Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lähes 500 asukasta testannut, miten liikkumisella voi tienata virtuaalieuroja – Lahden ainutlaatuiseen kauppapaikkaan tulee aluksi tarjolle heijastimia ja bussilippuja

Henkilökohtaisen päästökaupan mahdollistavaan CitiCAP-kännykkäsovellukseen tulee myös pelillisiä toimintoja. "Kehittelemme vielä sitä, millä perusteella lasketaan, kuka on ykkösenä ja kuka kakkosena."

CitiCAP-sovellus tunnistaa eri kulkumuodot ja laskee liikkumisen aiheuttamat päästöt. Kuva: Mirja Hussain

Asukkaiden henkilökohtaisen päästökaupan ja sen mahdollistavan CitiCAP-kännykkäsovelluksen valmistelu etenee Lahdessa. Syyskuussa testikäyttöön avatulla sovelluksella oli lokakuun lopulla noin 470 aktiivista käyttäjää.

Projektipäällikkö Anna Huttunen on määrään tyytyväinen.

– Nyt käytössä on vain Android-versio. Testailemme, että kaikki toiminnot saadaan käyttöön. Markkinointia tullaan myöhemmin laajentamaan. Odottelemme vielä iOS-versiota, joka on tavoitteena saada vuoden loppuun mennessä.

Virtuaalieuroilla palveluita

CitiCAP-sovellus tunnistaa eri kulkumuodot ja laskee liikkumisen aiheuttamat päästöt. Käyttäjälle määritellään oma päästökiintiö, jonka rajoissa liikkumisen on tarkoitus pysyä.

Alittamalla sallitun päästömäärän käyttäjä voi saada taloudellisia hyötyjä, mutta myös menettää niitä, jos päästökiintiö ylittyy.

Bugeja etsitään ja korjataan koko ajan. Projektipäällikkö Anna Huttunen

Testivaiheessa virtuaalieurot eivät vielä ole käypää valuuttaa, mutta jatkossa niillä voi ostaa päästökaupan markkinapaikalla rahanarvoisia palveluja.

– Tarkoituksena on alkaa testata kauppapaikkaa. Alkuun kokeillaan esimerkiksi heijastimilla ja bussilipuilla, Huttunen ennakoi.

Sovellukseen on tulossa myös pelillisiä toimintoja.

– Kehittelemme vielä sitä, millä perusteella lasketaan, kuka on ykkösenä ja kuka kakkosena. Siihen liittyvät vähennetyt hiilidioksidipäästöt sekä kävellyt ja pyöräillyt kilometrit.

Projektipäällikkö Anna Huttunen esitteli CitiCAP-sovellusta Tuula Pennaselle syyskuun lopulla. Kuva: Janne Nieminen

Huttusen mukaan testikäyttäjät ovat olleet innokkaasti mukana.

– Ajatusta päästökaupasta on pidetty hyvänä. Palaute on liittynyt teknisiin vikoihin ja käyttökokemukseen. Käyttöliittymän toimivuutta hiotaan koko ajan.

Kaupungin tietoverkkoon kesällä tehty kyberhyökkäys hidasti CitiCAPin kehittämistyötä ja siirsi testausjaksoa.

– Bugeja etsitään ja korjataan koko ajan. Sovelluksesta on tullut jo useita päivitettyjä versioita.

Liikkumisen tunnistamisen tekniikkaa on päivitetty, minkä pitäisi vähentää virhetulkintojen määrää.

– Mitä epäsäännöllisemmin liikkuu ja mitä erilaisempia kombinaatioita tulee, sitä vaikeampaa tekoälyn on oppia siihen.

Ohjelmajohtaja Saara Vauramon mukaan Lahden päästökauppahanke on herättänyt maailmalla laajaa kiinnostusta. Kuva: Mirja Hussain

CitiCAP ja päästökauppa ovat osa Lahden ympäristöpääkaupunkihanketta. Ohjelmajohtaja Saara Vauramon mielestä kännykkäsovellus toimii varsin hyvin.

– Välillä se tekee virheitäkin, mutta keskimäärin data on aika laadukasta.

Vauramo kulkee työmatkansa pääsääntöisesti pyörällä.

– Pyöräilen noin kymmenen kilometriä päivässä. Olen myös sanonut, että en ole mikään Lahden ekojeesus, koska joudun kulkemaan välillä autolla lapsiperhearjessa ja kulkemaan työmatkoja lentäen.

Lokakuun alussa Vauramo ja Huttunen osallistuivat Ecocity-tapahtumaan Kanadan Vancouverissa. CitiCAP-hanke kiinnosti Vauramon mukaan todella monia kaupunkeja.

– Sovellus oli Ecocity-tapahtumassa tosi uutta. Lähdimme miettimään paikallisen yliopiston porukan kanssa, miten hanketta voidaan jatkokehittää.

Ympäristöpääkaupunkihankkeen johtaja Milla Bruneau kertoo liikkuvansa pääosin kävellen ja pyöräillen. Kuva: Katja Luoma

Ympäristöpääkaupunkihankkeen johtaja Milla Bruneau kertoo odottavansa CitiCAPin iPhone-versiota.

– Olen tutustunut sovellukseen ja saanut vastata kadulla kaupunkilaisten kysymyksiin siitä. Se kiinnostaa ihan hirveästi.

Keskustassa asuva Bruneau liikkuu pääsääntöisesti kävellen ja pyörällä.

– Viisi vuotta sitten päästöni olivat ihan järkyttävät, mutta olen tehnyt isoja muutoksia. Olen myös ladannut LSL:n sovelluksen ja haastanut itseni linkun käyttäjäksi.

Lue myös: Yhä useampi pyöräilee ympäri vuoden – "Talvea varten hankitaan nimenomaan sähköpyöriä. Monesti sillä korvataan auto”
CitiCAP

Uraauurtava EU-hanke

CitiCAP-hankkeessa toteutetaan asukkaiden päästökauppa ensimmäisenä maailmassa.

Päästökauppaa käydään kännykkäsovelluksella, jonka voi tässä vaiheessa ladata Android-puhelimiin.

Sovelluksen käyttäjälle määritellään henkilökohtainen päästökiintiö. Esimerkiksi alle 15-vuotiaat lapset, terveydentila ja asumisetäisyys voivat tuoda lisäpäästöoikeuksia.

EU on rahoittanut CitiCap-hanketta 4,7 miljoonalla eurolla. Hankkeeseen kuuluu myös älykkään pyörätien rakentaminen Apilakadun ja matkakeskuksen välille.

Hankkeessa ovat mukana Lahden kaupunki, LUT-yliopisto, Lahden ammattikorkeakoulu, kehittämisyhtiö Ladec sekä viisi yksityistä yritystä. LUT tutkii, muuttavatko sovelluksen käyttäjät liikkumistaan.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi