Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Vipinää Nastopolin erilaisessa vanhempainillassa

Entisessä ammattikoulussa opiskellaan suurryhmissä ja sovitellaan pikkuriidat lasten kesken. Koulukoira Topilla on erityinen rooli.

Kasper ja Satu Kostiainen ihastelivat koulukoira Topia. Se on vakivieras opettaja Kaija Salmen (takana) luokassa. Kuva: Mirja Hussain

Lahden Nastolassa Rakokiven koulussa vietettiin tiistaina erilaista vanhempainiltaa. Kukaan ei istunut eikä kukaan luennoinut, vaan vanhemmat kiersivät koulussa tutustumassa kouluun ja sen opetukseen.

Myös oppilaita oli saapunut paikalle vapaaehtoisesti runsain määrin

Vierailijan ensimmäinen huomio on, että entinen ammattikoulu on sisustettu varsin viihtyisäksi alakouluksi. Ammattiopetus ajettiin vähitellen alas vuodesta 2016 lähtien ja nyt lukionkin päivät ovat luetut.

Lahden kaupunki osti keväällä 7 300 neliön rakennuksen tontteineen nimellisellä 5 000 eurolla koulutuskeskus Salpaukselta.

Kuva: Anssi Hietamaa

Osa Rakokiven koulua on toiminut Nastopoli-rakennuksessa jo vuosia, koska vanha koulurakennus oli huonokuntoinen. Nyt koko koulu on evakossa saman katon alla, kunnes uusi monitoimitalo valmistuu vuonna 2021.

Sen jälkeen Nastopoli toimii Kirkonkylän koulun väistötiloina noin kolme vuotta.

Rakokiven koulussa on nyt noin 350 oppilasta 1.-6. luokilla. Lukuun sisältyvät lakkautetun Uudenkylän koulun oppilaat. Lisäksi rakennuksessa on tilat päiväkodin esikouluryhmälle.

Rehtori Susanna Kulonen kertoi koulun opetuksen erityispiirteestä: täällä ikäluokkia ei ole jaettu A-, B- tai C-luokiksi, vaan koko ryhmää opetetaan yhdessä. Silloin esimerkiksi 54 ykkösluokkalaista ohjaa viisi aikuista.

Titta Luukkonen ja Tuija Koskinen opettavat ykkösiä yhdessä. Luukkosella on vain hyvää sanottavaa järjestelystä.

– Parasta on arjen jakaminen. Kun toinen opettaa, toinen voi selvittää tilanteita.

Emma Siivonen ja Vilma Huovila esittelivät itse suunnittelemaansa ja valmistamaansa jakkaraa. Kuva: Mirja Hussain

Joukkoa jaetaan myös usein erilaisiin pienempiin ryhmiin: seinillä on eri värisiä nimilistoja ja lisäksi jakoja tehdään vaikkapa sirkkoihin, perhosiin ja korentoihin. Oppilailla ei myöskään ole omia pulpetteja, vaan koulutarvikkeet säilytetään laatikostoissa.

Yhteisopetus alkoi koulussa vähitellen ja on nyt arkea kaikilla luokka-asteilla, kertoi Kulonen. Osittain menettelyn sanelivat rakennuksen tilat.

Kukaan ei eksy

Voisi kuvitella, että pikkukoululaiset menisivät sekaisin pitkien käytävien ja muuntuvien ryhmien maailmassa, vaan ei: lapset tietävät, mihin kuuluvat, vakuutti Kulonen.

Lapset ottivat illalla ilon irti pitkistä käytävistä. Niillä mahtui huristelemaan potkulaudoilla ja laukkaamaan keppihevosten kanssa. Satunnaisen otannan perusteella kaikki olivat tyytyväisiä yhteisopetukseen: isossa ryhmässä saa enemmän kavereita.

Liivit kertovat Aino ja Sara Fagerströmin sekä Lilja Istukaissaaren erityistehtävistä koulussaan. Kuva: Mirja Hussain

– Kaikki tuntevat toisensa, vakuuttivat Sara ja Aino Fagerström sekä Lilja Istukassaari. He ovat kolmasluokkalaisia, joita on yhteensä 60.

Jokaisella kolmella oli päällään huomioliivi. Se kertoi rooleista: Sara oli illan opas, Aino järjestyksenvalvoja ja Lilja toimii sovittelijana oppilaiden keskinäisissä pikku riidoissa.

Tämä vertaissovittelu lasten kesken alkoi Rakokiven koulussa tänä syksynä. Siihen nähden Jere Sipura on jo erittäin kokenut: takana on kymmenkunta sovittelutapausta. Hän on yksi 18 vertaissovittelijasta.

Jere Sipura on yksi Rakokiven koulun vertaissovittelijoista. Hänellä on kokemusta jo noin kymmenestä sovittelutapauksesta. Kuva: Mirja Hussain

– Siinä kysytään, miksi joku sen teki, miltä se toisesta tuntuu ja miten asia sovitaan. Siten allekirjoitetaan sopimus ja sovitaan seuraava tapaaminen.

Opettaja Katri Kulonen muistutti rajoista: lasten keskinäiseen sovitteluun tuodaan aikuisten ohjaamana ja vain lasten kokoisia asioita, kuten pallon ottaminen tai sählyn pelaaminen väärällä vuorolla.

Katja Sorvarin lapset siirtyivät tänne Uudenkylän koulusta vuosi sitten.

– He ovat tottuneet eivätkä ole eksyneet.

Sorvari ihasteli Nastopolin tiloja.

 – Paljon paremmat väistötilat kuin parakeissa.

Topi rauhoittaa ja motivoi

Koulukoira Topi oli illan yleisön suuri suosikki. Topi käy ohjaajansa Kaija Salmen luokassa kerran viikossa. Sen läsnäolo rauhoittaa lapsia ja koira myös motivoi tekemään tehtäviä, kuvasi Salmi.

Koira voi esimerkiksi viedä oppilaalle tehtäviä pussissa, tai se pudottaa pehmonopan tuolilta ja oppilas hakee noppanumeron mukaisen tehtävän. Kun koira välillä lepää, koko luokka varoo hälisemistä.

Koulukoiria on Lahdessa kaikkiaan neljä tai viisi.

Tinka Puranen ja Lina Siltala ottivat keppihevoset mukaan Rakismessuille eli koulun vanhempainiltaan. Kuva: Mirja Hussain

Vaarallisia pelejä

Aikuisille oli varattu oma tila, jossa esiteltiin K-18-pelejä. Tarkoitus oli kertoa vanhemmille, että niissä on todella raakaa väkivaltaa. Jari Lepistö Lahden nuorisopalveluista näytti esimerkkinä Grand Theft Auto -peliä:

– Siinä ryöstetään pankkeja, käydään seksikauppaa ja myydään huumeita. Todella raakaa.

Koulun tehtävä on puuttua asiaan, jos lapsi kertoo pelaavansa aikuisten pelejä.

– Voidaan ottaa koulukuraattorin yhteyttä, ja kotiin, kysyä, tietävätkö he että lapsi pelaa näitä pelejä. Asia on otettava vakavasti, painotti opettaja Jani Tanninen.

Kamppila Pirjo
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi