Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Kauppakeskusten osuus kaupasta kasvoi - tänä vuonna ei avautune yhtään uutta keskusta

Kuva: Jani Keronen

Kauppakeskusten myynti ylitti viime vuonna 5,9 miljardia euroa. Myynti kasvoi niukasti, 0,2 prosenttia, mutta kasvoi kuitenkin. Kävijämäärä 374 miljoonaa oli lähes 40 miljoonaa suurempi kuin kolme vuotta aiemmin.

Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Johanna Aho olikin tyytyväinen.

- Vähittäiskaupan kokonaismyyntimäärän pysyessä liki ennallaan kauppakeskusten markkinaosuus koko vähittäiskaupasta nousi, Aho toteaa uunituoreessa Kauppakeskukset 2016 -raportissa.

Kauppakeskusten osuus kaupasta on nyt lähes 16 prosenttia.

Kauppakeskusten perinteinen syömähammas, vaatekauppa, on ollut vaikeuksissa.

Ei mitään riemujuhlaa

Kansa käy ja kassat kilisevät, mutta eivät viime vuodet silti mitään riemujuhlaa ole olleet. Jos kansa onkin liikkunut, syötteihin ei ole tarrattu hanakasti.

Suomen suurin kauppakeskus, Vantaan Jumbo menetti kolmessa vuodessa myynnistään yhden kauppakeskuksen verran, noin 50 miljoonaa euroa. Lempäälän Ideapark jäi viime vuonna melkein kymmenyksen vuoden 2012 lukemasta.

Osaselitys voi piillä laskutavoissa. Kenties muutkin kuin Suomen suurin kauppakeskusten omistaja Citycon laskevat myyntejä eri tavoin kuin takavuosina.

Kylmä totuus kuitenkin on, että kauppakeskusten syömähammas, vaatekauppa, on ollut viime ajat vaikeuksissa. Eikä kansan ostovoima juurikaan kasva.

Toinen välivuosi menossa

Vyötään kiristelevä Suomi taisi tehdä viime vuonna yhdenlaista taloushistoriaa, kun maahan valmistui vain yksi täysin uusi kauppakeskus, Vantaan Dixi, sekin aivan vuodenvaihteessa.

Dixi nosti keskusten kokonaismäärän 97:ään.

Nyt on menossa jo toinen erittäin hiljainen vuosi. Voi käydä jopa niin, että kokonaan uusia avauksia ei nähdä tänä vuonna yhtään. Kauppakeskusyhdistyksen raportin mukaan laajennuksista on valmistumassa yksi, Iso Omena Espoossa.

- Tosi monta isoa hanketta on vireillä ja rakenteilla, mutta avaukset tapahtuvat vuosina 2017 ja 2018, kertoo Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Aho.

Teatteri tuli kauppakeskukseen Lappeenrannassa

Laajennuksia toki oli viime vuonna - muun muassa Iso Kristiina Lappeenrannassa. Cityconin ja Ilmarisen rakennuttama uudistus maksoi 110 miljoonaa euroa ja toi myös kaupunginteatterin kiinteäksi osaksi kauppakeskusta. Tässä oli yksi syy, jonka ansiosta Ison Kristiinan laajennus valittiin vuoden kauppakeskusteoksi.

Kokonaisuutena uudistusvuosi oli kuitenkin niukka.

Uutta kauppakeskusalaa valmistui viime vuonna vähemmän kuin kertaakaan vuoden 2004 jälkeen, vain 200 000 neliötä. Vuosi menikin sulatellessa edellisvuoden hulppeaa 1,1 miljoonan neliön lisäystä.

[No available link text]

Mikä on kauppakeskus?

Kauppakeskus on yhtenäinen, vähintään 10 liikkeen kokonaisuus.

Liiketilat avautuvat sisälle - käytävälle tai keskusaukiolle.

Vuokrattavaa tilaa on vähintään 5 000 neliömetriä.

Yhden toimijan osuus ei ylitä puolta koko liiketilasta.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi