Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Liikenneturva ihmettelee Hollolan onnettomuuspaikan nopeuksia - "Onko se 70 kilometriä tunnissa asianmukainen nopeusrajoitus?"

Hollolan maanantaisen rekkaturman tapahtumapaikalla valtatie 12:lla on 70 kilometrin nopeusrajoitus. Kuva: Sami Lettojärvi

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kyseenalaistaa Hollolan maanantaisen turmaristeysalueen nopeusrajoitukset. Valtatie 12:n ja Tiilijärventien risteyksessä Salpakankaalla tapahtui maanantaina rekka-auton ja henkilöauton yhteentörmäys, jossa henkilöautoilija kuoli ja rekan kuljettaja loukkaantui.

Risteys kuuluu tieosuuteen, jossa on 70 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Valtonen ei ota kantaa itse onnettomuuteen, mutta pitää pohtimisen arvoisena, olisiko rajoitusta syytä alentaa.

– Jos valtatiellä on tällaisia tasoristeyksiä, joissa liikenteen paljouden vuoksi tarvitaan liikennevalot, niin onko se 70 kilometriä tunnissa asianmukainen nopeusrajoitus muutenkaan?

Valtosen mukaan 70 kilometrin rajoitusten risteyksissä liikennevalojen varoaikojen täytyy toisaalta olla huomattavan pitkiä. Varoajalla tarkoitetaan aikaa, jolloin esimerkiksi vihreä valo ei ole vielä syttynyt vaikka risteävälle liikenteelle palaa jo punainen.

– Jos liikennevalot on tehty ohjeiden ja säännösten mukaan, niin aikojen pitäisi riittää kaikissa tilanteissa.

Valoturmat harvinaisia

Raskaat ajoneuvoyhdistelmät ovat tutkimuspäällikkö Valtosen mukaan harvoin osallisia onnettomuuksiin, joihin liikennevalot liittyvät tavalla tai toisella.

Huomattavasti yleisempiä ovat kohtaamisonnettomuudet, jossa vastaan tuleva osapuoli törmää yhdistelmään suoralla tiellä.

– Valitettavan usein kyse on tahallisista tapauksista, mikä leimaa kaikki rekkaliikenteessä kuolemaan johtavat onnettomuudet.

Yleisiä ovat myös havaintovirheet, jossa sivutieltä päätielle tulevan ajoneuvon kuljettaja ei huomaa lähestyvää rekkaa. Valtonen huomauttaa, että kahden henkilöauton törmäyksessä voidaan vielä välttyä kuolonuhreilta, mutta rekka-auton ja pienemmän auton kolareissa kuolemanriski on suurempi.

Moottoriteiden lisääntyminen ja ajoneuvotekniikan kehitys ovat vähentäneet risteyskolareiden kaltaisia raskaan liikenteen onnettomuuksia. Toisaalta ajoneuvoyhdistelmissä kuljettajien keskittyminen liikenteeseen on Valtosen arvion mukaan heikentynyt.

Rekka-autojen ohjaamoissa saatetaan ajon aikana hoitaa sinänsä tarpeellisia työhön liittyviä asioita, mutta jotain tärkeämpää voi jäädä kuljettajalta huomaamatta.

– Ongelma on siinä, että ihminen tekee virheitä, sanoo Juha Valtonen.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Olisiko nopeusrajoitusta syytä alentaa valtatie 12:lla Salpankaan kohdalla?
Olisiko nopeusrajoitusta syytä alentaa valtatie 12:lla Salpankaan kohdalla?
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi