Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Koiviston Auto hävisi viiden linjan kilpailutuksen Lahden seudun paikallisliikenteessä, seurauksena yt-neuvottelut

Koiviston Auto hävisi osakilpailun, mutta voittajalla on velvoite palkata kuljettajat töihin. Jatkuva kilpailutus toi jatkuvat yt-neuvottelut linja-autoyhtiöihin.

Enintään 30 linja-auton kuljettajaa joutuu vaihtamaan työnantajaa Lahden seudun paikallisliikenteessä. Kuva: Kari Anttinen

Enintään 30 linja-auton kuljettajaa joutuu vaihtamaan työnantajaa Lahden seudun paikallisliikenteessä. Tämä on seurausta kilpailutuksesta, jossa viisi bussilinjaa siirtyy Koiviston Autolta Lehtimäen Liikenteelle. Kilpailutus ratkesi marraskuussa, ja sen myötä Koiviston Auton oli aloitettava yt-neuvottelut kuljettajien irtisanomisesta.

Työn määrä ja kuljettajien tarve ei kuitenkaan periaatteessa vähene kilpailutuksen myötä, vaan ne siirtyvät yhtiöltä toiselle.

– Neuvottelut koskevat enintään 30 kuljettajaa, tarkka määrä ratkeaa neuvottelujen päätyttyä. Työehtosopimuksen mukaan voittajayhtiöllä on velvollisuus palkata ensi sijassa hävinneen yhtiön työntekijöitä, kertoo Koiviston Auton toimitusjohtaja Mikko Markkula.

Jatkuvaa kilpailutusta

Kilpailutuksen järjesti paikallisliikenteen järjestäjä eli Lahden seudun joukkoliikennelautakunta (LSL). Itse liikennöinnistä alueella vastaa kaksi linja-autoyhtiötä. Bussit on kuitenkin teipattu samannäköisiksi eli sinisiksi, eikä liikennöitsijää erota muusta kuin nimikyltistä etuoven yläosassa.

Lautakunta kilpailuttaa linja-autoreitistöä palasittain. Aina kun liikennöitsijä vaihtuu, on hävinneessä yhtiössä aloitettava yt-neuvottelut.

Viimeksi kilpailutettu viiden linjan paketti siirtyy Lehtimäen Liikenteelle heinäkuun alussa. Toisaalta Koiviston Autolle siirtyi neljä linjaa viime heinäkuussa.

Lue myös: "Perusliiketoiminta hyvässä kunnossa" - Antti Unkuri siirtyy talon sisällä Koiviston Auton konsernijohtajaksi
 

– On hyvä, että paikallisliikennettä kilpailutetaan palasittain, mutta toisaalta se tarkoittaa, että lähes aina liikennöitsijän vaihtuessa pidetään hävinneessä yhtiössä yt-neuvottelut.

Koiviston Autolla on Lahdessa noin 240 kuljettajaa.

– Olemme haluttu työnantaja ja meillä on paljon pitkiä työsuhteita, vakuuttaa Markkula.

Osa konsernia

Lahtelaisyhtiön liikevaihto oli viime vuonna vajaat 20 miljoona euroa ja tulos noin 100 000 euroa. Markkula ennakoi, että kuluvan vuoden liikevaihto kasvaa uusien linjojen myötä, mutta muuten taloustilanteessa ei ole näkyvissä olennaista muutosta.

– Kilpailutilanne on kova.

Koiviston Auto on osa samannimistä konsernia, jolla on paikallisbussiliikennettä kahdeksalla kaupunkiseudulla ja lisäksi kaukoliikennettä koko maassa. Konserni osti Onnibus-yhtiön runsas vuosi sitten.

Uusi väri tuhansilla euroilla

Konserni pystyy siirtämään paikallisbussejaan paikkakunnalta toiselle muuttuneiden tilanteiden mukaan.

– Siirrettävien autojen vuosittainen määrä vaihtelee kilpailutusten tulosten pohjalta, yksittäisistä autoista useisiin kymmeniin autoihin, kertoo Markkula.

Siirto vaatii kuitenkin bussin ulkonäön muuttamisen paikkakunnan väreihin.

– Teippausten ja maalausten hinnat vaihtelevat hyvin paljon, 1 500–5 000 euroon ilman arvonlisäveroa, riippuen siitä kuinka suuria muutoksia joudutaan pintoihin tekemään.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi