Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Hollolan turmaristeyksessä ajetaan tunnollisesti - Kärpäsenmäki on rekkamiehelle paljon tiukempi paikka

Tiilijärventien risteys on yksi Valtatie 12:n vilkkaimpia risteyksiä Lahden kaupunkiseudulla. Kyseisestä tienkohdasta meni viime vuonna keskimäärin 1741 raskaan liikenteen ajoneuvoa vuorokaudessa. Kuva: Sami Kuusivirta

Valtatie 12:n ja Tiilijärventien risteys Hollolan Salpakankaalla ei ainakaan torstaina vaikuttanut vaaralliselta tienkohdalta. Liikenneturvan mukaan Kärpäsenmäki Mytäjäisten risteyksen länsipuolella on pituutensa ja jyrkkyytensä puolesta rekkakuskeille paljon hankalampi vastus.

Tiilijärventien risteyksessä sattui maanantaina vakava liikenneonnettomuus, kun rekka-auton ja henkilöauton törmäys vaati henkilöautoilijan hengen. Hän oli tullut valtatielle Tiilijärventietä ja jäi rekan eteen.

Rekka-auto tuli risteykseen Lahden suunnasta ja ajoi törmäyspaikkaa lähestyessään läpi kaksista liikennevaloista, jotka ovat muutaman kymmenen metrin etäisyydellä toisistaan. Kuljettajan epäillään ajaneen päin punaisia. Tosin onnettomuuden tutkinta on vielä kesken.

ESS seurasi tielläliikkujien risteyskäyttäytymistä torstaina klo 12.30–13.00. Kyseisenä aikana risteyksen läpi ajoi Lahden suunnasta 22 rekka-autoa, joista yksikään ei uhmannut punaista valoa. Autoista kaksi joutui pysähtymään valoihin ja loput 20 pääsivät vauhtiaan hiljentämättä vihreillä läpi risteyksen.

Yksi edellä mainituista autoista ajoi risteyksen läpi keltaisilla. Lisäksi edellä mainitun "valvontajakson" jo päätyttyä meni yksi ajoneuvoyhdistelmä risteyksessä päin punaisia. Seuranta kohdistui risteystä lähinnä olleisiin valoihin.

Klo 12.30–13.00 risteyksen liikennevalot toimivat niin, että vihreät paloivat vuorollaan noin 50 sekuntia ja punaiset alle 40 sekuntia. Lahden suunnasta tuleville tarkoitetut peräkkäiset liikennevalot vaihtuivat punaisista vihreiksi ja päinvastoin jokseenkin yhtäaikaa. Keltaisten valojen kestoaika oli noin viisi sekuntia.

Etelä-Suomen Sanomien tekemässä seurannassa ilmeni, että rekkakuskit noudattavat liikennevaloja Tiilijärventien risteyksessä varsin tunnollisesti. Kuva: Sami Kuusivirta

Syy on muualla

Maantantaisen rekkaturman jälkeen muun muassa ESS:n verkkokeskustelussa on vaihdettu mielipiteitä muun muassa siitä, onko Tiilijärventien valot suunniteltu parhaalla mahdollisella tavalla.

Koulutusohjaaja Ari-Pekka Lattu Liikenneturvan Lahden toimipisteestä ei korostaisi liikennevalojen ajastamisen osuutta tieturmiin.

– Ihminen se on, joka päätökset tekee. Toki liikennevalojen ajastuksessa voi olla heikkoja lenkkejä, mutta ratkaisut syntyvät ratin ja penkin välissä.

Lahden seudun kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtaja Markku Toivola näkee valtatie 12:n ja Tiilijärventien risteysvaloissa parantamisen varaa.

– Ajan itse siitä viitenä yönä viikossa Riihimäen suuntaan. Se on kinkkinen risteys, kun valot vaihtuvat tosi nopeasti ja ne ovat niin lähekkäin. Käy monesti niin, että et ehdi ensimmäisiin valoihin pysähtyä, vaan pysähdyt vasta seuraaviin, jos saat auton pysähtymään.

Toivolaa ihmetyttää lisäksi, miksi valtatien liikennevalot palavat myös yöllä, jolloin risteävää liikennettä on vähän. Pääväylää ajavat joutuvat pysähtymään risteyksiin monta kertaa vaikka sivuteiltä ei ole ketään tulossa.

Useita ongelmakohtia

Liikenneasiantuntijoiden mukaan Lahden kaupunkiseudulla on montakin tiukkaa paikkaa, missä rahtarit pääsevät näyttämään ammattitaitoaan. Mytäjäisten risteys on vaativa kaikille tielläliikkujille, ja osa keskustan kaduista käy ahtaaksi, jos raskasta kalustoa on paikalla paljon yhtä aikaa.

Ari-Pekka Latun mukaan Kärpäsenmäki on puolestaan vaikea paikka, koska painavat yhdistelmät kiihtyvät ylämäkeen hitaasti, mutta alamäessä kohti Mytäjäisiä ajettaessa nopeudet nousevat helposti liian suuriksi.

Valtatie 12:een liittyvät ongelmat tosin häviävät raskaan liikenteen osalta, kun eteläinen kehätie Hollolan Soramäestä Lahden Kujalaan otetaan ensi vuonna käyttöön ja rahtiliikenne siirtyy suurimmaksi osaksi sinne. Nyt Lahden ja Hollolan läpi kulkee enimmillään yli 1 700 rekka, bussia ja kuorma-autoa vuorokaudessa.

Kaistat käyvät ahtaiksi

Markku Toivola puolestaan pitää Lahden Hollolankadun ja Vapaudenkadun risteystä vaikeana, kun kookkaalla ajoneuvolla tullaan Hollolankatua alas Lahden lyseon suunnasta konserttitalon suuntaan.

– Siihen on tehty jännä kavennus. Jos siinä kaksi yhdistelmää tulee, niin kyllä toinen joutuu jarruttelemaan ja antamaan periksi, että toinen pääsee menemään.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi