Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Suomalaiset asioivat entistä enemmän kiinalaisissa verkkokaupoissa

Posti kertoo toimittaneensa viime vuonna asiakkaille ennätysmäärän ulkomaisista verkkokaupoista tilattuja paketteja ja pientavaraa. Lehtikuva / Emmi Korhonen

Suomalaiset tekevät yhä useammin ostoksia kiinalaisista verkkokaupoista, ilmenee postialan kansainvälisen järjestön IPC:n tutkimuksesta.

Peräti 37 prosenttia suomalaisten kuluttajien viimeksi tekemistä ulkomaisista nettiostoksista tuli tutkimuksen mukaan Kiinasta.

Seuraavaksi tärkeimmät maat ovat Saksa 21 prosentilla, Ruotsi 12 prosentilla ja Britannia 10 prosentilla.

Posti kertoo toimittaneensa viime vuonna asiakkaille ennätysmäärän ulkomaisista verkkokaupoista tilattuja paketteja ja pientavaraa.

– Postissa olemme huolestuneita Kiinan verkkokauppojen pienlähetysten vaikutuksesta suomalaisten verkkokauppojen kilpailukykyyn, kertoo Postin pakettipalveluista vastaava johtaja Toni Laaksonen.

Kiinan nousu verkkokauppamaana on ollut nopeata, sillä vuonna 2016 kiinalaisten kauppojen osuus suomalaisten viimeisimmästä ostoksesta oli 21 prosenttia.

Kaikista ulkomaalaisiin verkkokauppoihin viime vuonna suuntautuneista ostoksista lähes neljä viidesosaa suuntautui kuitenkin Eurooppaan. Euroopan suosio on laskussa.

Suomalaisten suosituimmat ostokset verkkokaupoista ovat vaatteet ja kengät sekä elektroniikka.

Suomesta IPC:n tutkimukseen osallistui yli tuhat vastaajaa. Kaikkiaan vastaajia oli noin 29 000 verkkokauppojen asiakasta 31 maassa.

STT
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X