Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Kaasuauton paras markkinapaikka on tankkausasema, "siellä ihmiset tulevat kysymään hinnoista"

Keijo Lehtonen aloitti käytettyjen kaasuautojen tuonnin Suomeen. Kuva: Pirjo Kamppila

Kaasuautoilun pullonkaula on tankkausasemien rajallisuus. Tähän asti ne ovat keskittyneet maakaasuverkon varteen, eli eteläisimpään Suomeen. Lahdessa on voinut tankata kaasua jo pitkään, mutta muut lähimmät asemat ovat Mäntsälässä, Hämeenlinnassa ja Kouvolassa.

Gasum aikoo lähivuosina kasvattaa tankkausasemien määrää. Se onnistuu, kun asemille kuljetetaan kaasua nestemäisessä muodossa. Lahteenkin on tulossa toinen asema ehkä jo tänä vuonna.

Mäntsäläläinen autokauppias Keijo Lehtonen aloitti ensimmäisenä Suomessa käytettyjen kaasuautojen tuonnin Ruotsista noin kymmenen vuotta sitten. Naapurimaassa on kymmeniä tuhansia tehdasvalmisteisia kaasukäyttöisiä autoja.

Gasumin tarjous kiinnosti

Valtion tarjoama tuhannen euron romutuspalkkio ei näy Lehtosen liikkeessä, koska täällä myydään vain käytettyjä autoja.

– Kaasuautoja on myyty tähän asti 50–70 vuosittain. Viime vuonna oli isoin buumi. Sen toi Gasumin tarjoama kiinteä kuukausihinta.

Nyt auton tuojien määrä on kasvanut, ja myös yksityiset ihmiset tuovat maahan kaasuautoja.

– Paras markkinapaikka on kaasun tankkausasema. Siellä ihmiset tulevat kysymään hinnoista.

Yksi Lehtosen asiakkaista on Lohjalla kiinteistönhuoltoyritystä pyörittävä Martti Hampori. Hän on ostanut Lehtoselta jo 17 kaasuautoa.

Kustannuksia säästyy, ja lisäksi yritys saa hyvää mainetta, kun autojen kerrotaan kulkevan biokaasulla, hän selittää. Itsellään hänellä on kuitenkin dieselauto, koska raskaita neliveto-kaasuautoa on harvassa.

Jotkut pelkäävät kaasun vuotoa ja jopa räjähdystä.

– Ei ole tiedossa yhtään maa- tai biokaasulla kulkevan auton räjähdystä, vakuuttaa Joonas Rantanen.

Lisäksi vuodon kyllä haistaa, sillä itsessään hajuttomaan maa- tai biokaasuun on lisätty voimakasta hajuainetta.

– Lisäksi se on ilmaa kevyempää, joten esimerkiksi kolaritilanteessa se häviää kolaripaikalta.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi