Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Poliisilta ankaraa ryöpytystä Lahden liikennepäättäjille: "Asiat vesitetään poliittisen päätöksenteon syövereissä"

Läheskään kaikki Lahden liikenteen vaaranpaikat eivät ota poistuakseen nopeasti, jos lainkaan. Poliisi epäilee päättäjiltä puuttuvan tahtoa epäkohtien korjaamisen, mutta tämä näkemys ei kohtaa pelkästään myönteistä vastakaikua.

Liikenneturvallisuustyötä on Lahdessa tehty useamman eri viranomaisen ja asiantuntijaorganisaation voimin. Aina työn tuloksista ei olla yksimielisiä. Kuva: Sami Lettojärvi

Ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisilaitokselta ei ole lainkaan tyytyväinen Lahden kaupungin toimintaan liikenneturvallisuusasioissa.

Takalan mukaan Lahden liikenneturvallisuustyöryhmissä ja virkamiessuunnitelmissa tuodaan esiin asiantuntevia parannusehdotuksia, jotka eivät kuitenkaan toteudu. Virkamiesten esitykset tyssäävät päättäjien pöydälle.

Takala ihmettelee sitä, että poliitikot eivät piittaa asiantuntijoiden näkemyksistä, jolloin tärkeät hankkeet jäävät toteutumatta tai toteutuvat hitaasti.

– Valitettavasti käy niin, että vaikka liikenneturvallisuustyöryhmä tai virkamies esittää jotain parannusta, niin asia vesitetään jossain instanssissa poliittisen päätöksenteon syövereissä, arvostelee Jouni Takala.

Kolme suojatietä

Ylikomisario Takala ottaa esimerkkinä Vesijärvenkadulla vaarallisiksi arvioidut suojatiet. Niistä kolme voitaisiin hänen mukaansa poistaa ja ohjata kevyt liikenne käyttämään valo-ohjattua reittiä.

Kyseiset riskisuojatiet sijaitsevat Puistokadun, Harjukadun ja Vuorikadun kohdalla. Mitään poistamisia ei ole tehty.

– Muun muassa tälle suojatielle, jossa viimeksi loukkaantui jalankulkija vakavasti, ei ole tehty parannustoimia. Vain Vammaisneuvosto vastusti suojatien poistamista ja sillä perusteella se jäi siihen, sanoo ylikomisario Takala.

Hämeen poliisilaitoksen ylikomisario Jouni Takala epäilee, että Lahden heikosti toteutuvat liikenneturvallisuushankkeet johtuvat poliittisesta pelistä. Kuva: Antti Yrjönen

Mikä oli todellinen syy?

Takala oudoksuu myös Mukkulankadun muutostöitä ja etenkin niiden motiiveja. Hän huomauttaa, etteivät kaupungin edustajat puhuneet tulevista katumuutoksista mitään, kun liikenneturvallisuustyötä on yhdessä tehty.

– Ratsastetaan liikenneturvallisuuden nimissä katumuutoksella, jota ei ole tuotu esiin, kun on kartoitettu laajasti koko kaupungin ja Hämeen liikenneturvallisuuden kannalta vaaralliset paikat. Tämä on osa sitä politiikkaa, joka verhoutuu liikenneturvallisuuden taakse.

Ylikomisario Takala ei kiistä, etteikö katuremontti parantaisi tielläliikkujien turvallisuutta. Hänen mielestään kyse on kuitenkin enemmän ajoneuvoliikenteen haittaamisesta.

– Tämä muutos ajoittuu kummallisesti. Kun Vesijärvenkadun yksikaistaistaminen ei mennyt läpi niin välittömästi aloitettiin Mukkulankadulla kahden kaistan poisto. Se oli vastaisku Vesijärvenkadusta ja verhottu koulusuunnitelman ja liikenneturvallisuuden taakse.

Jouni Takala huomauttaa, etteivät viereisen Kivimaan koulun oppilasmäärät muutu niin paljon, etteikö paikan päällä olisi selvitty kevyemmilläkin liikenneratkaisuilla.

– Mutta tämä on politiikkaa.

Päättäjä on toista mieltä

Lahden teknisen lautakunnan puheenjohtaja Francis McCarron (kok.) on jyrkästi eri mieltä ylikomisario Takalan kanssa. McCarronin mukaan luottamushenkilöt eivät ole tehneet vastaiskuja mihinkään suuntaan eivätkä he ole jarruttaneet hankkeita.

– Ainakin minun johtamassani lautakunnassa tarkoituksena on ollut varmistaa, että kantakaupungin alueella jengi mahtuu liikkumaan niin kävellen, fillarilla kuin autoillakin.

McCarron painottaa, että Mukkulankadun muutokset lähtevät aidosti turvallisuusnäkökulmasta.

– Se on sataprosenttisen puhtaasti liikenneturvallisuushanke, joka perustuu koululaisten liikkumisen turvaamiseen ja nopeuksien laskuun kyseisellä katuosuudella. Lasten jalankulkuliikenne ja bussiliikenne saadaan turvallisesti jalkakäytäville.

Lahden teknisen lautakunnan puheenjohtaja Francis McCarron (kok) ei näe perusteita poliisin esittämälle kritiikille. Kuva: Juha Peurala

Lautakunta ei ollut taustalla

Puheenjohtaja Francis McCarron huomauttaa, että Mukkulankadun muutostyöt eivät ole lautakunnasta lähtöisin Remontti on ollut suunnitteilla kahden vuoden ajan.

– Lamkin (so. Lahden ammattikorkeakoulun) kampuksen tuleminen sinne nopeutti prosessia. Kampukselle saadaan pyörätieyhteydet nyt paremmiksi.

Kolmen suojatien poisto Vesijärvenkadulta ei McCarronin mukaan ole myöskään jäänyt jumiin lautakunnan pöydälle. Lautakunnan linjana on, että ihmiset osaavat noudattaa lakia. Vain vaarallisimmat suojatiet poistetaan.

McCarronin mukaan kaupungin viranhaltijat käyvät keskustelua poliisin kanssa ja välittävät poliisin viestin heille.

– En tiedä, paljonko he niistä suodattavat pois.

Voimavaroista pulaa

Lahden kaupungin suunnitteluinsinööri Matti Heikkinen myöntää, että liikenneturvallisuuteen liittyvät muutostyöt etenevät viranhaltijatasolla tahmeasti. Se taas johtuu siitä, että henkilökuntaa on työmäärään nähden aivan liian vähän.

Heikkisen mukaan voimavarat menevät isoihin hankkeisiin, kuten tällä hetkellä Lahden eteläiseen kehätiehen. Sen lisäksi pyritään hoitamaan kaikkein kiireellisimmät asiat asiat.

– Muita hankkeita joudutaan siirtämään myöhemmäksi.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi