Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Pakettivirta hakee nykyistä halvempia uomia – "Suomessa pakettiautomaatteja lienee eniten maailmassa asukaslukuun nähden"

Verkkokaupan viimeiselle kilometrille on nyt monta kilpailevaa vaihtoehtoa.

Eka Petäjä lajittelee automaattiin lähtevät paketit oikeaan rullakkoon. Kuva: Anssi Hietamaa

Pakettiliikenteen kasvun voi kuka tahansa huomata kauppareissullaan. Pakettiautomaatteja on ilmestynyt kauppakeskuksiin ja yksittäisiin myymälöihin kuin sieniä sateella. Myös kerrostalojen alakertoihin on alettu asentaa noutoautomaatteja.

Paketteja kuljetetaan kuitenkin eniten noutopisteisiin, jotka yleensä ovat kioskeja ja kivijalkakauppoja.

Suurin selittäjä pakettitulvaan on huikeasti kasvanut verkkokauppa, josta osa on kuluttajien välistä tavaravaihtoa. Vilkas Group -yhtiön julkaisema verkkokauppaindeksi kertoo, että pakettiliikenne on harpannut noin 50 prosenttia parissa vuodessa.

Kuluttajapakettien vuosittainen huippusesonki on loppuvuosi marraskuun Musta Perjantai -myyntikampanjasta (tänä vuonna 29.11.) päättyen jouluun. Tätä lyhyttä ruuhka-aikaa helpotetaan esimerkiksi Postin joulun ajan tilapäisillä noutopisteillä ja tavallista lyhyemmillä säilytysajoilla PostNord-yhtiön automaateilla.

Tämä rullakko lähtee Orimattilaan. Kuva: Anssi Hietamaa

Pakettivirta ei liiku itsestään, vaan sen kuljettamiseen pelkästään Suomessa osallistuu useita yhtiöitä: muun muassa Posti, linja-autoyhtiöiden omistama Matkahuolto, ruotsalainen PostNord, DHL (osa Saksan Postia), DB Schenker (osa Saksan rautateitä) ja GLS Finland.

Esimerkiksi R-kioskien takaovelle voi kurvata neljän eri kuljetusyhtiön autoja.

Eri maissa eri tavat

Aalto-ylipiston tutkija Mikko Hänninen oli haastatteluhetkellä maanantaina itsekin kuljetettavana, nimittäin junassa Englannissa matkalla kansainväliseen kaupan alan konferenssiin Oxfordiin. Hänen oma aiheensa oli tällä kertaa verkkokaupan muuttuva hinnoittelu, mutta myös verkkokaupan kuljetusketju on hänelle tuttu teema. Eri maissa on eri tapa hoitaa kuljetus asiakkaan käsiin.

Yli 70 Postin pakettiautomaattia Lahden seudulla tarkoittaa ainakin yhtä monta rullakkoa lajitteluun. Kuva: Anssi Hietamaa

– Briteissä ja jenkeissä tavaran kotiinkuljetus on ykkösvaihtoehto. Siellä on totuttu saamaan ostos kotiin jopa tunnin sisällä tilauksesta.

Nopea toimitus onnistuu isoissa kaupungeissa, joiden ympärille on perustettu pikaterminaaleja. Kaupunkilaisilla on myös varaa maksaa tästä palvelusta.

– Täällä (Britanniassa) näkee illalla 5–6 kuljetusfirman auton kulkevan kadulla.

Ville Reinikainen nappaa kyytiinsä rullakon, johon on valmiiksi lastattu yhteen automaattiin lähtevät paketit. Kuva: Anssi Hietamaa

Suomessa ja muissa Pohjoismaissa kuluttajat ovat sen sijaan tottuneet noutamaan tilauksensa itse. Sitä selittää myös maantiede, eli pitkät välimatkat.

– Suomessa pakettiautomaatit ovat suosittuja. Automaatteja lienee eniten maailmassa asukaslukuun nähden.

Automaatti on myös kustannustehokas tapa hoitaa lähetyksen loppusuora, eli viimeinen kilometri tilaajan luokse.

Paketille aukeaa määrätty ovi lokerikossa, kun Ville Reinikainen vilauttaa paketin viivakoodia. Kuva: Anssi Hietamaa

Joka tapauksessa kuljetus maksaa, ja kuluttajalle ilmainen kuljetus on joko leivottu tuotteen hintaan tai kauppiaan katteesta pois.

– Noin 10 euron kirjan kuljetus maksaa muutaman euron. Siksi verkkokaupat houkuttavat asiakkaitaan tekemään isoja ostoksia kerralla.

Erityisen kalliita ovat ymmärrettävästi nopeat kotiin toimitukset.

– (Verkkokauppa) Amazonin tulos romahti heti, kun se lanseerasi maksuttomat yhden päivän toimitukset aiemman kahden päivän sijaan.

Hänninen näkee, että rajulla kilpailulla testataan nyt, mikä kilpailijoista kestää pelissä pisimpään.

Kuva: Anssi Hietamaa

Yksi tapa alentaa kuljetuksia olisi sopia kuljetusyhteistyöstä. Suomessa jopa kilpailevat metsäyhtiöt vaihtavat puupinoja. Hänninen pohtii, miksi yhteistyö ei sovi pakettiliikenteeseen.

– Jokainen tekee eri tavalla ja nyt haetaan voittavaa mallia. Onko voittaja perinteinen kuljetusyhtiö vai jokin teknologiayrittäjä? Joku ratkaisu tähän tulee.

– Droneja (pienoiskoptereita) on kokeiltu, mutta niistä ei ole hirveän hyviä kokemuksia. Ne ovat äärimmäisen herkkiä tuulelle ja sateelle, eivätkä ne pysty kovin painavia paketteja kuljettamaan. Myös itsestään liikkuvia autoja ja kuljetusrobotteja on kokeiltu.

Nopea tapa järkevöittää kuljetuksia olisi pakottaa verkkokaupat yhteistyöhön.

– Italiassa on muutamia kaupunkeja, joissa kaupunki on kilpailuttanut kuljetukset ja yksi firma hoitaa ne yhteisestä keskusvarastosta.

Pakettiliikenne

Vaihtelevat loppusuorat

Pakettiliikenne on kasvanut noin 50 prosenttia parissa vuodessa.

Marraskuun lopulle ajoittuva Black Friday käynnistää logistiikka-alalla sesongin, joka jatkuu jouluun asti.

Paketin kuljetuksen viimeinen vaihe asiakkaalle voidaan järjestää monin tavoin.

Pohjoismaissa tavallisin toimitustapa on toimitus noutopisteeseen, kuten kioskiin tai kivijalkamyymälään.

Lähteet: Vilkas Group, Posti, PostNord
Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi