Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Useita vuoroja lisää Lahteen - Onnibus palauttamassa myös Turun-reitin

Punainen bussi poikkeaa Lahdessa reilut kaksikymmentä kertaa päivässä, ensi kuusta alkaen useamminkin. Kuva: Mirja Hussain

Onnibus suunnittelee reittilisäyksiä eri puolille maata.

- Helsinki-Jyväskylä-reitti tihentyy tunnin vuorovälille helmikuun puolivälissä, kertoo kaupallinen johtaja Petteri Rantala.

Mainittu neljän vuoron lisäys tuntuu myös Lahdessa, jossa matkakeskus on yksi reitin pysäkeistä.

Helmikuun alusta alkaen Lahdessa poikkeaa öisin myös Rukan hiihtokeskukseen ajava vuoro.

Uutta on myös Lahti-Turku-reitin paluu. Kolme vuotta sitten Onnibus ajoi Turkuun jopa viidesti päivässä, mutta se oli Rantalan mukaan varsinkin arkena liikaa.

Uutta olisi perjantaista sunnuntaihin ajettava vuoro Turkuun, johon lupaa on hakenut kumppaniyritys Miodex Hattulasta. Kumppaniyritys liikennöi jo Lahti-Lammi-Hämeenlinna-reittiä.

- Turun-reittiä ajettaisiin kolmena päivänä yhdellä autolla, ja kesästä alkaen mahdollisesti lisättäisiin toinen auto, Rantala kaavailee.

Reittimuutosten edellyttämät luvat ovat ely-keskuksen käsittelyssä.

Heinolaan haussa lisää kuljettajia

Heinola, josta Helsinkiin ajetaan kahdeksan vuoroa päivässä, on merkittävä solmukohta ja yksi yhtiön 13 asemapaikasta. Kuljettajia on kaupungissa kymmenen, tulevaisuudessa kenties 12.

- On ollut vaihtuvuutta, joten haluaisimme Heinolaan vähintään kaksi uutta kuljettajaa .

Reitillä keskimäärin 58 matkustajaa

Onnibus kertoo käyttöasteen parantuneen selvästi, noin 10 prosenttia, sen jälkeen, kun yhtiö karsi ja tiivisti vuorojaan reilu vuosi sitten.

Kun yhtiö aloitti, täyttöaste eli yhteen vuoroon eri pysäkiltä nousseiden matkustajien määrä oli keskimäärin 50.

- Ennen toissa vuoden muutoksia määrä oli 53 ja päättyneenä vuonna 58 matkustaja vuoroa kohti.

Busseihin mahtuu 89 matkustajaa, mutta pitkillä reiteillä matkustajamäärä voi nousta tällä tavoin laskien yli sadan.

Lue myös: Jopa isojen kaupunkien välinen liikenne on vaarassa - "Tietyt välit ovat toivottomia"
 

Jussilan mukaan toiminta kannattaa, jos kyytiin saadaan nousemaan keskimäärin vähintään 55 henkeä.

Yhtiö kuljetti viime vuonna 3,65 miljoonaa matkustajaa eli suunnilleen saman verran kuin edellisvuonna, jolloin vuoromäärä oli selvästi suurempi.

- Tavoite tälle vuodelle on neljä miljoonaa matkustajaa, Rantala sanoo.

Yhtiö kääntyi voitolliseksi

Matkustajatäyttöasteen nousu tarkoitti viime vuonna sitä, että yhtiön tulos kääntyi viimein voitolliseksi.

- Huhti-joulukuussa teimme erittäin vahvan tuloksen, joka oli 4,4 miljoonaa euroa ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) ja 1,2 miljoonaa euroa ennen veroja. Liikevaihto oli 24 miljoonaa euroa, Onnibus-yhtiön toimitusjohtaja Lauri Helke kertoo.

Yhtiön tilikausi päättyy maaliskuun lopussa. Helke uskoo, että jäljelle jäävät kolme kuukautta jatkuvat edelleen positiivisina hiihtolomaliikenteen ja vuorolisäysten ansiosta.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa ESS Verkko nyt 4 kk vain 10 € / kk

(norm. 14,50 € / kk)

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen