Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Asiakas on kaupassa kuningas, tahtoo vaikuttaa ja saada huonekalunsa yhä räätälöidympinä

Askon ja Sotkan uusi toimitusjohtaja Jouko Soikkeli uskoo, ettei huonekalukauppa siirry koskaan kokonaan nettiin, koska asiakas haluaa kokeilla tuotetta.

Asko ja Sotka -huonekaluketjuja pyörittävän Indoor Groupin toimitusjohtaja Jouko Soikkeli uskoo lujasti suomalaiseen huonekalukauppaan. Kuva: Laura Oja

Asiakas on huonekalukaupassa kuningas, joka entistä useammin haluaa määrätä, minkälaisena hän haluaa sohvansa, sänkynsä tai pöytänsä.

Asko- ja Sotka-huone­kaluketjuja pyörittävän Indoor Groupin uusi toimitusjohtaja Jouko Soikkeli kertoo, että huonekalukaupassa päivän sana on räätälöinti.

- Nykyään suuntaus on se, että asiakas haluaa vaikuttaa tuotteeseen ja valita juuri oikeanlaisen materiaalin, värin ja kokoonpanon tuotteestaan, Soikkeli sanoo.

Vaikka netissä tapahtuvat virtuaaliset räätälöinti- ja sovittelupalvelut lisääntyvätkin, Soikkeli ei kuitenkaan usko, että netti korvaa kokonaan huonekalukauppaa ja sitä kokemusta, jonka asiakas saa itse näkemällä ja kokeilemalla.

- Puhutaan monikanavaisuudesta. Usein asiakas tutkii tuotetta valmiiksi netissä, mutta tulee sitten liikkeeseen, jossa hän haluaa nähdä ja kokeilla tuotetta, Soikkeli kuvaa.

Sievi Capital, eläkevakuutusyhtiö Etera ja kolme Sotka-ketjun kauppiasta eli Soikkeli, Jani Länsimäki ja Timo ­Hakkarainen ostivat kesäkuussa Keskolta huonekalujätti Indoor Groupin, joka pyörittää Sotka ja Asko -huonekaluketjuja. Askolla on Suomessa 34 myymälää ja Virossa viisi. Sotkalla on Suomessa 52 myymälää ja Virossa myös viisi myymälää.

Lisäksi ketjuilla on verkkokaupat Suomessa ja Virossa.

Indoor Groupilla on lisäksi Lahdessa myös oma huonekalutehdas, mikä tuo yritykselle Soikkelin mukaan ketteryyttä ja kykyä vastata asiakkaan toivomuksiin ja tarpeisiin nopeasti.

Asko on sisustajalle, Sotkasta myös edullista

Vaikka Soikkelin, Länsimäen ja Hakkaraisen tausta on Sotka-yrittäjinä, ei Askon ja Sotkan erilaisia brändejä aiota yhdistää, vaan päin vastoin Soikkelin mukaan eriyttää ja kirkastaa.

- Asko on laatutietoisen sisustajan liike, Sotka taas korostuu enemmän huonekalujen ostopaikkana, josta löytyy tuotteita laidasta laitaan, myös edullisuutta arvostavalle.

Soikkeli kertoo, että Askolle ja Sotkalle haetaan synergiaetuja, mutta tämä ei tarkoita, että huonekalukauppoja oltaisiin tulevaisuudessa sulkemassa.

- Suunnitelmissa ei ole myymälöiden sulkemisia. Toki liikepaikat voivat aina muuttua, Soikkeli sanoo.

Työntekijöitä Indoor Groupissa on kaikkiaan yli 600. Myöskään henkilöstön vähennystarvetta ei Soikkelin mukaan ole.

Indoor Groupilla on takanaan vaikeita vuosia finanssikriisin ajoilta. Nyt liikevoittoprosentti oli tyydyttävä, hivenen yli viisi prosenttia liikevaihdosta.

Suomalaiset ostavat jatkossakin huonekaluja

Soikkeli uskoo huonekalukauppaan ja suomalaisiin tunnettuihin merkkeihin.

- Askolla ja Sotkalla on maan tunnetuimmat huonekalubrändit. Uskon siihen, että suomalaiset ostavat huonekaluja tulevaisuudessakin, ja toivon mukaan myös piristynyt talouskehitys vilkastuttaa huonekalukauppaa, Soikkeli arvioi.

Asko-huonekaluketju täyttää ensi vuonna 100 vuotta ja Sotka-liikkeitäkin on ollut lähes 60 vuotta Suomessa.

Soikkeli ei toistaiseksi ole laajentamassa Indoor Groupin ulkomaiden liikkeiden määrää tai valloittamassa uusia maita.

- Tällä hetkellä ei ole sellaisia suunnitelmia, mutta seuraamme tilannetta, Soikkeli sanoo.

Sotka ja Asko myytiin kesäkuussa

Kauppakonserni Kesko myi Asko- ja Sotka-huone­kaluketjuja pyörittävän Indoor Groupin kesäkuussa. Ostaja oli yhtiö, jonka muodostavat Sievi Capital (omistusosuus 52,9 prosenttia), kolme Sotka-ketjun kauppiasta (omistusosuus 30 prosenttia) ja eläkevakuutusyhtiö Etera (omistusosuus 17,1 prosenttia).

Indoor Groupin liikevaihto oli viime vuonna 187 miljoonaa euroa ja liikevoitto 9,8 miljoonaa.

Lisäksi ketjuilla on verkkokaupat Suomessa ja Virossa.

Katri Nieminen / Uutissuomalainen
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi