Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden Mukkulankatu pidetään tahallaan surkeassa kunnossa - "Toivomme maltillisia nopeuksia turvallisuuden kannalta"

Mukkulankadun työmaa Kivimaalla on ehtinyt herättää harmia autoilijoissa, koska remontissa olevan kadun pinta on kuoppaisessa kunnossa. Urakoitsija antaa ongelmalle yllättävän selityksen.

Mukkulankadun työmaan urakoitsijan mukaan autoilijat ajavat alueen läpi liian usein liian kovaa. Nopeudet vaarantavat työntekijöiden turvallisuutta. Kuva: Sami Lettojärvi

Remontissa olevan Mukkulankadun epätasaisuus on pian päättymässä, kun ajoradan pintaan vedetään uusi asfaltti. Päällystystyön on määrä alkaa ensi viikolla, ja urakassa menee kolmisen viikkoa.

Autoilijoilta on tullut kipakkaa palautetta tien kuopista ja töyssyistä, jotka ovat vähentäneet ajomukavuutta ja koetelleet ajoneuvojen kuntoa. Kadun rosoiselle pinnalle on kuitenkin oma selityksensä.

YIT Suomen työmaapäällikkö Petri Hyttinen näet kertoo, että alueella ajetaan erittäin usein liian kovaa. Liikennemerkeistä ei ole ollut apua ongelman poistamiseen.

– Osittain tästäkin johtuu, ettei monttuja ole tasoitettu. Toivomme maltillisia nopeuksia työntekijöidemme turvallisuudenkin kannalta.

Hyttinen huomauttaa, että nopeudet työmaan läpikulkuliikenteessä olisivat paljon kovempia, jos ajorata olisi jo päällystetty. Hurjastelu taas olisi vaarallista, koska työntekijöiden päivittäinen liikkumatila on kadun keskisaarekkeiden valmistuttua käynyt vähiin.

Työmaa-alueella on 20 kilometrin tuntinopeusrajoitus.

Mukkulankadun tietyömaa ulottuu Lahdenkadulta Aniankadulle. Keskeneräisen ajoradan töyssyt ovat herättäneet tielläliikkujissa kiukkua. Kuva: Sami Lettojärvi

Aikataulu venähti

Mukkulankadun työmaan aikataulu on venähtänyt toistamiseen. Kadun piti alun perin olla valmiina syyskuun 27. päivänä, mutta urakoitsijan pyynnöstä Lahden kaupunki antoi lisäaikaa lokakuun 25. päivään asti.

– Marraskuun puolivälin paikkeilla pitäisi kaiken olla kunnossa, arvioi Hyttinen.

Viivästykset johtuvat siitä, että työtä on ilmaantunut suunniteltua enemmän. Kadun alle on tehty lisäkaivoja, ja ajoradan alla olevista maakerroksista on löytynyt lisää ratkaistavia asioita.

– Aina kun mennään vanhan kadun alle, tulee sellaista vastaan, jota ei suunnittelussa pystytä huomioimaan. Löytyy vanhaa katuverkkoa, vanhaa putkea, vanhaa sitä ja vanhaa tätä, luettelee työmaapäällikkö Petri Hyttinen.

Mukkulankadun alkupää saa valmistuttuaan kevyen liikenteen väylät kummallekin puolelle katua. Työmaajärjestelyjen aikana pyöräilijät ovat toisinaan käyttäneet samaa ajorataa kuin autotkin. Kuva: Sami Lettojärvi

Työt jo pitkällä

Lahdenkadun ja Aniankadun väliltä uusittavan Mukkulankadun sadevesijärjestelmät on rakennettu valmiiksi. Keskisaarekkeet ovat kunnossa, ja kivetystöitä tehdään. Katuvalaistuksen uusiminen etenee omana erillisenä urakkanaan. Nurmialueet ehditään myös laittaa kuntoon nykyisessä aikataulussa.

Lahden kaupunki maksoi urakoitsijalle lisähintaa, jotta liikennettä eniten haittaavat kadun katkaisut voitiin tehdä yöaikaan.

– Kaupunki on myötävaikuttanut siihen, että urakka olisi aikataulussa ja aiheutunut haitta olisi mahdollisimman vähäinen, perustelee kaupungin katupäällikkö Mika Lastikka.

Katutöitä on Lahden alueella ollut meneillään toki muuallakin, mutta Mukkulankadusta on Lastikan mukaan tullut kansalaispalautetta eniten.

Mukkulankadun alkupään uudet keskisaarekkeet kaventavat kaistoja, mutta raskas liikenne mahtuu yhä käyttämään uusittua ajorataa. Kuva: Sami Lettojärvi

Ei "trampoliinille"

Lahtelainen taksinkuljettaja Oskari Sääskilahti kertoo, että asiakkaat ovat välillä toivoneet ajoreitiksi jotain muuta kuin Mukkulankatua.

– On sanottu, ettei mennä sinne trampoliinille hyppimään.

Sääskilahti kertoo autojen iskuvaimentimien joutuvan katuosuudella koville. Hänen mielestään katu on joutunut urakoitsijan valitseman työtavan vuoksi olemaan ilman päällystettä liiankin pitkään.

Hänen havaintojensa mukaan työt myös näyttävät jakautuvan tekijöiden kesken epätasaisesti.

– Muutaman hepun työporukka on tehnyt töitä tosissaan, mutta siinä on paljon myös seisoskeluporukkaa.

Valmistuttuaan Mukkulankadun alkupään on määrä antaa lisää tilaa ja turvaa kevyelle liikenteelle. Työmaa-alueella pyöräilijät voivat vielä olla varsin suojattomassa asemassa. Kuva: Sami Lettojärvi

Paljon on saatu valmiiksi

Lahden kaupungin muista tämän vuoden katu-urakoista muun muassa Laaksokadun parannustyöt Kannaksenkadun ja Saimaankadun välillä Paavolassa on saatu tehdyksi.

Katutyöt Koneharjussa ovat Mika Lastikan mukaan samoin pitkällä. Sama pätee Tapanilakodin asuinalueen teihin.

Jaksonkadun työmaa Radanvarren alueella menee talvitauolle. Sen sijaan Varikonkadun vesihuoltotyöt ovat vasta alkaneet.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi