Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden palvelutorilla voi hoitaa monta asiaa yhdellä kertaa – ja jutella poliisin kanssa

Waltti-kortin hankinta, hakemus Kelaan, kysely te-palveluista, omatoiminen verenpaineen mittaus....palvelutorilta löytyvät Kelan, Lahti-Pisteen ja hyvinvointiyhtymän palvelut. Palvelutorille voi tulla myös levähtämään asioinnin lomassa.

Ylikonstaapeli Kirsi Koivuniemi ja vanhempi konstaapeli Milja Lusila näkyvät Palvelutorilla ja Triossa keskiviikkoisin. Kuva: Mirja Hussain

Waltti-kortin hankinta, Kelaan hakemus, kysely te-palveluista ja omatoiminen verenpaineen mittaus. Muun muassa tällaisia asioita voi nyt hoitaa kätevästi samoissa kauppakeskus Trion tiloissa Lahden palvelutorilla.

Maanantaina avautunut palvelutori näyttikin heti lunastaneen paikkansa: paikalla oli runsaasti väkeä heti aamupäivästä.

Suosituimpia asiointipisteitä olivat Kelan, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ja Lahden kaupungin palvelut.

Lahtelainen Leena Laine oli tullut hankkimaan itselleen Waltti-korttia. Hän sai hetken jonottaa Lahti-Pisteen tiskille.

– Palvelutori vaikuttaa oikein siistiltä ja hienolta. Kätevää, että erilaisia palveluita on koottu tänne vierekkäin. Samalla on helppo käydä keskustassa muillakin asioilla, Laine kommentoi.

Rasmus Haikonen ja Leena Laine asioivat Lahti-pisteellä. Arja Tuomimäki ja Marja Artoma palvelivat. Kuva: Mirja Hussain

Väkeä palvelutorille oli tullut Lahtea kauempaakin.

Hämeenkoskelaisella Tapani Ahosella ja lammilaisella Tuula Nivalinna-Ahotuvalla oli asiaa Kelaan. He saivat opastusta palveluasiantuntija Jennika Jäppiseltä.

Ahosen mielestä palvelutori vaikuttaa mukavalta, mutta Nivalinna-Ahotupa esitti toiveen: opaskylttejä kannattaisi lisätä.

– Ei tänne ollut helppo löytää, hän sanoo.

Aleksanterinkadun puoleisilta ovilta tullessa ei kylttejä vielä näykään. Lahti-Pisteen palveluesimies Niina Savolainen lupaa selvittää asiaa.

Tapani Ahonen ja Tuula Nivalinna-Ahotupa olivat tulleet hoitamaan Kela-asioita Palvelutorille. Jennika Jäppinen opasti. Kuva: Mirja Hussain
Te-toimiston Hannele Maununen valmiina palvelemaan asiakkaita. Kuva: Mirja Hussain

Palvelutori on Trion toisessa kerroksessa, tilaa on yhteensä noin tuhat neliömetriä. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän palveluista tarjolla ovat ikääntyneiden ohjaus ja neuvonta Siiri, vammaispalveluiden ja maahanmuuttajien ohjaus ja neuvonta, yleinen terveysneuvonta sekä sosiaaliasiamies.

Triossa oli aiemmin terveyskioski, jossa annettiin myös rokotuksia ja poistettiin ompeleita. Tällaista palvelua ei palvelutorilla saa, mutta neuvontaa ja opastusta esimerkiksi Omakanta-palvelun käyttöön on tarjolla. Omahoitopisteellä voi myös mitata itse verenpaineensa.

– Palvelutorilla voidaan kyllä järjestää esimerkiksi rokotustapahtumia, kertoo toimialajohtaja Ismo Rautiainen.

Muutto Trioon on saanut hyvinvointiyhtymän asiakkailta jo etukäteen myönteistä palautetta.

– Ihmiset pitävät siitä, että bussit pysähtyvät kauppakeskuksen kohdalle ja tänne pääsee helposti myös autolla, kertoo tulosaluejohtaja Corinne Soini hyvinvointiyhtymästä.

Maaliskuussa Palvelutorin viereen aukeaa vielä hyvinvointiyhtymän silmäklinikan uusi toimipiste.

Palvelutorilla voi myös pitää rentouttavan tauon tai mennä Paja-huoneeseen esimerkiksi ompelemaan. Olkkari vaikuttaa vielä maanantaina rauhalliselta, samoin Paja.

Kuva: Anssi Hietamaa

Olkkarissa on lasten leikkinurkkaus ja vieressä vauvanhoitonurkkaus. Pöytien ääressä voi istuskella ja syödä vaikka omia eväitä. Palvelutorilla on myös kahvikone, josta saa juoman 20 sentin kolikolla.

Pajassa on tarjolla monenlaista materiaalia Lahdesta. Eeva Leivo-Mäkinen ja Sulo Leivo tutkivat karttoja ja saivat mukaansa muutaman.

– Näistä on hyötyä, ja tämä paikka vaikuttaa oikein mukavalta, Eeva Leivo-Mäkinen sanoo.

Ylikonstaapeli Kirsi Koivuniemi ja vanhempi konstaapeli Milja Lusila kävivät tutustumassa Palvelutoriin. Kuva: Mirja Hussain

Kerran viikossa Palvelutorilla voi tavata myös poliisin. Poliisilla ei ole omaa toimipistettä, mutta ennalta estävän toiminnan partio on paikalla keskiviikkoisin kello 13–15.

Ihmiset ilahtuvat siitä, että olemme näkyvillä. Ylikonstaapeli Kirsi Koivuniemi

– Toki voimme välillä olla kiertelemässä kauppakeskuksessa, mutta meidät voi kutsua paikalle Lahti-Pisteestä, kertovat ylikonstaapeli Kirsi Koivuniemi ja vanhempi konstaapeli Milja Lusila.

Heidän lisäkseen työhön osallistuu vanhempi konstaapeli Marko Laraste.

– Yleensä ihmiset ilahtuvat siitä, että olemme näkyvillä. Monet tulevat juttelemaan ja kyselemään – esimerkiksi liikenneaiheista, Koivuniemi ja Lusila kertovat.

Palvelutori on Trion toisessa kerroksessa. Kuva: Mirja Hussain
Palvelutorilla on myös Lava, jossa 80 hengen yleisö mahtuu kuuntelemaan esityksiä. Kuva: Mirja Hussain

Trion kauppakeskuspäällikkö Saara Vientolla on myönteiset odotukset palvelutorista. Kauppakeskus on muuttanut aukioloaikojaan palvelutorin tulon vuoksi: liikkeet avaavat ovensa jo kello 9 aamulla ja sulkevat aikaisintaan kello 19.

Palvelutorin viralliset avajaiset ovat 21. tammikuuta.

Lahden palvelutorin projektipäällikkö Laura Packalén-Vehko on käynyt tutustumassa vastaavaan toimintaan Espoon Isossa Omenassa. Kuva: Mirja Hussain

Espoossa hyvät kokemukset

Lahden palvelutori ei ole ainoa laatuaan. Espoon Matinkylään avattiin elokuussa 2016 palvelutori Ison Omenan kauppakeskukseen. Se on isompi kuin Lahden palvelutori. Espoossa neliöitä on 6 500.

– Kävijämäärämme ovat koko ajan kasvaneet. Päivittäin kävijöitä voi olla 5 000–6 000 ja viime vuonna heitä oli yli puolitoista miljoonaa, mikä on kuutisen prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, kertoo Ison Omenan palvelukoordinaattori Suvi Jäntti.

– Suosituimmat palvelut ovat kirjasto, laboratorio ja terveysasema.

Asiakastyytyväisyysmittausten mukaan: asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä. Moni kokee arkensa helpottuneen. Kiitosta saavat palvelutorin keskeinen sijainti ja aukioloajat, joita on myös laajennettu kolmen viime vuoden aikana.

Terveysasema on nyt avoinna arkisin kello 7–20 ja neuvola arkisin klo 8–19 sekä lauantaisin kello 10–15.

Palvelutorin asiakkaat käyttävät myös kauppakeskuksen muita palveluita. Paikalle pääsee helposti metrolla ja bussilla – ja autoileville on riittävästi pysäköintitilaa.

Terhi Säynäjärvi
terhi.saynajarvi@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi