Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden keskustassa on liiketiloja neljänneksi eniten koko maassa – "Myös naapurin tyhjistä liiketiloista kannattaa olla huolissaan"

Rautatienkadulla liikehuoneistoihin löytyy helpommin yrittäjiä kuin muualla Lahden keskustassa. Sen ydinosuus kuuluu niin sanottuihin kuumiin kortteleihin, joilla on lauantaisin palvelevia yrityksiä.

Rautatienkadun keskeinen osa kuuluu Lahden keskustan kuumiin kortteleihin, joissa on lauantaisin avoinna olevia liikkeitä. Kuva: Pirjo Kamppila

Kaupunkien kivijalkojen liikehuoneistot eivät ole tyhjenemässä, vaikka nettikauppa jyllää ja keskustojen ulkopuoliset kauppakeskukset vetävät asiakkaita.

– Olen optimisti kivijalan suhteen. Puhutaan paljon, että erikoiskauppa vähenee, verkkokauppa syö kivijalkakauppaa ja uusia yrittäjiä on vaikea saada. Samaan aikaan ravintoloiden liikevaihto on kasvanut. Myös hyvinvointipalveluissa on kasvua, arkkitehti Teemu Nojonen sanoo.

Nojonen työskentelee luovana johtajana Suunnittelutoimisto Amerikassa, joka on erikoistunut kaupallisiin kehittämishankkeisiin kaupunkien keskustoissa ja kauppakeskuksissa.

Meillä on hyväkuntoisia ikääntyviä ihmisiä, joilla on ostovoimaa. Apulaisprofessori Anssi Tarkiainen

Hänen mukaansa ihmisten kulutustottumuksissa on tapahtumassa murros, mikä näkyy esimerkiksi siten, että Helsingissä perustettiin viime vuonna 300 uutta ravintolaa.

– Kaupungistuminen sekä palveluiden käyttö lisääntyvät.

Liiketilat suppealla alueella

Lahden keskustassa on helmikuussa tehdyn elinvoimalaskennan mukaan 810 liiketilaa, mikä on neljänneksi eniten koko maassa. Tyhjillään oli laskentahetkellä 11 prosenttia liiketiloista.

Lauantaisin avoinna olevia ravintoloita oli kahdeksan edellisvuotista enemmän, kun taas kauppojen määrä oli vähentynyt 15:llä. Vain arkisin avoinna olevia yrityksiä oli 14 vuodentakaista enemmän.

Lahti Cityn järjestämässä kiinteistöfoorumissa pohdittiin torstaina, miten keskustan tilat saataisiin tehokkaaseen käyttöön.

Kuva: Anssi Hietamaa

Nojosen mukaan suomalaissa kaupungeissa on tyypillisesti suhteellisen vähän liiketiloja, ja ne sijaitsevat suppealla alueella.

– Hyvä puoli on, että kaupungeissa on suhteellisen rajallinen alue, johon kannattaa keskittyä.

Tyhjillään olevat liiketilat alentavat myös viereisten kiinteistöjen arvoa ja vetovoimaa.

– Myös naapurin liiketiloista kannattaa olla huolissaan, Nojonen korostaa.

Rautatienkatu hyvä esimerkki

Rautatienkadun ydinosuus kuuluu niin sanottuihin kuumiin kortteleihin, joilla on lauantaisin palvelevia yrityksiä.

– Rautatienkatu on esimerkki siitä, että siellä liiketilat täyttyvät helpommin kuin muualla. Sinne on muodostunut vaatteiden ja designin keskittymä. Pitäisikö tällaisia identiteettejä luoda enemmän, vai tuleeko se itsestään, kaupungin projektipäällikkö Riitta M. Niskanen pohtii.

Rautatienkadun monella kivijalkaliikkeellä on vahvaa some-osaamista ja brändäämistä, sanoo Päijät-Hämeen Yrittäjien toimitusjohtaja Heta Vihervirta-Vuontelo.

– Se että tehdään asioita moniulotteisesti, on tätä hetkeä.

Kiinteistöneuvos Raimo Kiljusen mielestä yritysten ja kiinteistönomistajien yhteistyö voisi toimia esimerkiksi Hämeenkadulla sekä keskustan eri kortteleissa.

– Kortteleiden kehittäminen ei ole edennyt. Sitä pitäisi ajaa aktiivisesti. Kahtakin korttelia voisi kehittää yhteisellä hypellä.

Paikallisen pienpanimoyrityksen mainosmuraali valmistui äskettäin Rautatienkatu 13:n seinään. Kuva: Juha Peurala

Vihervirta-Vuontelo muistuttaa yleisen ilmapiirin merkityksistä keskustan kehittämisessä.

– Huomionarvoista on miettiä, miten suhtaudumme asioihin. Eteenpäin katsova ilmapiiri ja asenne on hyvin suotavaa.

Ikääntyvillä ostovoimaa

LUT-yliopiston digitaalisen markkinoinnin apulaisprofessorin Anssi Tarkiaisen mukaan keskustoissa näkyvät nyt monet kuluttamisen trendit.

– Meillä on hyväkuntoisia ikääntyviä ihmisiä, joilla on ostovoimaa. He tulevat olemaan merkittävässä roolissa.

Massatuotannon vastailmiönä ovat lähiruoka, pienpanimot ja muut paikalliset palvelut.

– Ihmiset tykkäävät autenttisista kokemuksista vastapainona suurille brändeille.

Lue myös: Uusia liikkeitä Rautatienkadulle Lahdessa – nälkä kasvoi syödessä, kertoo yksi yrittäjistä
 
Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi