Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Lahden seutu näkyy Berliinin jättiruokamessuilla - esillä sahtia, giniä ja kauraa

Jussi Tennilä esittelee vääksyläisen Oatslaw-yhtiön markkinoimia kauravalmisteita Berliinin Suomi-osastolla. Kuva: Teppo Ylä-Hemmilä

Berliinin vuosittaisilla ruokamessuilla on tänä vuonna erityisen suuri Suomi-osasto.

Grüne Woche eli Vihreä viikko -tapahtumassa ovat esillä muun muassa Lammin sahti, lahtelainen Teerenpeli ja kauratuotteita markkinoiva Viipurilainen kotileipomo Asikkalasta. Kaikkiaan esillä on parikymmentä pientä suomalaisyritystä, joiden toimiala liittyy ruokaan tai ruokamatkailuun.

Lähes puoli miljoonaa kävijää

Kymmenpäiväinen messutapahtuma on suunnattu erityisesti kuluttajille, ja heitä virtaa paikalle noin 400 000 vuosittain, kertoo messuoston organisoineen Fennopromo-yhtiön toimitusjohtaja Eeva-Liisa Lilja.

Messut ovat niin esiintymis- kuin tuotteiden myyntitilaisuuskin. Osastot on jaettu maittain. Suomen satavuotis-juhlavuosi näkyy messuilla hyvin.

- Suomen osasto on kooltaan 220 neliötä, mikä on meiltä iso panostus. Aiemmin Suomi on ollut vaatimattomasti esillä. Lisäksi saimme vähän lisää tilaa naapurista, koska Ruotsi oli jostain syystä perunut tulonsa aivan kalkkiviivoilla.

Osallistumiskulut maksoi pääosin valtio eli maa- ja metsätalousministeriö. Osallistujien osallistumismaksuksi jäi vain muutama sata euroa.

- Matala kynnys oli (maatalous- ja ympäristöministeri) Kimmo Tiilikaisen (kesk.) erityistoive. Hän näkee, että pienissäkin yrityksissä on potentiaalisia vientiyrityksiä.

Lahdesta giniä ja siideriä

Osallistujia haettiin avoimessa haussa viime keväänä. Niistä Fennopromo poimi edustavia firmoja. Tarjolla on niin härkäpapua ja ruusumarmeladia kuin laiva- ja maatilamatkailuakin.

Lahtelainen Teerenpeli markkinoi messuilla erityisesti mustikkasiideriään ja giniään.

- Pientuottajien gini on nousussa Saksassa, tietää Teerenpelin markkinointipäällikkö Jari Mämmi. Suomalaistuotteen eksotiikkaa lisää esimerkiksi puolukka.

Messuilla tarjotaan maistiaisia maksua vastaan ja pullon saa saman tien ostaa myös mukaansa. Tämä ei onnistuisi Suomessa.

Kauratuotteita maailmalle

Viipurilaisen Kotileipomon johtaja Teppo Ylä-Hemmilä maistattaa messuilla kauratuotteita. Tarjolla on Oatlaws-tuoteperhe, jossa on pienten myllyjen kauravalmisteita.

Tuotteita myy samanniminen yritys, jonka kotileipomo on perustanut vientimarkkinoita varten.

Vääksyläinen leipomo sai mainetta, kun sen Puhti-kaura valittiin Vuoden suomalaiseksi elintarvikkeeksi viime vuonna. Puuterimainen tuote syntyy yhteistyössä Taivalkosken Myllyn kanssa, mutta tämä mylly ei ole mukana vientiyrityksessä.

- Saksassa syödään perinteisesti paljon mysliä, mutta kauraa maistatetaan juomina. Nyt haemme yleisöpalautetta, jonka jälkeen voimme viilata tuotteita.

Ainakaan toistaiseksi Oatlaws-merkki ei ilmesty kotimaan markkinoille.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X