Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

VR:n virkamiehelle kävi "pikku kömmähdys": Lahden satamarata lyheni 26 vuotta sitten oudosti

Lahden satamarata tuli Vesijärven rantaan pitkin oikealla näkyvää reittiä, joka nyt on kevyen liikenteen väylänä. Junaliikenne satamaan loppui jo 1980-luvulla. Kuva: Sami Kuusivirta

Lahden maineikas satamarata koki vähintäänkin omituisen lopun syksyllä 1993, kun kiskot Vesijärven sataman ja Jalkarannantien väliseltä osuudelta vietiin pois yöllä ja vähin äänin.

Myöhemmin selvisi, että VR:n virkamies oli myynyt tarpeettoman kevyiksi arvioidut kiskot romuna eteenpäin. Häneltä jäi eräs asia huomaamatta.

– Se oli laitonta, koska siinä oli asemakaava ja raiteet oli määrätty suojeltaviksi, kertoo Lahden Ankkurin kaupunginosan historiasta kirjoittanut Raimo Airamo.

Kömmähdys sivuutettiin Lahden kaupungin puolelta varsin kevyesti. Neuvottelut oikoradan saamiseksi kaupunkiin olivat herkässä vaiheessa eikä VR:ää haluttu ärsyttää ikävillä puheenaiheilla.

Sen verran asiasta sentään keskusteltiin, että VR lupasi järjestää kiskot takaisin. Kustannukset kuitenkin jäisivät Lahden kaupungille.

Lue myös: Vesijärven satama oli aikanaan Suomen vilkkaimpia - katso vaihtokuva
 

Kiskojen salamyhkäistä poisvientiä helpotti, että satama-alue ympäristöineen oli silloin syrjäisempää seutua kuin nyt. Tosin ainakin yksi valvova silmäpari havaitsi teon.

– Olen haastatellut rouvaa, joka asui Vesijärven aseman takana asemapäällikön talossa. Hänen vauvansa heräsi yöllä ja vauvaa tyynnytellessään hän katsoi ikkunasta, kun kiskoja purettiin, muistelee tutkija Riitta Niskanen Lahden kaupunginmuseolta.

Niskasen mukaan tekoa arvioitaisiin nykyään muinaismuistolain rikkomisena. Silloin laki ei ollut aivan samanlainen kuin nyt.

Olisi pitänyt kysyä muilta

Niskasen mukaan hyviin tapoihin olisi kuulunut, että asianosaisten kantaa olisi kuultu ennen kiskojen poistoa.

– Ei se niin käy, että mennään yöllä ja napataan kiskot pois.

Riitta Niskanen uskoo operaation ajankohdan johtuneen siitä, ettei kukaan pääsisi keskeyttämään toimintaa.

– Yleensä on toimittu yöllä. Ei siihen muuta syytä voi olla.

Airamo toimi tapahtuman aikoihin Lahden apulaisyleiskaava-arkkitehtinä ja teollisuudesta vapautuneen ranta-alueen projektipäällikkönä. Tuolloin suunniteltiin, että satamakiskoilla olisi ollut makuuvaunu majoitustarkoituksiin. Myös matkustajaliikennettä ajateltiin satamaan.

– Niistä vain keskusteltiin ja visioitiin, huomauttaa Airamo.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi