Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Nykyajan mainoksissa päivän tarjous muuttuu sään mukaan – digitaalisia mainosnäyttöjä hallitaan Lahdesta

Lahden Joutjärven kirkon kupeessa on tehty niin huonekaluja kuin valokuviakin. Digikuvaus kaatoi perinteisen kuvavalmistajan Eirin, mutta toisenlaiset digikuvat elättävät nyt tiloissa toimivaa Seasam-yhtiötä.

Kurkistus huoltopäällikkö Arvi Vallaksen huoneeseen antaa näytteen digimaailman ihmeistä. Seinillä roikkuu eri kokoisia näyttöruutuja, joissa mainostetaan pizzavaihtoehtoja tai kerrotaan taloyhtiön tapahtumista.

Seasamin näyttöihin voi törmätä lähes joka kunnassa ja kaupungissa. Niitä on muun muassa ravintoloiden ja myymälöiden seinillä, sadoissa kohteissa ja tuhansina näyttöinä.

Vallaksen vastuulla on Seasamin huolto- ja tukipalvelut. Hänen tiiminsä tehtävänä on auttaa käyttäjiä ongelmatilanteissa ja vastata siitä, että kaikkien satojen kohteiden näytöillä näkyy juuri oikeat tiedot.

Markkina on vasta alussa. Nyt lähtee iso vaihde käyntiin! Manu Mesimäki

Konenäkö tunnistaa nuoret

Useissa ketjuissa näkymät muuttuvat yhtaikaa - samalla sekunnilla jopa kymmenissä ketjun ravintoloissa tai myymälöissä.

– Diginäytöt korvaavat valokaapit ja paperijulisteet, selittää toimitusjohtaja Manu Mesimäki.

Edes etäajastettavat näytöt eivät ole enää uutta. Mesimäki tietää uuden aallon olevan jo ovella: siinä myymälän mainoksia voidaan muuttaa jopa sen hetkisen asiakaskunnan mukaan. Tämä on jo käytössä Amerikassa.

– Myymälässä oleva konenäkö tunnistaa sisällä tulevista asiakkaista, ovatko he miehiä vai naisia, nuoria vai vanhoja, ja mainokset vaihtuvat sen mukaan.

Tunnistimet havaitsevat senkin, onko jokin myymälän nurkkaus turhan hiljainen. Silloin voidaan esimerkiksi hyllyjärjestystä muuttaa lennossa.

Säästä riippuvainen

Digitaaliset häiriöt voidaan hoitaa linjoja pitkin Lahdesta käsin. Muut viat korjataan omien asentajien ja sopimuskumppaneiden voimin ympäri Suomen.

Arkea on jo Suomessakin, että mainonta vaihtuu säätilan mukaan: silloin erikoistarjouksena voi olla joko jäätelö tai autonpesu. Säätiedot saadaan ennusteista.

Tähän verraten ei tunnu ihmeeltä, että näyttöruudun aamiaistarjous vaihtuu hetkessä lounaslistaksi.

– Kaupan analytiikkaan panostetaan nyt paljon, tietää Mesimäki. Hän oli juuri ennen haastattelua palannut Yhdysvalloista isoilta kaupan alan messuilta.

Seasamin tarjoamiin paketteihin kuuluvat niin räätälöidyt näytöt kuin niiden sisältö.

– Meidän osaamista on oma ohjelmisto, jolla etävalvontaa ja ajastusta tehdään. Tämä on konsulttityyppistä palvelua. Viisi vuotta on tyypillinen sopimus.

Asiakkaina on niin suuria ketjuja kuin yksittäisiä liikkeitäkin.

Yhden kohteen tyypillinen paketti maksaa yleensä 3 000-5 000 euroa ynnä kuukausiveloitus.

Kovat kasvuhalut

Seasam perustettiin Mikkelissä vuonna 2000. Lahteen se laajeni kuusi vuotta sitten. Helsingissä on pieni palvelutoimisto.

Kasvuhalut ovat vahvat, ja siitä on jo näyttöä: viime vuonna liikevaihto kasvoi reippaasti ja ylsi lähes kolmeen miljoonaan euroon. Kasvuhaluja kirittää se, että puolikkaan yhtiöstä omistaa pääomasijoittaja. Mesimäki itse on toisen puolikkaan haltija.

– Kotipizzassa oli viisi vuotta toisen toimittajan järjestelmä. Me voitimme kilpailun viime vuonna, kertoo Mesimäki tyytyväisenä. Ketjun näytöt uusitaan 20 ravintolan kuukausivauhtia.

Huikea suoritus oli myös Helsingin rautatieaseman aikataulunäyttöjen uusiminen. Se tarkoitti 15 metriä pitkää näyttöruuturivistöä.

Tänä vuonna tähtäimessä on lähes viiden miljoonan euron liikevaihto.

Lahti koekenttä

Meneillään on useiden ketjujen pilotteja, myös Lahdenkin alueella.

– Katsomme, voiko kaikki info olla digitaalista. Silloin laitteiden on oltava kunnossa!

Seasamilla on nyt yhteensä 15 työntekijää. Kasvua tavoitellaan etenkin Lahteen. Viiden vuoden kuluttua töissä on jo 35 henkilöä, Mesimäki ennustaa.

– Otamme kaiken irti digipalveluista. Palkkaamme ihmisiä tekemään erityissisältöjä. Uusi kasvo on esimerkiksi myynti- ja markkinointijohtaja Petteri Paalanen.

Bitit haltuun

Digimainonta

Seasam on perustettu Mikkelissä vuonna 2000. Toimii nyt myös Lahdessa vanhassa Eirin kuvatehtaassa.

Valmistaa, etävalvoo ja huoltaa digitaalisia näyttöruutuja. Tärkeitä asiakkaita kaupan ja ravintoloiden ketjut.

15 työntekijää. Omistaja Manu Mesiäinen ja pääomasijoittaja.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi