Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

"Kaikki mikä liikkuu kiinnostaa lapsia" – taideteoksia muistuttavat ajopelit hurmasivat Lahdessa, katso kuvat

Lahden Messukeskuksessa oli viikonlopun aikana esillä useita harvinaisuuksia. Iso osa näyttelyesineistä oli tullut Ruotsista.

Jos Volkkari on taidolla laitettu, Mustang-mieskin voi ihailla sitä. Kimmo Lappalaiseen ja Jyri Rekoseen Kleinbus teki vaikutuksen. Kuva: Katja Luoma

– Kaikki mikä liikkuu kiinnostaa lapsia, sanoi kolmen lapsen isä Ville Tuomi  Lahden Messukeskuksessa viikonloppuna järjestetyssä Autot ja Viihde -tapahtumassa.

Lapset seurasivat aitiopaikalla pienten sähköautojen ratakisaa. Perhe on käynyt messuilla useana vuotena.

Liikkuvat laitteet tuntuivat kiinnostavan myös aikuisia.

Japanilainen Porsche-guru Akira Nakai viimeisteli messuilla asiakkaan tilaamaa autoa. Kuva: Katja Luoma

Pääkaupunkiseudulta kotoisiin oleva mieskolmikko tutki tarkkaan viimeisen päälle entisöityä ja rakenneltua Volkswagen Kleinbusia. Ei, he eivät ole Volkkari- vaan Mustang-miehiä, joilla on kokemusta myös ratakilpailuista.

– Kun auton rakentelussa on nähty vaivaa, sitä voi katsella, vaikkei se omaa linjaa edustakaan, vantaalainen Kimmo Lappalainen perusteli Kleinbusin ihailemista. Se samoin kuin monet muut messuesineet olivat niin hienoja, että Lappalaisen mielestä tapahtumassa oli enemmänkin kyse "showsta kuin gosta.

Eitan Tamirille Porsche on "puhdas intohimo". Hän seurasi aitiostaan Akira Nakain työskentelyä. Kuva: Katja Luoma

"Autolla mennään paikasta toiseen, Porsche on intohimo"

Eräänlaisesta showsta tai ainakin näytöksestä oli kyse, kun japanilainen Porsche-guruksi kutsuttu Akira Nakai viimeisteli Eitan Tamirin Porsche 911 Carrera 4:ää vuodelta 1997.

Auton omistaja, Israelista Suomeen 1994 muuttanut Tamir seurasi Nakain työskentelyä leppoisasti sikaria poltellen. Hänen mukaansa Nakain luoma RWB on kasvava brändi, jota hän edustaa Suomessa ja Virossa.

Ville Tuomi seurasi pienten sähköautojen ratakisaa poikiensa Jeron (vas.) ja Lukan kanssa. He ovat tottuneita messukävijöitä. Kuva: Katja Luoma

Tamirille auto yleensä merkitsee siirtymistä paikasta toiseen, mutta:

– Porsche on puhtaasti intohimo. Kiinnostuin siitä jo teini-iässä, hän kertoo.

Ennen Nakain käsittelyyn päätymistä Porsche purettiin Turussa.

– Siitä riisuttiin kaikki mukavuusosat, kertoo Fredrik Robertsson NeniFabista.

Anders Nordin Ruotsista löysi 40 vuotta aiemmin myymänsä Harley Davidsonin ja laittoi sen upeaan kuntoon. Sateenkaareksi nimetyn Harrikan takana myös avopuoliso Maud Bjarnelind. Kuva: Katja Luoma

Messuosastolla NeniFabin väki avusti japanilaista mestari Nakaita.

– Nakai toimii hyvin keskittyneesti. Hän ei puhu vaan tekee Robertsson kuvaa. Firmalle Tamirin Porsche on hyvä referenssi.

Paljonko Porsche tulee maksamaan?

Sampo Ahonen parkkeerasi patinoituneen Packardin vuodelta 1951 Messukeskuksen harrasteajoneuvoparkkiin. Kuva: Katja Luoma

– Tällaisella ei ole hintaa, Eitan Tamir vastaa hetken mietittyään.

Kattokruunu autossa. Kuva: Katja Luoma

Harrikka remonttiin, kultaosat säästettiin

Yksi harvoista näyttelyn kaksipyöräisistä oli ruotsalaisen Anders Nordinin Harley Davidsson.

Nordin myi Harrikkansa 70-luvulla. Hän oli rakentanut siihen käsityönä vanteet teräsputkesta, kun pyörissä tuohon aikaan oli vielä pinnavanteet.

– Olin kymmenen vuotta tehtaita edellä. Sitten ne varastivat ideani, sillä minulla ei ollut mallisuojaa.

Takavalot ajalta kauan ennen ledejä. Kuva: Katja Luoma

Nordinin ja Harrikan tiet kohtasivat uudelleen 40 vuotta myöhemmin. Se piti rakentaa alusta alkaen uudelleen – tai ei aivan alusta, sillä kultaiset osat kuten lyhdyn hän säästi.

Pyörä on kuulemma loistava ajettava, mutta 40 vuotta sitten se tuntui vielä paremmalta, sillä silloin jäykkä taka-akseli ei tuntunut missään. Nordin aikoo lisätä satulan pehmusteita.

Pyörä kantaa nimeä Sateenkaari. Anders Nordin on myöhemmin tuomassa toiseen näyttelyyn Suomessa vielä työn alla olevan autonsa, jota hän kutsuu "taideteokseksi".

Mattaa ja kiiltävää. Kuva: Katja Luoma

– Ruotsalaiset ovat suomalaisia pikkutarkempia, tietää messukeskuksen pihalle vuoden 1951 mallisella Packardilla ajanut Sampo Ahonen. Hän tyytyy, ainakin toistaiseksi, autonsa patinoituun pintaan.

Ahosen auto on Suomi-auto. Sen kattoa ja alustaa on madallettu. Hän on tehnyt kaiken itse kromausta lukuun ottamatta. Sekin on ollut näyttelyissä, vaikka maalipinta ei kiilläkään.

Messukeskuksen pihalla oli kymmeniä muitakin harrasteajoneuvoja.

Mikko Kivelä
mikko.kivela@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi