Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Huoltamolla käy joulun alla pakettikuhina, Matkahuollon noutopisteeseen Lahdessa tulee jopa sata pakettia päivässä

Niko Rissanen nouti Black Fridayna Gigantista tilaamansa paketin. Rissanen sanoo luottavansa yhä myös Postin palveluihin, vaikka tällä kertaa tilasikin ostoksensa Matkahuollon toimittamana. Kuva: Katja Luoma

Syksy ja alkutalvi ovat pakettiliikenteen kärkisesonkia.

Black Friday ja joulu nostavat pakettien määrää merkittävästi, sanovat Neste K Hennalassa työskentelevät Heidi Vihanne ja Sanna Kyyrö.

Neste K on ollut Matkahuollon noutopiste 3-4 vuotta, Vihanne kertoo. Hänen mukaansa pakettien määrä on moninkertaistunut vuosien saatossa.

Tavallisimmin paketteja tulee päivittäin noin 30–40. Loppusyksyn sesonkiaikoina paketteja tulee noudettavaksi jopa sata päivässä, arvioi Kyyrö.

Neste K Hennalan tilat eivät ole ruhtinaallisen suuret. Huoltamoyrittäjä Jaana Hurme-Lavikaisen mukaan kaikkia tarjolla olevia toimituksia ei ole mahdollista ottaa vastaan varastotilan pienuuden vuoksi.

Neste K:n yrittäjä sekä työntekijät pitävät pakettipalvelua hyvänä lisänä huoltamon monipuoliseen palvelutarjontaan.

– Ei siitä ole mitään erityistä vaivaa tai haittaa. Se on osa työtä, sanoo Kyyrö.

Hurme-Lavikainen sanoo, ettei Neste K Hennalalla ole aikomustakaan hankkiutua eroon pakettipalvelusta.

Hurme-Lavikaisen mukaan muiden kuin pakettiasiakkaiden odotteluaika on kyetty pitämään maltillisena henkilöstön määrällä.

– Käytännössä koko ajan töissä on kaksi työntekijää, joten pakettien kanssa pelailu ei aiheuta turhan pitkiä jonoja. Eikö se ole kuitenkin niin, että parhaissa paikoissa on silloin tällöin pieni jono, Hurme-Lavikainen naurahtaa.

Paketin kulku on tärkeämpää kuin sen toimittaja

Postin lakon aikana ja sen jälkeen jotkut asiakkaat ovat ilmoittaneet tilanneensa tavaraa tarkoituksellisesti Matkahuollon kautta. Yksi heistä on Heidi Kinni, joka kävi noutamassa Black Friday -tarjouksesta ostetut lakanat.

Neste K:n Vihanne kertoo, että postin lakon aikana Matkahuollon kautta lähetettiin kirjeitä. Muuten Postin lakko tai toimitusvaikeudet eivät ole vaikuttaneet Vihanteen arvion mukaan lähetys- tai vastaanottomääriin.

Kinni sanoo käyttävänsä ahkerasti nettikauppoja. Paketin toimittajalla ei ole hänelle merkitystä. Tärkeintä on, että paketti löytää perille nopeasti ja mahdollisimman edullisesti.

Niko Rissanen nouti Black Fridayna Gigantista tilaamansa paketin. Hän sanoo käyttävänsä nettikauppoja merkittävästi enemmän kuin aiemmin. Kerskakuluttajaksi hän ei kuitenkaan tunnustaudu. Rissanen sanoo käyttävänsä sekä Postin että muiden yhtiöiden palveluita sen mukaan, mikä on kulloinkin tarkoituksenmukaista.

– Usein on myös niin, että tarjolla on vain tietty toimitustapa. Minun käyttäytymiseni taannoisella postin lakolla ei ollut merkitystä. Luotan edelleen siihen, että tilaamani tuotteet tulevat perille riippumatta siitä, mikä yhtiö sen toimittaa.

Erno Laisi
erno.laisi@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi