Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Hollolan rekkaturma: "Ei pidä luottaa valoihin" – asukkaat odottavat uutta kehätietä

Hollolan kuolonkolarin paikka on selkeä, valo-ohjattu risteys. Kuorma-auto tuli vasemmalta eli Lahdesta päin ja paiskautui kaiteen läpi kevyen liikenteen väylälle. Kuva: Sami Lettojärvi

Hollolan onnettomuusristeys vetää katsojan hiljaiseksi. Valtatie 12:lla ajaa loputon letka eri kokoisia autoja, joiden vauhti ei välttämättä ole rajoituksen mukainen eli korkeintaan 70 kilometriä tunnissa.

Muuten risteys näyttä selväpiirteiseltä: näkyvyys on hyvä joka suuntaan ja valot ohjaavat liikennettä eri suuntiin.

Onnettomuuskuorma-auto on lentänyt kaiteen läpi alas alikulkutunnelin suulle ja makaa siinä ohjaamo pahoin rusentuneena. Onni onnettomuudessa ooli, ettei viereisellä bussipysäkillä seissyt ketään onnettomuushetkellä.

Lähistöllä tien toisella puolella on myös jättimäinen Salpakankaan peruskoulu.

Onnettomuuspaikan näkymää silmäillyt Pekka Haataja muisti, että juuri tässä risteyksessä jäi henkilöauto rekan alle samalla tavoin kuin maanantaina. Tapahtumasta on muutama vuosi. Silloin rekka ajoi ilmeisesti ylinopeutta ja henkilöautosta rusentui keula.

– Ei pidä luottaa valoihin. Aina pitää katsoa ennakoivasti.

Kaija Söhne odottaa ensi vuonna avautuvaa uutta kehätietä. Kuva: Sami Lettojärvi

Kaija Söhne kertoi puolestaan, että hänen työkaverinsa jäi autollaan rekan alle keskussairaalan risteyksessä muutama vuosi sitten. Työkaveri joutui pitkälle sairauslomalle.

– Rekkojen pituus on nykyisin hirveä ja ne ajavat yli 70 kilometriä tunnissa. Jarrut eivät riitä kun valot vaihtuvat. Onneksi raskas liikenne kohta siirtyy pois!

Valtatien liikenne on hyvin säännöstelyä. Keskussairaalan risteyksestä laskien tämä on jo seitsemäs valoristeys länteen päin ja matkan varrella on yksi valvontakameran tolppakin. Keskellä arkipäivää vihreä aalto toimii hyvin.

Autokorjaamolla aiemmin työskennellyt Esko Vilska ei kuitenkaan usko, että liikennevalojen rytmi ja jarrutusvaikeudet vaarantaisivat liikennettä.

– Keltaiset palavat pitkään. Kyllä siinä ehtii pysähtyä. Vihreä aalto ei voi toimia kaikkina aikoina, eilenkin oli (onnettomuushetkellä) ruuhka-aika.

Tiilikankaantien risteys ei hänen mielestään ole liioin sen vaarallisempi kuin muutkaan.

– Kaikki samanlaisia, mutta jos ei osaa liikennesääntöjä noudattaa... sitten helpottaa kun 80 prosenttia raskaasta liikenteestä siirtyy pois (kehätielle).

Kukaan ei tosin muistanut, milloin tämän pitäisi tapahtua. Hankkeen tavoitteena on, että uusi valtatie 12 olisi auki jo noin vuoden kuluttua.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi