Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Huonot ohjeet aiheuttaneet hutireissuja Heinolan terveyskeskuksen laboratorioon

Asiakkaille lähetetyistä kutsuista ei ilmene, pitääkö olla ravinnotta vai ei.

Heinolan terveyskeskuksen kutsujärjestelmä on poikkeuksellinen Suomessa. Sillä kutsutaan pitkäaikaissairaita kontrolleihin. Kuva: Taina Kivjärvi

Huono tiedonkulku on aiheuttanut turhia käyntejä laboratorioon Heinolan terveyskeskuksessa. Kun asiakas varaa ajan laboratorioon, hänelle ei enää kerrota, saako ennen kokeita syödä vai pitääkö paastota.

Kun laboratoriossa on selvinnyt, että asiakkaan olisikin pitänyt olla syömättä, tämä joudutaan käännyttämään ja näytteenottoon pitää varata uusi aika.

Hutireissut ovat harmittaneet asiakkaita. Varsinkin vanhuksilla ja huonokuntoisilla käynti laboratoriossa on voinut edellyttää monenlaisia järjestelyjä.

Kutsujärjestelmä Heinolan terveyskeskuksessa on ollut koko maassa poikkeuksellinen. Heinolassa on kutsuttu pitkäaikaissairaita potilaita kontrolleihin terveyskeskukseen.

Muualla potilas varaa itse ajat kontrolleihin terveyskeskukseen. Kutsuminen on ollut käytössä lähinnä erikoissairaanhoidossa.

– Laboratorioajanvarauksen muutoksen tuomat haasteet yllättivät lokakuun alussa myös henkilökunnan, Heinolan kaupungin johtava ylilääkäri Kirsi Timonen kertoo.

Heinolan terveyskeskuksessa toimiva laboratorio oli Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän laboratorioliikelaitoksen toimintaa vuoden 2018 loppuun, jolloin se myytiin Fimlabille.

Syyskuun 2019 loppuun asti ajanvaraus toimi samoin kuin aiemminkin.

Lokakuun alusta lähtien aikaa varatessa on saanut vain ajan laboratorioon.

Ajanvarausjärjestelmä ei tiedä, mitä kokeita on tarkoitus ottaa, onko lähetettä olemassa tai pitääkö paastota. Muutos on hämmentänyt asiakkaita.

Kutsuja lähtee paljon

Fimlab on oma organisaationsa, eikä sen ajanvaraus ole yhteydessä potilastietojärjestelmään tai Heinolan terveyskeskuksen laboratoriolähetteisiin.

Laboratorioajanvarauksen muutos on johtanut siihen, ettei kutsujen lähettäminen enää suju automaattisesti.

– Jos haluamme ohjeistaa ravinnottomuuden, jok'ikisen potilaan potilaspapereissa olisi käytävä erikseen katsomassa laboratoriolähetteeltä, mitä kokeita on tarkoitus ottaa, Timonen selvittää.

Kutsuja lähtee paljon, ja asian selvittäminen yksitellen käsipelillä vie tuhottomasti aikaa.

– Se on pidemmän päälle kestämätöntä, kun tarvitsisimme hoitajiamme hoitotyöhön, Timonen sanoo.

Haasteet yllättivät myös henkilökunnan. Heinolan johtava ylilääkäri Kirsi Timonen

Päijät-Hämeen aluejohtaja Sari Paukku-Sani Fimlabista kertoo, että Fimlabin ajanvaraukseen siirtyminen on parempi kuin aikaisempi takaisinsoittopalvelu.

– Ajanvarauksessa vastaa ihminen, ja aika puheluun vastaamiselle on noin 20 sekuntia. Asiakaspalvelun ja ajanvarauksen muutoksessa saimme myös Heinolan laboratorioon noin 15 prosenttia lisää aikoja, hän sanoo.

Jatkossa asiakkaat saavat kutsun mukana ohjeen, jossa kerrotaan Fimlabin yhteystiedot, ohjeet sähköiseen ajanvarauspalveluun tai puhelinajanvaraukseen sekä asiakasneuvontaan.

Asiakasneuvonnasta selviää, pitääkö kokeisiin paastota.

Taina Kivijärvi
taina.kivijarvi@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi