Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Entistä hehkeämpi Rautarouva kohosi yön tunteina yli oikoradan ja Nelostien

Valtava voimalinjaprojekti Hikiän ja Orimattilan välillä alkoi loppuvuodesta 2017. Kuva: Sami Lettojärvi

Yli kaksivuotinen hanke, jossa puretaan Suomen vanhin Rautarouvaksi kutsuttu voimajohto Hausjärveltä Orimattilaan ja rakennetaan tilalle uusi, on loppusuoralla.

Urakan haasteellisin osio oli rakentajan eli Empowerin mukaan Iso-Hennan ylitys Orimattilassa. Rautarouva II rakennettiin lokakuun lopussa neljän sähköistetyn junaraiteen ja Lahden moottoritien yli samalla kertaa.

Työ tehtiin yöaikaan. Kantaverkkoyhtiö Fingridin projektipäällikön Hannu Kuikan mukaan rakentajat onnistuivat minimoimaan liikennehäiriöt, eivätkä muutamat öiset noin 10 minuutin pituiset keskeytykset poikineet palautetta.

Urakalle oli varattu kaksi viikkoa. Liikenneväylien ylitys toteutettiin lopulta onnistuneesti vain seitsemän yön aikana. Kaikkine työvaiheineen liikenneväylät jouduttiin urakan aikana ylittämään noin 25 kertaa, kertoo Empowerin projektipäällikkö Ville Seppänen.

Empower rakentaa Fingridin uuden 400 + 110 kilovoltin voimajohdon Hausjärven Hikiän sähköaseman ja Orimattilan uuden sähköaseman välille. Uusi voimajohto kulkee nimellä Rautarouva II, sillä se korvaa viimeisen osan Rautarouvaksi kutsutusta Suomen vanhimmasta voimajohdosta.

Rautarouva II parantaa Empowerin mukaan entisestään Lahden alueen sähkönsaantia. Lähes 90-vuotiasta linjaa on uusittu osuus kerrallaan.

Kari Anttinen
kari.anttinen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi