä on Mikkolan mukaan kaksi trendiä.

Kaupungit haluavat autot pois katujen varsilta, joten keskitetyn pysäköinnin tarve kasvaa. Pysäköinti tehostuu, kun yhtä paikkaa käyttää usea ajoneuvo.

Pysäköinnin kehitystä leimaavat digitalisaatio, pysäköintitarpeiden muuttuminen ja pysäköintipaikkojen monimuotoistuminen. Siirtymä autojen säilytystaloista käyttäjää palveleviin älykkäisiin hybrideihin on vauhdissa.

Nimivirhe korjattu kello 9.23.

Robottiparkit

Kotimainen on eri maata

Maailmalla on käytössä kymmeniä erilaisia automaattisen pysäköintijärjestelmän malleja eli robottiparkkitaloja. Lähin on Tukholmassa.

Monet aasialaiset parkkitalot toimivat niin, että hissi kiertää kehää.

Eurooppalaisessa mallissa parkkitalon molemmissa päissä on pystynostimet ja kerroksissa vaakasiirtimet.

Kotimaisen Leanparkin mallin kilpailuetuna pidetään sitä, että se on muihin verrattuna nopeampi (auton saa alle kolmessa minuutissa rfid-tunnisteen käytöstä), halvempi ja tekniikaltaan varmempi.

Leanparkin innovaatiolle on haettu kaksi teknistä patenttia ja yksi järjestelmäpatentti.

BW Toweriin rakennettu 200 paikan robottiparkki puretaan. Lahden Aleksiin toteutuu 175 paikan robottiparkki. Luovutus tapahtunee syksyllä 2018.

Robottiparkkien kehittäminen ja rakentaminen on maksanut yli 4 miljoonaa euroa.

Leanpark toimii osana helsinkiläistä Newentures-yrityskiihdyttämöä. Kiihdyttämä muun muassa osallistuu liiketoiminnan käynnistämiseen ja hankkii rahoitusta. Se soveltaa cleantech- ja energia-alan innovaatioita informaatioteknologian avulla teollisiksi tuotteiksi.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi