Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden Caravan-messuilla eletään reissuhuumaa - messujen kallein maantieristeilijä maksaa parin omakotitalon verran

Messut ovat laajentuneet kolmipäiväisistä nelipäiväisiksi, ja kaikki neliöt on loppuunmyyty. Osa Messukeskuksen piha-alueestakin jouduttiin ottamaan kaluston käyttöön.

Caravan 19 -messujen kallein kohde, Concorde Centurio. Sakari Salmi Pirkanmaalta on juuri nousemassa autoon. "Puolison kanssa ollaan tyytyväisiä omaan, mutta aina kannattaa katselemaan tulla", hän sanoo. Caravan-messut ovat pariskunnalle syksyinen perinne, jo 15 vuoden ajan. Kuva: Katja Luoma
SF-Caravan Lahden Seutu ry:n puheenjohtaja Juha Hartman piipahti Lahden Caravan-messuilla Carthago Chic E line -autossa, jossa on erityisen korkeat tilat, 2,11 metriä. Makuutilan väliovi toimii liukukiskoilla. Kuva: Katja Luoma

Matkailuajoneuvon kyydissä kelpaa nyt hymyillä, sillä alalla on kasvua joka suunnalla. SF Caravanin jäsenmäärä on kääntynyt nousuun, matkailuajoneuvojen myynti ja vuokraus ovat kasvussa, kävijämäärät ovat nousseet useammilla Euroopan Caravan-messuilla, ja Lahden Caravan 2019 -messuillakin on ennätysmäärä ajoneuvoja.

Kolmipäiväisistä nelipäiväisiksi laajentuneilla messuilla on ensi kertaa uusi paviljonki ulkoalueella Lahden Messukeskuksen pihamaalla, ja kaikki hallineliöt on loppuunmyyty.

SF-Caravan Lahden Seutu ry:n puheenjohtaja Juha Hartman arvioi kasvun syyksi sen, että uusia jäseniä on tullut niin paljon mukaan.

– Jäsenmäärämme ylitti alkukesästä 1 700 henkeä. Olemme Suomen 9. suurin karavaanariyhdistys. Jotain kertoo sekin, että karavaanarit saapuvat Lahden messuille joka vuosi aikaisemmin. Jo keskiviikkoiltana satamassa oli satakunta yksikköä, eikä ketään käännytetä pois, Hartman kertoo.

Kaikkiaan SF-Caravan ry:n jäsenenä on 79 jäsenyhdistystä, joissa oli vuoden lopussa yli 62 000 jäsentä.

Caravan 2019 -messuilla Lahdessa saa tutustua myös retrohenkisiin asuntovaunuihin, kuten Eriban Touringiin. Caravan-lehden mukaan Eriba-vaunuja on myyty Suomessa tällä vuosikymmenellä lähinnä tilauksesta. Kuva: Saara Larkio

Jos ei ole karavaanari, voivat messuhallissa esillä olevat autot näyttää lähes identtisiltä. Ei-harrastajan on lähes mahdotonta ymmärtää, miksi 95 000 euron arvoisen auton sisustus ei näytä omiin silmiin juuri miltään, mutta saman valmistajan kaksi kertaa halvempi malli viehättää jo paljonkin.

– Jos hinta on iso, se tarkoittaa, että autossa on paljon sellaista tekniikkaa, joka ei näy päälle. Se voi tarkoittaa esimerkiksi erinomaista tiiviyttä, lämmöneristystä, nelivetoa ja sisustuksessa vaikkapa kokopuisia materiaaleja. Yksikään hallin malleista ei ole susi, mutta tarkkana saa olla, ettei osta sikaa säkissä, sanoo Matkailuajoneuvotuojat ry:n toiminnanjohtaja Antti Siljamäki.

Hän vakuuttaa, että kokenut harrastaja ymmärtää kyllä heti autoon tai vaunuun astuessaan, mikä ajoneuvossa maksaa tai on maksamatta.

Matkailuajoneuvotuojat ry:n toiminnanjohtaja Antti Siljamäki otti tuntumaa matkailuauton pikkukeittiöön Lahden Caravan-messuilla torstaina. Messut järjestetään yhteistyössä Matkailuajoneuvotuojat ry:n kanssa. Kuva: Katja Luoma

– Täytyy olla iloinen, että alalla menee nyt hyvin. Mutta tulevasta ei koskaan tiedä, ja meillä on ollut huonompiakin vuosia. Ruotsissa kauppa on käytännössä hyytynyt veronkorotusten takia. Siellä on otettu käyttöön suomalaisen käyttövoimaveron tyyppinen vero, joka vielä tuplattiin syyskuun alusta, Siljamäki kertoo.

Haaga-Helian ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Petteri Ohtonen on tutkinut leirintämatkailua, ja sanoo odottavansa mielenkiinnolla, vaikuttavatko hallituksen kaavailemat polttoaineveron korotukset karavaanariharrastuksen suosioon.

– Tänä vuonna polttoaineen myyntiverojen osuus on 23,7 miljoonaa euroa yli 79 miljoonan euron veropotista, joka leirintämatkailulla aikaansaadaan, Ohtonen kertoo.

Tarkkana saa olla, ettei osta sikaa säkissä. Toiminnanjohtaja Antti Siljamäki

Siljamäen mukaan Suomessa ei ole havaittavissa "lentohäpeää", jota ruotsalaiset kokevat lentämisen aiheuttamien päästöjen takia. SF-Caravan Lahden Seudun Juha Hartmankaan ei usko, että lentohäpeä olisi vaikuttanut karavaanariharrastuksen suosion kasvuun.

– Voin tunnustaa, että olen itse käynyt tänä vuonna jo kaksi kertaa ulkomailla lentäen. Ulkomaanreissuilla pääsee arjesta hyvin irti, ja autolla mennen reissu tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin lentäen. Jos lähtee vaikka Etelä-Eurooppaan autolla, matka kestääkin paljon kauemmin, Hartman sanoo.

Viinit kylmään, vaikkapa tähän Hyber-Eriba Touring 820 -matkailuvaunuun. Vaunu on tehty käsityönä, ja maksaa yli 80 000 euroa. Kuva: Saara Larkio

Messujen kallein matkailuajoneuvo on tänä vuonna Concorde Centurion 990 GL, Mersun alustalle tehty maantieristeilijä, jonka takaosaan mahtuu pieni henkilöautokin kyytiin. Sen hinta on noin 540 000 euroa. Saman valmistajan ökymalleja on ihmetelty messuilla myös aiempina vuosina, mutta alan trendi on se, että pienempien autojen ja vaunujen myynti on kasvussa.

Antti Siljamäen mukaan myös hybridi- ja täyssähkömatkailuajoneuvot tulevat markkinoille lähivuosina.

Pieniä matkailuvaunuja edustaa esimerkiksi LMC Sassino 470K, joka painaa alle 1 200 kiloa. Vaunussa mahtuu matkustamaan mukavasti neljä henkeä, ja hinta on noin 20 000 euroa.

Toista ääripäätä löytyy Carthago Chic E line -autoista, joista messuilla on esillä myös 187 000 euroa maksava malli. Siinä on sisäkorkeutta ruhtinaalliset 2,11 metriä, ja sisustus on muutenkin pantu uusiksi viime vuoden malliin verrattuna.

– Jotkut pariskunnat myyvät omakotitalon lasten lähdettyä kotoa ja ostavat tällaisen tilalle. Eihän matkailuajoneuvoa tarvitse ajatella koko loppuelämän sijoituksena, sanoo Simo Käyhkö, Jyväskylässä toimivan Jyväs-Caravanin toimitusjohtaja.

Lahden Caravan-messut on Suomen suurin matkailuajoneuvojen ja tarvikkeiden erikoisnäyttely, jonka odotetaan tuovan Lahteen viikonlopun ajaksi noin 2 500 matkailuauto- ja vaunukuntaa. Kaikkiaan messuilla käy yleensä noin 18 000 ihmistä.

Caravan 2019 Lahden Messukeskuksessa 19.–22. syyskuuta.

Niesmann + Bischoffin Smove on Antti Siljamäen mielestä kauneimpia ellei kaunein puoli-integroitu matkailuauto, jonka hän on nähnyt. Siljamäki on Matkailuajoneuvotuojat ry:n toiminnanjohtaja. Kyeessä on yksi messujen uutuusmerkeistä. Kuva: Katja Luoma
Leirintämatkailu

Suosio kasvussa

Suomessa on nyt noin 123 000 matkailuajoneuvoa.

Vuodessa ajetaan noin 4 000 kilometriä, joista Suomessa 2 500 (mediaani).

Matka kestää tyypillisesti viikon. Samalla leirintäalueella ollaan noin 2 vuorokautta.

Matkailijan päiväkohtainen rahankulutus paikkakunnalla on 104 euroa vuorokaudessa.

Leirintämatkailu työllistää noin 2 740 henkeä vuodessa.

Koko leirintämatkailualan liikevaihto on 215 miljoonaa euroa.

Matkailuajoneuvotuojien Liikkuvakoti.fi-sivustolla käy 7 000 ihmistä kuukaudessa.

Eniten leirintämatkailussa kiehtovat vapaus mennä minne tahtoo, aikataulusta riippumaton matkanteko ja se, että on paljon vaihtoehtoja, minne mennä.

Lähde: Suomen Leirintämatkailun tulo- ja työllisyysvaikutukset, seurantatutkimus 2019; Matkailuajoneuvotuojat ry
Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi