Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Lahdesta ponnistava eettinen urheiluvaatemerkki inspiroitui crossfitista - "Markkinarako, johon iskeä"

Kuva: Mirja Hussain

Lahtelainen urheiluvaatemerkki Népra syntyi Anna-Mari Niutasen omasta tarpeesta. Urheiluvaatemerkki panostaa eettisyyteen ja ekologisuuteen.

Niutanen harrastaa crossfitia ja kaipasi kestäviä ja eettisiä urheiluvaatteita. Crossfit on viime vuosina suuren suosion saavuttanut laji, jossa toiminnallisuus ja erilaiset treenit muodostavat monipuolisen kokonaisuuden.

- Etsin Euroopassa valmistettavia eettisiä, hyvin istuvia ja kestäviä urheiluvaatteita, mutta sellaisia ei löytynyt. Totesin, että siinä on markkinarako, johon iskeä.

Niutasen mukaan urheiluvaatesuunnittelu on ylipäätään pudonnut eettisyys- ja ekologisuuskeskustelun ulkopuolelle, mitä vaatevalmistukseen tulee.

- Urheiluvaatteet on ikään kuin unohdettu siitä keskustelusta vaikka niiden kestävyyteen olisi erittäin tärkeää kiinnittää huomiota.

Niutanen on valmistunut Lahden Ammattikorkeakoulusta kansainvälisen kaupan linjalta tradenomiksi ja asui liikeidean saadessaan Saksassa. Niutanen halusi toteuttaa urheiluvaatebrändin Suomessa, joten hän otti yhteyttä ammattikorkeakoulunsa yrittäjyysopettajaan. Lamkin sähköpostilistalle laitettiin viesti yrityskumppanin etsinnästä. Viestiin tarttui vaatetustekniikan insinööri Essi Enqvist.

Kaksikko aloitti Lahden yrityshautomosta ja sai viime marraskuussa tuotteet valmiiksi. Verkkokauppa avautui tammikuussa, joten varsinaisesti toiminta on pyörinyt vasta vajaat kahdeksan kuukautta. Vielä merkillä ei ole aikeita avata omaa liikettä, sillä mahdollisuuksia pop-up -myymälöihin on ollut tarpeeksi. Viimeksi muun muassa eliittikisojen aikaan Népra piti puotia vaatekauppa-kahvila Sinnen terassilla.

Tuotantoa voitava vahtia

Naiset panostavat tuotesuunnitteluun ja -kehitykseen. Vaatteet suunnitellaan ja kaavoitetaan Suomessa, kankaat hankitaan Italiasta ja ompelu tapahtuu Virossa. Koko prosessin pitäminen Euroopassa on urheilu- ja ulkoiluvaatebisnekselle harvinaista. Vertailuna vaikkapa Luhtaa ja Rukkaa valmistava lahtelainen L-Fashion Group, jonka vaatteista valmistetaan 97 prosenttia valmistetaan Kiinassa.

Népran yrittäjät tiedostavat Aasiassa teettämisen riskit ja heille on tärkeää, että tuotantoa on helppo vahtia.

- Riskimaissa valmistettujen vaatteiden suhteen ei voi olla varma eettisyydestä tai jälleen ketjuttamisesta. Riskeistä on lukuisia esimerkkejä, kuten Bagdadin vuonna 2013 sortunut tehdas, Enqvist summaa.

Kaksikko on itse vieraillut tehtaalla, jossa vaatteet valmistetaan, varmistuakseen tuotannosta.

Niutaselle ja Enqvistille on tärkeää tietää, että tehtaalla työntekijöillä on hyvät olosuhteet tehdä työtään ja ettei merkkiä ketjuteta.

Jälleen ketjuttamisella tarkoitetaan, että ompelutyön hoitava taho jakaa työtä useammille alihankkijoille, jolloin vaatteen valmistuksen läpikäymät vaiheet ja ketjut pitenevät, eikä vaatteen eettisyydestä voi olla enää kovin varma. Kaksikolle on tärkeää toiminnan läpinäkyvyys ja että he voivat kertoa luotettavasti missä ja kuka vaatteet valmistaa.

- Se ei ole nykymaailmassa mitenkään itsestään selvää, sillä tuotteen kotimaaksi voi merkitä joko valmistusmaan tai merkin kotimaan. Nämä tiedot eivät kerro vielä mitään tuotteen valmistuksesta.

Suomen Tekstiilit ja Muodin toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen kertoo Virossa ompelun olevan vielä melko tyypillistä suomalaisille yrityksille.

- Virossa on vielä paljon sellaista kädentaitojen osaamista, jota meillä ei Suomessa enää ole. Lisäksi Virossa ompelu on jonkin verran edullisempaa.

Vain vähän printtejä

Materiaalien etsintään käytettiin yhtälailla paljon aikaa, sillä Niutanen ja Engvist halusivat löytää kestäviä materiaaleja, jotka tuntuvat hyvältä päällä. Italialainen osaaminen voitti. Omien urheiluvaatteidensa lisäksi Nepra tekee yhteistyötä helsinkiläisen, kierrätysmateriaalista valmistettuihin vaatteisiin erikoistuneen Pure Wasten kanssa. Yhteistyössä on syntynyt muun muassa Népran logolla varustettu vapaa-ajan t-paita.

- Jatkossa saatamme laajentaa muutakin tuotantoa kierrätysmateriaaleihin, mutta tällä hetkellä pyrimme ekologisuuteen ajattomuuden ja kestävyyden kautta.

Ajattomuuteen merkin suunnittelijat pyrkivät yksinkertaisilla malleilla ja väreillä. Niutanen sanoo isojen printtien olevan hankalia, sillä niihin saattaa kyllästyä nopeasti. Ainoa printti, joka Népran vaatteista löytyy, on merkin sammakko-logolla varustetut vapaa-ajan paidat. Logo keksittiin Néprasta, joka on karjalalaista kieltä ja tarkoittaa vettä.

- Graafinen ilme sopii imagoomme ja nimi on luonnonläheinen.

Kestävyyteen pyritään materiaaleilla ja leikkauksilla. Inspiraatiota suunnitteluun naiset hakevat Niutasen omasta urheiluharrastuksesta, crossfitista.

- Crossfitissa istuvuus ja kestävyys korostuvat. Laji on monipuolinen ja kuormittaa vaatteita.

Lajin toimiminen suunnittelun muusana on johtanut myös yhteistyöhön crossfit-salien kanssa. Népra on muun muassa suunnitellut Niutasen kotisalille Saksan Karlsruhessa omat paidat. Népra on tehnyt yhteistyötä myös Crossfit Lahden kanssa.

Aino Vasankari
aino.vasankari@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi