Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Eettinen merkki pyrkii jatkuvasti monipuolistuville urheiluvaatemarkkinoille

Kuva: Mirja Hussain

Lahdesta ponnistaa uusi eettisyyteen ja ekologisuuteen panostava urheiluvaatemerkki Népra. Yrittäjäkaksikko Anna-Mari Niutanen ja Essi Enqvist kertovat, että ettisyydestä ja ekologisuudesta ei urheiluvaatteiden yhteydessä juuri puhuta. Uuden urheiluvaatemerkin perustajat näkivätkin siinä markkinaraon, jossa voisi olla kysyntää eikä niin paljon kilpailua.

Crossfit-urheilusta inspiroituneen merkin urheiluvaatteet valmistetaan ja suunnitellaan Euroopassa. Kankaat tulevat Italiasta, suunnittelu Suomesta ja ne ommellaan Virossa.

- Pystymme seuraamaan koko tuotantoketjua, selittää Niutanen.

Vaikka eettisyys ja ekologisuus ovat jääneet urheiluvaatebisneksessä pienelle huomiolle, urheiluvaatetarjonta on muutoin muuttunut viime vuosikymmenien aikana paljon.

Intersportin tuoteryhmäpäällikkö Ilkka Hairo kertoo urheiluvaatteiden tarjonnan laajentuneen muutaman vuoden sisällä voimakkaasti.

Perinteisten urheiluketjujen lisäksi muotivaateketjut, kansainväliset verkkokaupat ja päivittäistavarakaupat myyvät urheilu- ja ulkoiluvaatteita.

Kuluttajilla on yhä laajemmin mahdollisuus asioida heille sopivassa liikkeessä. Hairo kertoo, että erityisesti verkkokaupan merkitys on viime vuosina korostunut. Myös vaatteiden ja jalkineiden osuus on korostunut viime vuosina, eikä urheilukaupoista välttämättä lähdetä hakemaan urheiluvälineitä vaan ennemmin uusia trikoita ja juoksukenkiä. Intersportilla koko tarjonnasta välineitä on vain 30 prosenttia.

Keskoon kuuluvalla urheiluvaateketjulla on mahdollisuus kauppiaskohtaisesti vaikuttaa siihen, mitä tuotteita liikkeissä myydään, mutta noin 80 prosenttia on ketjuvalikoimaa, joka on saatavilla kaikista Suomen Intersporteista. Suomalaisista merkeistä suurimpia ovat Halti, Rukka ja Luhta.

Urheiluvaatemyynti nojaa edelleen pitkälti alan isoihin nimiin ja kansainvälisiin merkkeihin. Pienten urheiluvaatteiden nousu koko kansan tietoisuuteen on hyvin marginaalista, sillä valtaa pitävillä merkeillä on vahva imago. Pienillä toimijoilla on kuitenkin paremmat mahdollisuudet vaikuttaa siihen, miten ja missä niiden vaatteet valmistetaan.

Aino Vasankari
aino.vasankari@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi