Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Valtatie 12:n parantaminen Lahden Uudestakylästä Iitin Tillolaan on tiesuunnitelmaa ja sataa miljoonaa euroa vaille valmis

Valtie 12 kulkisi suunnitelmien mukaan jatkossakin osin nykyisellä linjalla. Kuva: Anssi Hietamaa

Lahdessa ja Iitissä hartaasti odotettu valtatie 12:n parantaminen Uudenkylän ja Iitin Tillolan voisi käynnistyä aikaisintaan vuonna 2022. Tuolloin parhaillaan laadittavat suunnitelmat on todennäköisesti hyväksytty. Teknisestä rakennusvalmiudesta on kuitenkin pitkä matka varsinaiseen rakentamiseen, sillä hanke ei toistaiseksi ole sen paremmin Väyläviraston kuin Uudenmaan ely-keskuksenkaan toteuttamisohjelmissa.

Koko 26 kilometrin parantamiseen ja rakentamiseen tarvittaisiin rahaa suuri summa. Tämänhetkinen karkea kustannusarvio nykyisillä suunnitelmilla on noin 100 miljoonaa euroa. Rahoituksen löytymiseen tarvitaan poliittinen päätös.

– On mahdollista, että hanke toteutettaisiin myös paloittain. Pyrkimys kuitenkin on, että tämä tehtäisiin isona hankkeena. Silloin saataisiin suurimmat hyödyt muun muassa maa-ainesmassojen käsittelyssä, sanoo projektipäällikkö Anna Elf Uudenmaan ely-keskuksesta.

Suunnitelmat tarkentuvat vielä

Hanketta on tituleerattu ikuisuusprojektiksi. Ensimmäisiä selvityksiä on tehty jo 1990-luvulla, mutta hanke on toistuvasti jäänyt ilman rahoitusta.

Pieni nytkähdys eteenpäin nähtiin torstaina, kun Iitin Kausalassa pidettiin ensimmäinen yleisötilaisuus parhaillaan valmistelussa olevasta tiesuunnitelmasta. Siinä esitetään muun muassa valtatien tarkka paikka sekä suunnitelmat meluhaittojen torjumiseksi ja ympäristövaikutusten lieventämiseksi. Tiesuunnitelma perustuu vuonna 2016 laadittuun yleissuunnitelmaan.

– Yleissuunnitelmassa valittiin isot linjat, eivätkä ne enää muutu. Aiemmin tavoiteltiin kokonaan uuden valtatien rakentamista etelämmäs, mutta muun muassa kustannussyistä tarkoitus on tehdä tie lähemmäs nykyistä linjausta ja hyödyntää osin nykyistä valtatietä, Elf kertoo.

Taannoin yleissuunnitelman laatimisen yhteydessä valittu linjaus herätti kritiikkiä muun muassa maisema- ja meluhaittojen vuoksi. Tällaisiin asioihin voidaan Elfin mukaan edelleen vaikuttaa.

– Tie esimerkiksi voidaan pyrkiä rakentamaan lähelle maanpintaa niin, ettei se korostu maisemassa liikaa.

Merkittävä asia ovat myös liittymäratkaisut ja rinnakkaisen tieverkon sijainti. Kaikki yksityistieliittymät uudelle valtatielle katkaistaan ja niille rakennetaan korvaavat kulkuyhteydet ja jatkuva rinnakkaistie.

– Vanhaa valtatietä voidaan käyttää rinnakkaistienä niissä kohdissa mihin rakennetaan kokonaan uusi valtatie.

Projektipäällikkö Anna Elfin mukaan esimerkiksi liittymäratkaisut tarkentuvat vielä suunnitteluun edetessä. Mahdollista on, että jotakin kokonaisuudesta joudutaan karsimaan, jotta hanke saadaan haluttuun kokonaisbudjettiin.

Tiesuunnitelman on tarkoitus valmistua vuoden 2020 loppuun mennessä. Tiesuunnitelman varsinainen hyväksyminen tapahtuisi vuoden 2021 aikana.

Vaarallinen ja ruuhkaisa tie

Iitissä toivotaan, että valtatien parantaminen etenisi vihdoin. Kausalan taajaman halkaiseva valtatie on nykyisellään kapea ja vaarallinen. Kuolonkolareilta ei vuosien varrella ole vältytty.

– Toivomme että tie paranisi. Se on vilkkaasti liikennöity ja rekkoja kulkee paljon, perustelee Iitin kunnanjohtaja Riku Rönnholm.

Ensi kesänä käynnistyvä tapahtumatoiminta Iitin KymiRingillä tulee merkitsemään sitä, että liikenne ruuhkautuu ajoittain etenkin Lahden suuntaan. Kouvolan suuntaan tilanne on parempi, sillä valtatien perusparannus Tillolan ja Kouvolan Keltin välillä on juuri valmistunut.

Toteutuessaan uuden valtatien linjaus kulkisi Kausalan taajaman pohjoispuolelta. Suunnitelmissa Kausalan kohdalle olisi tarkoitus rakentaa eritasoliittymä.

– Kunnan intressissä on, että liittymät palvelisivat mahdollisimman hyvin Kausalaan tulijoilta ja sieltä lähtijöitä, sanoo Iitin tekninen johtaja Harri Hoffren.

Kunnassa toivottaisiin eritasoliittymää myös Matkakeitaan liikenneaseman kohdalle. Tiesuunnitelmassa eritasoliittymät on merkitty vain Tillolaan ja Kausalaan. Liittymäratkaisujen lisäksi kunta pyrkii Hoffrenin mukaan että esimerkiksi valaistus- ja maisemointiratkaisut toteutetaan laadukkaasti. Ensi kesän mahdollisissa KymiRing-ruuhkissa Hoffren näkee positiivistakin.

– Jos liikenne seisoo, niin ehkä osa kulkijoista poikkeaa käyttämään Kausalan palveluita.

Vt 12

Suomen tärkeimpiä poikittaisväyliä

Valtatie 12 on yksi Suomen tärkeimmistä poikittaisyhteyksistä ja sillä kulkee merkittävästi raskasta liikennettä sekä arkisin muun muassa vilkasta työmatkaliikennettä. Liikennemäärä vuorokaudessa on noin 7 000–8 000 ajoneuvoa. Raskaan liikenteen osuus on suuri, 13–14 prosenttia.

Lahti-Kouvola-väli kuuluu Euroopan laajuiseen kattavaan liikenneverkkoon (TEN-T) sekä Suomen maanteiden pääväyläverkkoon.

Valtatieosuus ei täytä nykyisellään Suomen pääteille asetettuja liikenteen palvelutasotavoitteita. Puutteita on erityisesti turvallisuudessa sekä ajamisen mukavuudessa ja sujuvuudessa.

Tie on häiriöherkkä ja liikenneonnettomuuksia tapahtuu melko usein. Valtatie on poikkeuksellisen kapea ja tien suuntaus on paikoin huono.

Nykyinen valtatie on pohjavesialueella miltei koko matkan ja suojaustarvetta on useissa kohteissa.

Valtatieliikenne aiheuttaa melu- ja viihtyisyyshaittoja asutukselle sekä häiritsee paikallista liikkumista.

Valtatien 12 keskeisimpiä liikenteellisiä ongelmia ja palvelutasopuutteita ei voida ratkaista ilman nykyisen valtatien kehittämistä.

Lähde: Väylä

Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi