Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Keskisuomalainen osti nimen Lahdesta

Pörssiyhtiö Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi selvitti päivän kauppa monelle yleisölle perjantaina, tässä Lahden henkilöstötilaisuudessa. Taustatukena Keskisuomalaisen talousjohtaja, myyjänä ollut Roope Kivekäs ja ESAn toimitusjohtaja Jaakko Lintunen. Kuva: Mirja Hussain

Uudelle omistajalle lahtelaisen mediatalon seitsemän lehteä, radiokanava, muita toimintoja ja kiinteistöt.

- Mediatalo ESAlla on paljon annettavaa uudelle isännälleen, vakuuttaa ESAn toimitusjohtaja Jaakko Lintunen.

Keskisuomalaisella ei tähän asti ole ollut esimerkiksi radiotoimintaa.

- Meillä on myös digitaalista ulkomainontaa, videotuotantoa ja ESA365-palvelupaketti yritysasiakkaille.

Esa Jakeluiden postitoimilupa on kiinnostava! Konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi

Monipuolisuus on etu nykyisessä tilanteessa, jossa median käyttö muuttuu nopeasti, Lintunen uskoo.

Sanomalehtien liiton johtaja Jukka Holmberg ei ollut yllättynyt Keskisuomalaisen ostoksesta.

- Yhtiöthän ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään ja Keskisuomalainen omisti ESAn osakkeita.

Kuva: Jani Keronen

Digi ei muuta perussääntöä

Onko nyrkkisääntöä siitä, kuinka suuri mediatalon on nykypäivänä oltava?

- Meillä on edelleen myös yhden paikallislehden yhtiöitä. Mutta syy, miksi niitä kootaan yhteen, on ensinnäkin että näin parannetaan kustannustehokkuutta. Kaikkia asioita ei tarvitse tehdä moneen kertaan. Toinen, vahvempi kehitys on digitalisaatio. Siihen tarvitaan resursseja, joita pienillä ei ole. Toki yhteistyötä voi tehdä, mutta yhdistyminen on helpompi tie.

Suuri kehitys on kohti suurempia yhtiöitä, mutta vastavirtaakin on nähty: Sanoma- ja Alma-konsernit ovat myyneet alueellisia sanomalehtiään yksityisille.

Suomelle, kuten Norjalle ja Ruotsillekin, on tyypillistä vahva alueellinen lehdistö. Näissä maissa lehtinimikkeitä on säilynyt paljon, vaikka taustalla olevat yhtiöt olisivat yhdistyneet.

- Paikallista sisältöä ei voi korvata muulla sisällöllä. Tätä ei edes digitaalisuus muuta.

Sen sijaan digitaalisuus on myrkkyä paikallisille mainosmarkkinoille.

- Mainostuloja valuu ulkomaisille jäteille.

Kuva: Jani Keronen

Mainoskakku sulaa

Vielä toistaiseksi painettu media tuo yli 90 prosenttia sanomalehtien kaikista tuloista. Mediatalot eivät ole jääneet ihmettelemään lehtien sulavaa mainoskakkua, vaan ovat etsineet muita tulonlähteitä. Lähimpänä perinteistä mediaa on niin sanottu sisältömarkkinointi, jonka sisältö lähestyy mainontaa.

Muita aluevaltauksia ovat esimerkiksi Sanoma-konsernin Oikotie- ja huuto.net- myyntisivustot. Alma Medialla on kilpaileva Etuovi.

Paljon puhuttu median murros paperista biteiksi kestää vielä 5-10 vuotta, uskoo Holmberg.

- Mutta näin olen sanonut jo monta vuotta! Kaikkihan riippuu siitä, mistä kuluttaja haluaa maksaa.

Kokonaan digitaalisiakin lehtiä on ilmestynyt jo pitkään. Tunnetuimpia ovat Uusi Suomi ja Taloussanomat.

- Mutta niissäkin on printtitausta. Täysin digitaalisina syntyneitä ei juurikaan ole.

Kuva: Jani Keronen

Jakoon vaikka ruokaa

Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi näkee tulevaisuuden mediatalon monitoimisena palvelutalona.

Lehtien jakeluun voitaisiin yhdistää ruuan tai lääkkeiden jakelua, tai vaikkapa ruohonleikkuuta Postin tapaan.

- No, ruohonleikkuu on ehkä vitsi. Mutta Esa Jakeluiden postitoimilupa on kiinnostava!

Lehtitalo voisi myös laajentua palvelemaan mainostajia entistä laveammin, kuten tuottamalla niille tutkimustietoa.

- Kokonaispalvelua, markkinatutkimusta ja neuvontaa, mainostoimiston tapaan.

Keskisuomalainen on mukana vähemmistöosakkaana myös parissa pienessä pelifirmassa.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi