Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Yhteistyö harkinnassa: moni yritys ei hyväksy Kärkkäisen toimintaa

Magneettimedian kirjoitukset eivät olleet rasistisia, sanoi Juha Kärkkäinen vuonna 2014. Kuva: Mirja Hussain

Kärkkäisen tavaratalojen suomalaisvalikoimat saattavat supistua tulevaisuudessa, mikäli yritykset toteuttavat uhkauksiaan lopettaa yhteistyö J. Kärkkäinen oy:n kanssa.

Tiistain Helsingin Sanomien mukaan esimerkiksi Fazer, Fiskars, Joutsen ja Berner harkitsevat, voivatko ne yhä tehdä yhteistyötä J. Kärkkäisen kanssa. Asia nousi esiin sen jälkeen, kun Helsingin Sanomat julkaisi sunnuntaina laajan jutun liikemies Juha Kärkkäisestä ja hänen monta vuotta kestäneestä yhteistyöstään uusnatsijärjestö Pohjoismaisen vastarintaliikkeen aktivistien kanssa.

Kärkkäinen tuomittiin vuonna 2014 kiihotuksesta kansanryhmää vastaan. Sen jälkeenkin hänen omistamissaan lehdissä ja verkkomedioissa on julkaistu juutalaisvastaisia kirjoituksia. Kärkkäinen luovutti Magneettimedia-lehtensä Pohjoismaisen vastarintaliikkeen aktivistien julkaistavaksi vuonna 2015.

Lue myös: Kärkkäinen yhä käärmeissään: "Magneettimedia ei ollut rasistinen"
 

Sunnuntaisen artikkelin jälkeen Fazer kertoi nettisivuillaan, että on saanut kyselyjä siitä, hyväksyykö yritys Kärkkäisen näkemykset. Fazer julkaisi uudelleen jo huhtikuussa julkaisemansa tiedotteen, jossa se huomautti Kärkkäisen julkaisseen ihmisarvoa loukkaavia kirjoituksia ja käyttäneen luvatta yrityksen tavaramerkkiä. Yhtiö ilmoitti nyt olevansa yhteydessä Kärkkäiseen ja arvioivansa tilannetta.

Aiemmin Finlayson ja Otava ovat lopettaneet yhteistyön J. Kärkkäisen kanssa. Tästä huolimatta sekä Finlaysonin että Otavan tuotteita on edelleen myynnissä Kärkkäisen tavarataloissa. Helsingin Sanomien mukaan Finlaysonilla syynä on lisenssivalmistaja, jonka kautta Finlaysonin kertakäyttötuotteita liikkuu Kärkkäiselle. Otavalla kyse on tiettävästi yhdestä sen kirjanvälittäjästä. Otava on HS:n artikkelin jälkeen kertonut, että se koettaa nyt katkaista kaikki kirjojensa reitit Kärkkäisen liikkeisiin.

Lue myös: Finlayson vaatii tuotteidensa poistamista vastarintaliikkeen verkkokaupasta: "Jos niin ei tapahdu, niin sitten mennään tupaan"
 

Juha Kärkkäinen perusti yrityksensä vuonna 1988. Yritystoiminta lähti liikkeelle linja-automyymälästä. Vuonna 1991 yritys sai ensimmäisen kiinteän 50 neliömetrin toimitilansa. Vuoteen 2000 mennessä tehtiin neljä erikokoista laajennusta, ja nykyään Kärkkäisellä on isot tavaratalot Lahdessa, Oulussa, Iissä, Jyväskylässä ja Ylivieskassa. Uusin on huhtikuussa avattu Jyväskylän tavaratalo.

Tuotevalikoimassa on yhteensä 180 000 eri artikkelia ja karkkainen.com on kasvanut Suomen suurimmaksi käyttötavaroiden verkkokaupaksi. Kuluttajamyynnin lisäksi konserniin kuuluvat KärkkäinenPro-yritysmyynti sekä SuomiTrading-tukkukauppa muille kauppiaille.

Vuonna 2016 konsernin liikevaihto oli 171 miljoonaa euroa, ja tällä tilikaudella tavoitellaan 200 miljoonan liikevaihtoa. Tilikauden tulos on vaihdellut 0,7:stä 1,6:een miljoonaan euroon. Liikevoittoprosentti on ollut vaatimaton 1,3-1,9 prosenttia.

Juha Kärkkäinen ei vastannut Etelä-Suomen Sanomien haastattelupyyntöön. Hän lähetti yleisen tiedotteen, jossa syytti Helsingin Sanomia lokakampanjasta.

ESS
online@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi