Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden toriparkkiin kurvaa 1 200 autoa päivässä, pysäköintimaksuilla katetaan jo juoksevat kulut

Jos taloyhtiö mielii ostaa parkkiruudun omaksi, se maksaa toriparkissa 25 000 euroa. Malskin Mallasparkista ruutu irtoaa 7 000–14 000 eurolla.

Lahden Pysäköinti oy:n toimitusjohtaja Sari Alén sanoo, että toriparkkiin ei ole luvassa joulun alla hintojen alennuskampanjaa, mutta "ensi vuonna toriparkin 5-vuotisjuhlavuonna jotain yllätystä saattaa olla tiedossa". Kuva: Sami Kuusivirta

Lahden toriparkin käyttöaste on noussut siihen malliin, että pysäköintimaksuilla katetaan rakentamista varten otetun lainan lyhennykset, lainan korot ja parkkihallin käyttökulut. Toriparkin rakentaminen maksoi noin 17 miljoonaa euroa, josta on maksettu nyt noin kolmannes.

Lahden Pysäköinnin toimitusjohtaja Sari Alén kertoo, että voittoa toriparkissa ei vielä tehdä, mutta nyt ollaan plusmiinusnolla-tilanteessa. Lahden Pysäköinti on Lahden kaupungin tytäryhtiö.

– Tätä nykyä toriparkissa pysäköi 1 000–1 200 autoa päivässä eli yksi ruutu on käytössä noin kaksi kertaa päivän aikana, Alén sanoo.

Alénin mukaan Lahden keskustassa on selvää tarvetta autopaikoille.

– Esimerkiksi Siltapuiston parkkihalli on täynnä aamusta iltaan, ja sitä käyttävät ahkerasti muun muassa työmatkalaiset.

Alén kertoo, ettei remonttia kaipaavan Siltapuiston kohtalosta ole herunut uutta tietoa, kuten ei Lahden sairaalanmäen pysäköintitalon rakentamisesta saati Radanpään parkkitalostakaan. Alén toivoo, että Siltapuistosta saataisiin päätös pian, mutta toteaa Matkakeskuksen liityntäparkin olevan kaupungille kiireellisin hoidettava.

Kaupungin kannalta ei ole järkevää tehdä Siltapuistolle mitään ennen tietoa siitä, löytyykö pysäköintitalolle kenties ostaja.

Toriparkin ruuduista myyty 20 prosenttia

EasyParkin mukaan mobiilipysäköiminen on Lahdessa suositumpaa kuin koskaan. Pysyvyyttä ja varmaa parkkipaikkaa halajavat voivat varmistaa ruudun ostamalla sen omaksi esimerkiksi toriparkista. Toriparkissa on 600 pysäköintiruutua, joista 118 on myyty.

– Toisin sanoen myymättä on 482 paikkaa, mutta emme edes halua myydä niitä kaikkia kiinteistöille, Sari Alén sanoo.

Jos taloyhtiö mielii ostaa toriparkista parkkiruudun, hinta on 25 000 euroa. Esimerkiksi Malskin Mallasparkista ruutu irtoaa 7 000–14 000 eurolla.

Alén sanoo, että toriparkkiruudun myyntihinta selittyy yksinomaan rakennuskustannusten määrällä.

– Mallasparkkihan rakennettiin ennen toriparkkia, ja rakennuskustannukset ovat olleet silloin eri tasoa. Olen onnellinen, että saimme toriparkin tuohon hintaan. Halvimman ja kalleimman tarjouksen ero oli sentään kahdeksan miljoonaa euroa.

"Omistajaryhmä ymmärtää myös nämä hinnat"

25 000 euron hinta ei ole kaupungin ruudusta mitenkään poikkeuksellinen pyynti – kaupungin pysäköintilaitoksista myytävän velvoiteautopaikan hinta oli sama jo vuonna 2014.

Mutta eivät Malskin hinnatkaan ole alueen asukkaille ongelma. As. Oy. Malskin Lähteen hallituksen puheenjohtaja Ilkka Tiihonen sanoo, ettei ole kuullut, että autopaikkojen hintaa olisi pidetty "niiden laatuun nähden poikkeuksellisen kalliina".

– Malskin sijainti on keskeinen ja asuntojen hinnat ovat Malskissa Lahden kalleimpia. Siksi tämä omistajaryhmä ymmärtää myös nämä hinnat. Mukavaa olisi, jos kustannukset olisivat pienemmät, mutta ymmärrän tällaisten autopaikkojen rakentamiskustannukset, Tiihonen sanoo.

– Toriparkin hinnat ovat toki kalliimpia, koska rakentamiskustannukset ovat olleet korkeammat kuin Mallasparkissa.

Mallasparkissa on 600 autopaikkaa, jotka sijaitsevat neljässä eri hallissa. Vanhimmat autohallit ovat yli 10 vuotta vanhoja ja uusimmat ovat valmistuneet 2017. Uusien autopaikkojen viimeisimmät rakennuttajien listahinnat ovat olleet 14 000 euroa ja yli 10 vuotta vanhojen autopaikkojen myyntihinnat ovat olleet 7 000–10 000 euroa.

Tiihonen kertoo, että hänen tietääkseen uusimmissa halleissa ainakin Skanskalla on vielä myymättömiä autopaikkoja.

– Omistajat myös vuokraavat autopaikkoja. Vuokra lienee vähintään 70 euroa kuukaudessa.

Toriparkista ruudun saa vuokrattua 100 euron kuukausihinnalla.

P-paikkojen riittävyys huolettaa kaupunkilaisia

Päijät-Hämeen Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja Hanna Koskela kertoo, ettei yhdistykseen ole tullut yhteydenottoja hallipaikkojen hintojen takia.

– Parkkipaikkojen riittävyys on ollut se, mikä ihmisiä on huolettanut. Kaupunki muutti lokakuussa keskustassa asuvien oikeutta hankkia asukaspysäköintitunnus. Oikeus oli ennen korttelikohtainen, nyt se on kiinteistökohtainen.

Jatkossa oikeus koskee siis vain vanhojen asemakaavojen mukaan rakennettuja asuintaloja, ei kokonaisia kortteleita. Asukaspysäköintitunnus mahdollistaa pysäköinnin kadunvarsipaikoille ilman aikarajoitusta.

Asemakaavoissa määrätään, kuinka paljon pysäköintipaikkoja rakentamisen yhteydessä tulee tehdä ja mihin ne sijoitetaan. Lahden keskustassa niin sanottu velvoitepaikka eli yksi autopaikka pitää tehdä 80 asuinneliötä kohti. Vaateen höllentämisestä on käyty keskustelua – esimerkiksi Helsingissä rakennetaan asuintaloja, joihin ei tule yhtään autopaikkaa.

Nuorisosäätiön sotkujen takia paikkoja lunastamatta

Toriparkissa on 49 velvoitepaikkaa lunastamatta, koska taho, jolle ne kuuluisivat eli Asunto oy Lahden Aleksanterinkatu 5 on konkurssissa. Kyseinen taloyhtiö on lunastanut 41 pysäköintipaikkaa, mutta nuo loput odottavat konkurssipesän päätöksiä.

Kyseessä on vyyhti, johon ovat sotkeutuneet muun muassa Nuorisosäätiön ex-johtajat ja Salpausselän Rakentajat. Yle selvitti tapahtumaketjua varsin perusteellisesti kesällä julkaistussa jutussaan.

Lue myös: Lahden torikauppa sinnittelee, vaikka yrittäjien määrä on vähentynyt – Tori Ruponen ahkeroi aamusta iltaan
 
Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi