Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Joulun menoliikenne on paluuta vaarallisempi - Päijät-Hämeessä poliisi valvoo autoilevaa kansanosaa "riittävällä partiomäärällä"

Joulun meno- ja paluuliikenteessä on viime vuosina kuollut enimmäkseen 5–10 henkilöä. Menehtyneiden lukumäärä on pudonnut takavuosien lukemista tuntuvasti, mutta muutaman perusasian unohtaminen koituu yhä edelleen monille kohtalokkaaksi.

Renkaiden vaihtoon tullaan usein vasta, kun auto on jo ajokiellossa. Lahtelaisen Rengastoppi oy:n työntekijä Joonas Selin vaihtaa auton alle uudet renkaat. Kuva: Sami Kuusivirta

Joulun meno- ja paluuliikenne ovat vuosittain vaatineet keskimäärin seitsemän kuolonuhria. Menoliikenne on paluuliikennettä selvästi vaarallisempaa, ja juhlapyhien alla turmapiikki voi osua yhdelle ainoalle päivälle. Tosin vuorokausikohtaiset erot ovat pieniä.

Aikaisempien kolmen vuoden aikana keskimäärin pahin päivä liikenteessä oli 22. joulukuuta. Aatonaatto ja vielä aattokin ovat Liikenneturvan tilastojen mukaan olleet vaarallisia ajankohtia.

Joulunajan eli joulukuun kahden viimeisen viikon turmalukuja kuitenkin tasaa, että joulunpyhät ovat maanteillä enimmäkseen hiljaista aikaa. Silloin onnettomuudetkin jäävät vähiin.

Ajotaito takkuaa

Keli sanelee paljon, kuinka rumaa jälkeä tieverkolla joululiikenteessä syntyy. Liikenneturvan mukaan kuljettajat eivät osaa sopeuttaa ajotapojaan nopeasti muuttuneisiin oloihin. Etenkin nollakeli teettää autoilijoille ongelmia, ja tienpinta ehtii satojen kilometrien matkoilla muuttua useammankin kerran.

Lisäksi lähdön kiireessä auton ja etenkin auton renkaiden kunto on saattanut jäädä heikolle tutkimiselle. Kulunut tai vajaapaineinen rengas on herkkä vaurioitumaan ja heikentää auton ajettavuutta.

Liikenneturvan Lahden toimipisteen koulutusohjaaja Ari-Pekka Lattu pitää ajoneuvon ja renkaiden tarkistamattomuutta osoituksena välinpitämättömyydestä.

– Jokainen meistä voisi mennä peilin eteen ja kysyä, milloin on viimeksi tarkistanut renkaiden ilmanpaineet ja kulutuspinnan.

Auton rengas on joulun ja yleensäkin talven liikenteeseen kelvoton, jos nastoja puuttuu liikaa tai urasyvyydet ovat kuluneet. Lahtelaisen Rengastoppi oy:n toimitusjohtaja Tino Kaarre esittelee loppuun kulunutta rengasta. Kuva: Sami Kuusivirta

Menomatka on vaarallinen

Vuodesta 1990 lähtien menoliikenteessä on Liikenneturvan mukaan useimpina vuosina kuollut jopa selvästi enemmän tielläliikkujia kuin paluuvaiheessa. Tosin viime vuosi oli harvinainen poikkeus.

Osa matkalaisista pääsee lähtemään joulunviettoon vasta työpäivän jälkeen, jolloin aikataulu on usein kireämpi kuin paluuliikenteessä. Sitä tiukempi saattaa hoppu olla, mitä lähemmäksi joulua on ehditty.

– Toivoisi, että joulurauha olisi mielessä jo matkalle lähtiessä, sanoo tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta.

Paluuliikennettä vastaavasti rauhoittaa, että se monesti jakautuu useammalle päivälle kuin menoliikenne. Osa joulunviettäjistä palaa kotiin vasta vuodenvaihteessa tai loppiaisena.

Nokkakolarit yleisiä

Nokkakolarit ovat joulunajan vakavista onnettomuuksista yleisimpiä. Auto joutuu vastaantulevien kaistalle, kun kuljettajan huomio siirtyy muualle tai ajoneuvo lähtee käsistä ajoradan loskaisuuden tai liukkauden vuoksi.

Koheltajia on vähemmän kuin ennen. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen

Huono ajokeli oli muun muassa syynä kaksi kuolonuhria vaatineeseen henkilöauton ja rekka-auton kolariin Lahdessa noin vuosi sitten.

Viime joulukuu oli Päijät-Hämeen tieliikenteelle muutenkin synkkää aikaa, sillä kuolonuhreja kertyi peräti neljä. Sitä ennen oli useita vuosia selvitty ilman menehtymisiä.

Turvallisuus parantunut

Joululiikenteessä on menty pitkä matka parempaan suuntaan. Vielä vuonna 1991 kuolonuhreja kertyi 36, mutta vuoden 2011 jälkeen uhriluvut ovat jääneet yksinumeroisiksi.

Viime vuonna meno-paluuliikenteen kuolonuhreja oli kahdeksan. Luvut ovat jokaisen vuoden joulukuun kahdelta viimeiseltä viikolta.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen arvioi, että suomalainen on oppinut ajamaan vilkkaassa maantieliikenteessä.

– Sellainen käsitys on, että se (so. ajaminen) on parantunut, ja koheltajia on vähemmän kuin ennen.

Automaattivalvonnassa havaittuja rankkoja ylinopeuksia on joulun tienoilla hieman vähemmän kuin muina aikoina. Rattijuoppojen määrä puolestaan on varsinaisina joulunpyhinä viidenneksen pienempi kuin joulukuun muina päivinä.

Poliisin liikennevalvonnan painopiste on nelostiellä, joka on pääväylä pääkaupunkiseudulta Päijät-Hämeen kautta pohjoiseen.

– Monta kertaa ei olla edes valvomassa, vaan muuten näkyvillä. Sekin pitää monilla mielen virkeänä eikä heidän tee mieli hurjastella, kun poliisi on siellä, huomauttaa Heikki Ihalainen.

Päijät-Hämeessä poliisi valvoo autoilevaa kansanosaa "riittävällä partiomäärällä".

– Varsinainen liikenteenvalvonta on alustavasti päätieverkolla, mutta painopistettä vaihdellaan tilanteen mukaan, kertoo ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisilaitokselta.

Kuva: Anssi Hietamaa

Avaimet sisällä, ovet lukossa

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tietää, mihin harmeihin joulunviettäjän matka voi katketa. Yksi yleisimpiä ongelmia on hajamielinen sählääminen auton virta-avainten kanssa.

Vesalaisen mukaan on tavallista, että avain lasketaan tavaratilaan samalla, kun sinne pakataan ostoksia. Sitten takakontti suljetaan, ja avain jää tavoittamattomiin.

Vesalainen neuvoo ottamaan vara-avaimen mukaan. Lisäksi avainta ei kannata säilyttää takin taskussa, jos takkikin pakataan tavaratilaan ja avain jää taas sinne. Housujen tasku on parempi paikka.

– Housut pääsääntöisesti seuraavat käyttäjäänsä.

Tiepalvelumiehillä on tietoa ja välineitä, joilla auton ovet ja takaluukku saadaan auki. Vesalainen kuitenkin huomauttaa, että oven avaaminen jollain muulla kuin sen omalla avaimella ei tee lukolle hyvää.

Pakkanen vie virrat

Autoliiton tiepalvelua tarvitaan usein myös kovilla pakkasilla, jolloin ajoneuvojen akut ovat lujilla ja joskus ne myös tyhjenevät. Rengasrikot ovat niin ikään usein syynä autoilijoiden avunpyyntöihin.

– Huono rengas on herkkä vaurioille, sanoo koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Tiepalvelumiehet eivät vanhaan tapaan partioi tien päällä, vaan päivystävät kotona. Autoliiton Hämeen piirissä on kolme henkilöä valmiina auttamaan ja jos he eivät ole tavoitettavissa, hinausapua on autoilijoille tarjolla ympäri vuorokauden.

Läheskään kaikki joulunajan liikennevahingot eivät tapahdu pääteillä ja kovissa nopeuksissa. Mielipahaa ja vääntynyttä peltiä syntyy myös markettien pysäköintipaikoilla, jossa pyhien alla on erittäin vilkas liikenne.

Huolimaton peruutus pois parkkiruudusta voi päättyä viereisen auton kylkeen. Peruuttaja voi myös osua auton takana olleeseen jalankulkijaan, jos hän ei ole ajoissa huomannut kyseistä henkilöä.

Teppo Vesalainen kehottaa etsimään pysäköintikentältä paikan, josta pystyy lähtemään ruudusta pois auton nokka edellä. Tällöin välttyy riskialttiilta pakittamiselta. Saman edun saavuttaa myös, jos peruuttaa pysäköintiruutuun. Siinäkin tapauksessa pääsee lähtemään ruudusta eteenpäin eikä taaksepäin.

Lue myös: Autoilijoista entistä harvempi ajaa huonoilla renkailla
Turmaluvut

Pääsiäinen on turvallisin juhla

Poliisin tilastoissa pääsiäinen on tielläliikkujille turvallisin niinsanotuista pitkistä pyhistä.

Viime vuonna ja edellisenä vuonna virkavallan tietoon tuli pääsiäisenä keskimäärin noin 32 onnettomuutta.

Juhannuksen vastaavaa onnettomuuslukema oli hieman yli 41 ja jouluna mentiin jo yli 48:n tapauksen.

Viime vuonna joulunaluspäivien onnettomuuspiikki oli lauantaina 22. päivänä. Edellisvuonna synkimmät luvut kertyivät joulunalusviikon maanantaille 18. päivälle.

Läheskään kaikki jouluviikon onnettomuusluvut eivät synny tieliikenteessä.

Huomattava määrä liikennevahinkoja syntyy markettien paikoitusalueilla etenkin parkkiruuduista peruutettaessa.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi