Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Puhtikaura-idean päijäthämäläinen isä haluaa rakentaa maailman kovimman kaurabrändin - "missään muualla ei ole tarjolla tällaista tuotetta"

Teppo Ylä-Hemmilä on Viipurilaisen kotileipomon veljessarjaa ja Oatlws-yhtiön toimitusjohtaja. Kuva: Mirja Hussain

Suureen suosioon nousseen puhtikauran innoittamana on perustettu uusi asikkalalainen Oatlaws-yhtiö, jonka valikoimaan tulee myös muita kauraan liittyviä tuotteita. Niitä tulee joihinkin kauppoihin myyntiin tällä viikolla ja yhtiön tarkoituksena on lähteä tosi mielellä myös maailmalle, kertoo Puhtikaura-idean isä ja Oatlawsin toimitusjohtaja Teppo Ylä-Hemmilä Radio Voiman haastattelussa.

Viipurilaisen kotileipomon ja Taivalkosken myllyn kehittämä Puhtikaura valittiin 2016 vuoden elintarvikkeeksi. Ylä-Hemmilän mukaan sitä on myyty noin 80 000 purkkia vuodessa.

Sen oheen on nyt kehitetty kolme täysjyväjuomajauhetta, jotka sisältävät eri tavoilla maustettua kauraa.

- Lisäksi valikoimaan on tullut muita kauratuotteita. Siellä on muun muassa Vääksyn Myllyn "yhden tilan hiutale", joka on sunnuntaiaamun hidasta ravintoa ja vastaveto pikakauroille.

Yksi uusi tuote on suolistolle ystävällinen kaurakuitu.

- Sitten on hatussa vielä pari "jänistä". Meillä on nyt viisi tuotetta, mutta kehitteillä on pari mielenkiintoista lisää. Ensi vuonna tuotteita on todennäköisesti seitsemän.

Pikapuuroa tai proteiiniversiota

Peruskauratuotteen valttina on, että sillä on sama ravintoarvo kuin kaurapuurolla, mutta sen voi valmistaa nopeasti myös kylmiin nesteisiin. Aktiivisille liikkujille on tehty myös proteiiniversio, jossa on joukossa esimerkiksi mustikkaa.

- Meidän tuotteidemme suurin ero muihin terveystuotteisiin ja superfoodeihin on, että kaikki perustuu kauraan ja pääosin kotimaiseen tuotantoon. Vain kauraproteiini tulee meille vielä Ruotsista.

- Menemme kyllä vähän sporttikulmalla, mutta päätavoitteenamme on arkipäiväistää puhtikaura sopivaksi jokaiselle Jampalle tai Liisalle. Pääasiakasryhmämme on tavalliset aktiiviset ja terveydestä kiinnostuneet ihmiset, mutta proteiiniversiommekin alkaa kestää myös fittnespuolen tarkastelun aika hyvin.

Ylä-Hemmilän mukaan tavoitteena on rikkoa jonkin verran raja-aitoja totutuista lisäaineista.

- Jotka ovat monasti aika epäluonnollisia. Sitten on se hyvinkin perinteinen kaurahylly. Haemme sieltä välimaastosta ihmisiä ja myös hinnoittelumme pyrkii olemaan siellä perinteisten kauratuotteiden ja lisäravinnehyllyn välimaastossa.

Puhtikaurapuuterista valmistettuja erilaisia juomia. Kuva: Kai Sinervo

Tarjouspyyntöjä eri puolilta maailmaa

Teppo Ylä-Hemmilän usko uuteen tuoteperheeseen on vahva.

- Olen lähtenyt rinta rottingilla tämän kanssa. Ensimmäisen kerran, kun marssin mainostoimistoon sisään, kerroin tavoitteeni olevan rakentaa maailman kovin kaurabrändi - nimenomaan helposti lähestyttävä lifestylebrändi.

Saksassa pidetyillä messuilla hän näki, että maailmassa ei ole tällä hetkellä tarjolla mitään vastaavaa tuotetta.

- Tämä iskee sellaiseen saumaan, että muut eivät ole hiffanneet tätä maailmalla. Jos Puhtikaura oli uusi Suomessa, kyllä se näyttää olevan sitä myös maailman mittakaavassa.

Oatlawsilta lähti pari ensimmäistä tuotelavaa kuukausi sitten Hongkongiin ja nyt jonkin verran tuotteita on lähdössä myös Kiinaan.

- Italiakin on pienimuotoisesti auki. Meille on tullut toistakymmentä tarjouspyyntöä, kiinnostavimmat markkinat ovat britit, Saksa, jenkit, Korea, Japani, Intia ja Etelä-Afrikka.

Kuuntele Teppo Ylä-Hemmilän haastattelu Radio Voimasta tästä.

Marja-Liisa Aidantausta
marja-liisa.aidantausta@ess.fi
@
Tommy Rundgren
tommy.rundgren@radiovoima.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi