
Matkailuajoneuvon kyydissä kelpaa nyt hymyillä, sillä alalla on kasvua joka suunnalla. SF Caravanin jäsenmäärä on kääntynyt nousuun, matkailuajoneuvojen myynti ja vuokraus ovat kasvussa, kävijämäärät ovat nousseet useammilla Euroopan Caravan-messuilla, ja Lahden Caravan 2019 -messuillakin on ennätysmäärä ajoneuvoja.
Kolmipäiväisistä nelipäiväisiksi laajentuneilla messuilla on ensi kertaa uusi paviljonki ulkoalueella Lahden Messukeskuksen pihamaalla, ja kaikki hallineliöt on loppuunmyyty.
SF-Caravan Lahden Seutu ry:n puheenjohtaja Juha Hartman arvioi kasvun syyksi sen, että uusia jäseniä on tullut niin paljon mukaan.
– Jäsenmäärämme ylitti alkukesästä 1 700 henkeä. Olemme Suomen 9. suurin karavaanariyhdistys. Jotain kertoo sekin, että karavaanarit saapuvat Lahden messuille joka vuosi aikaisemmin. Jo keskiviikkoiltana satamassa oli satakunta yksikköä, eikä ketään käännytetä pois, Hartman kertoo.
Kaikkiaan SF-Caravan ry:n jäsenenä on 79 jäsenyhdistystä, joissa oli vuoden lopussa yli 62 000 jäsentä.

Jos ei ole karavaanari, voivat messuhallissa esillä olevat autot näyttää lähes identtisiltä. Ei-harrastajan on lähes mahdotonta ymmärtää, miksi 95 000 euron arvoisen auton sisustus ei näytä omiin silmiin juuri miltään, mutta saman valmistajan kaksi kertaa halvempi malli viehättää jo paljonkin.
– Jos hinta on iso, se tarkoittaa, että autossa on paljon sellaista tekniikkaa, joka ei näy päälle. Se voi tarkoittaa esimerkiksi erinomaista tiiviyttä, lämmöneristystä, nelivetoa ja sisustuksessa vaikkapa kokopuisia materiaaleja. Yksikään hallin malleista ei ole susi, mutta tarkkana saa olla, ettei osta sikaa säkissä, sanoo Matkailuajoneuvotuojat ry:n toiminnanjohtaja Antti Siljamäki.
Hän vakuuttaa, että kokenut harrastaja ymmärtää kyllä heti autoon tai vaunuun astuessaan, mikä ajoneuvossa maksaa tai on maksamatta.

– Täytyy olla iloinen, että alalla menee nyt hyvin. Mutta tulevasta ei koskaan tiedä, ja meillä on ollut huonompiakin vuosia. Ruotsissa kauppa on käytännössä hyytynyt veronkorotusten takia. Siellä on otettu käyttöön suomalaisen käyttövoimaveron tyyppinen vero, joka vielä tuplattiin syyskuun alusta, Siljamäki kertoo.
Haaga-Helian ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Petteri Ohtonen on tutkinut leirintämatkailua, ja sanoo odottavansa mielenkiinnolla, vaikuttavatko hallituksen kaavailemat polttoaineveron korotukset karavaanariharrastuksen suosioon.
– Tänä vuonna polttoaineen myyntiverojen osuus on 23,7 miljoonaa euroa yli 79 miljoonan euron veropotista, joka leirintämatkailulla aikaansaadaan, Ohtonen kertoo.
Siljamäen mukaan Suomessa ei ole havaittavissa "lentohäpeää", jota ruotsalaiset kokevat lentämisen aiheuttamien päästöjen takia. SF-Caravan Lahden Seudun Juha Hartmankaan ei usko, että lentohäpeä olisi vaikuttanut karavaanariharrastuksen suosion kasvuun.
– Voin tunnustaa, että olen itse käynyt tänä vuonna jo kaksi kertaa ulkomailla lentäen. Ulkomaanreissuilla pääsee arjesta hyvin irti, ja autolla mennen reissu tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin lentäen. Jos lähtee vaikka Etelä-Eurooppaan autolla, matka kestääkin paljon kauemmin, Hartman sanoo.

Messujen kallein matkailuajoneuvo on tänä vuonna Concorde Centurion 990 GL, Mersun alustalle tehty maantieristeilijä, jonka takaosaan mahtuu pieni henkilöautokin kyytiin. Sen hinta on noin 540 000 euroa. Saman valmistajan ökymalleja on ihmetelty messuilla myös aiempina vuosina, mutta alan trendi on se, että pienempien autojen ja vaunujen myynti on kasvussa.
Antti Siljamäen mukaan myös hybridi- ja täyssähkömatkailuajoneuvot tulevat markkinoille lähivuosina.
Pieniä matkailuvaunuja edustaa esimerkiksi LMC Sassino 470K, joka painaa alle 1 200 kiloa. Vaunussa mahtuu matkustamaan mukavasti neljä henkeä, ja hinta on noin 20 000 euroa.
Toista ääripäätä löytyy Carthago Chic E line -autoista, joista messuilla on esillä myös 187 000 euroa maksava malli. Siinä on sisäkorkeutta ruhtinaalliset 2,11 metriä, ja sisustus on muutenkin pantu uusiksi viime vuoden malliin verrattuna.
– Jotkut pariskunnat myyvät omakotitalon lasten lähdettyä kotoa ja ostavat tällaisen tilalle. Eihän matkailuajoneuvoa tarvitse ajatella koko loppuelämän sijoituksena, sanoo Simo Käyhkö, Jyväskylässä toimivan Jyväs-Caravanin toimitusjohtaja.
Lahden Caravan-messut on Suomen suurin matkailuajoneuvojen ja tarvikkeiden erikoisnäyttely, jonka odotetaan tuovan Lahteen viikonlopun ajaksi noin 2 500 matkailuauto- ja vaunukuntaa. Kaikkiaan messuilla käy yleensä noin 18 000 ihmistä.
Caravan 2019 Lahden Messukeskuksessa 19.–22. syyskuuta.

Suosio kasvussa
Suomessa on nyt noin 123 000 matkailuajoneuvoa.
Vuodessa ajetaan noin 4 000 kilometriä, joista Suomessa 2 500 (mediaani).
Matka kestää tyypillisesti viikon. Samalla leirintäalueella ollaan noin 2 vuorokautta.
Matkailijan päiväkohtainen rahankulutus paikkakunnalla on 104 euroa vuorokaudessa.
Leirintämatkailu työllistää noin 2 740 henkeä vuodessa.
Koko leirintämatkailualan liikevaihto on 215 miljoonaa euroa.
Matkailuajoneuvotuojien Liikkuvakoti.fi-sivustolla käy 7 000 ihmistä kuukaudessa.
Eniten leirintämatkailussa kiehtovat vapaus mennä minne tahtoo, aikataulusta riippumaton matkanteko ja se, että on paljon vaihtoehtoja, minne mennä.